EveryPay blogi

2021. aasta tähtsamad suundumused e-kaubanduses: esile kerkib avatud pangandus

Möödunud aasta sündmused eesotsas kogu maailma tabanud viirusekriisiga tõestasid nii finantsasutustele, kaupmeestele kui ka tarbijatele, et digitaalsete kaubandus- ja makselahenduste tähtsus kaasaegses ühiskonnas kasvab tormilise tempoga.Foto: Shutterstock

Sel aastal toimus kaubandus- ja maksemaailmas mitu olulist muudatust ja arengut. Tähtsamad märksõnad on olnud avatud pangandus, turvalisus, uuenduslikud ja kasutajasõbralikud makselahendused ning e-kaubanduse kiire kasv.

Finantstehnoloogia ettevõtte EveryPay tegevjuht Lauri Teder annab ülevaate e-kaubanduse olulisematest suundumustest. 

Olulised edasiarendused

Möödunud aasta sündmused eesotsas kogu maailma tabanud viirusekriisiga tõestasid nii finantsasutustele, kaupmeestele kui ka tarbijatele, et digitaalsete kaubandus- ja makselahenduste tähtsus kaasaegses ühiskonnas kasvab tormilise tempoga.

“Kui 2020. aasta oli e-kaubanduse mõistes justkui oluline teerajaja, siis 2021. aasta toob endaga selles valdkonnas kaasa mitmeid märkimisväärseid edasiarendusi,” toob Teder välja.

Vähenes sularaha kasutamine

Mida tähtsamaks muutuvad igapäevaelus digitaalsed maksed ja e-kaubandus, seda vähem kasutatakse oma igapäevastes toimingutes sularaha. Eesti Panga andmetel vähenes sularaha väljavõtmise käive 2020. aasta IV kvartalis aastataguse ajaga võrreldes üle kümne protsendi ning 2021. aasta jätkab ilmselt seda trendi.

Pandeemiaolukord ja ohutuskaalutlused suunasid inimesi senisest enam õppima kasutama ostlemiseks mobiilimakseid, e-rahakotte ja teisi digitaalseid lahendusi. Teder tõdeb, et kuna uued võimalused on lisaks ka kiired ja mugavad, siis ilmselt ei hakka sularahatehingute hulk enam kasvama ka pärast viiruse seljatamist.

Tarbija eelistab osta internetist

Media House’i möödunud aastal läbiviidud uuring näitab, et juba neljandik Eesti elanikest nõustub, et internetiostlemisest on saanud nende lemmikmeetod kaupade ja teenuste soetamiseks. Üheks tarbija seisukohast erakordselt tähtsaks küsimuseks, mille igasugune digitaalne maksesüsteem tekitab, on seejuures aga turvalisus.

“Inimeste andmed on nüüdisajal suuremas ohus kui kunagi varem,” nendib Teder ja viitab, et Google’i andmetel suurenes möödunud aastal pandeemia ajal andmepüügilehtede hulk lausa 350 protsendi võrra.

Täiustatud protokoll

Positiivsest küljest toimus alanud aastal turvaliste maksete tagamise seisukohast väga ajakohane ja vajalik muutus: Euroopas muudeti kohustuslikuks uue 3D Secure 2.0 protokolli kasutamine.

Uuenenud protokoll on eelmisest versioonist tunduvalt kasutajasõbralikum ning ühildub paremini nutiseadmete ja rakendusesiseste tehingutega, sest vastavalt uutele nõuetele peavad kaardiväljastajate süsteemid olema võimelised toetama ka mobiilseid seadmeid.

Innovaatiliste makselahenduste arv on tõusuteel

Teine trend, mida uuel aastal näha võib, on erinevate uute innovaatiliste ja kasutajasõbralike makselahenduste arvu kasv. Traditsioonilised lahendused, nagu pangalingiga maksed või arve saatmine ostja meiliaadressile ei kao küll kusagile, kuid järk-järgult hakkab lisanduma uusi võimalusi. 

Üks säärane võimalus on näiteks Buy now, pay later (osta nüüd, maksa hiljem – toim.) tüüpi makseviis, mille oluliseks teerajajaks oli Rootsis tegutsev finantstehnoloogia ettevõte Klarna. Buy now, pay later lahendused lubavad ostjal võtta toote soetamiseks väikesemahulist nullintressiga laenu. 

See ja teised sarnased teenused (näiteks laenu asemel järelmaksul põhinevad maksevõimalused, on jõudnud juba ka Eestisse, sest turul konkurentsivõimeline püsimiseks peavad toote- ja teenusepakkujad suutma võimaldada klientidele üha rohkem paindlikkust ja suuremat hulka valikuid. 

Esile kerkib avatud pangandus

Viimane oluline märksõna 2021. aasta võtmes on avatud pangandus. Lõpptarbijat puudutab see minimaalselt, kuid toote- ja teenusepakkujate jaoks on tegemist äärmiselt olulise muutusega. “Avatud pangandus viitab avatud rakendustarkvara liideste kasutamisele, mis võimaldab kolmanda osapoole arendajatel finantseerimisasutuste ümber rakendusi ehitada,” selgitab Teder.  

Esiteks lisab see kaupmeestele rohkem valikuid – turule on tulnud uusi pangalingi maksete agregaatoreid ning suurem konkurents muudab ka olemas olevad valikuvõimalused paremaks. Samuti on pangad hakanud pakkuma koostöös finantstehnoloogiaettevõtetega (nagu ka EveryPay) kaardimakse ja pangalingi agregeeritud teenust. See muudab kaupmeeste elu eriti mugavaks, sest kõik teenused ja lahendused saab kätte otse oma kodupangast. 

Lisaks on toote- ja teenusepakkujatele on nüüd varasemast lihtsam meelitada ligi ka välismaiseid kliente, kellel ei ole kontor üheski müüja toetatud pangas. Avatud panganduse on võtnud hästi vastu nii kliendid kui ka kaupmehed.

“Alates eelmise aasta augustist, mil see Eestis võimalikuks sai, on EveryPay platvormi kaudu sooritatud Baltikumis juba üle kahe miljoni avatud panganduse tehingu,” sõnab Lauri Teder.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.