EveryPay blogi

Seda peaks teadma igaüks. 6 väärt nõuannet, kuidas netis makstes mitte petta saada

Shutterstock

Eestis on taas ägenenud pangapettuste laine, kus erinevate võtetega püütakse inimestelt välja meelitada ligipääsu nende pangakontole või isiklikke andmeid. Tipptasemel digitaalseid makselahendusi pakkuv EveryPay toob  välja kuus olulist näpunäidet, kuidas end internetis asju ajades, e-poodides osteldes ja digimakseid tehes ennast pettuste eest kaitsta.

Lisaks isiklikele rahaasjadele tuleb infoturbe osas valvas olla ka tööpostil ettevõtte nimel makseid tehes, sest mõistagi on kelmid varmad himustama ka ettevõtete vara.

1) Ära jaga kergekäeliselt oma andmeid

Kui sulle helistatakse või saadetakse e-kiri, kus pakutakse võimalusi kiireks ja soodsaks investeerimiseks või küsitakse ükskõik millisel moel sinu pangaandmeid (PIN-kood, kontojäägi suurus ja pangakaardi andmed), siis on see märk millestki kahtlasest. Ükski usaldusväärne ettevõte ei alusta vestlust isiklike andmete küsimisega.

 2) Panga kasutajatunnust ega isikutuvastuse kinnitust ei tohi anda mujal kui ainult panga enda või autoriseeritud makseteenuse vahendaja lehel

Ainult pangal on õigus küsida kasutajatunnust või nõuda isikutuvastust selles konkreetses pangas. Teised ettevõtted peavad selleks suunama kliendi edasi panga enda lehele. Autoriseeritud makseteenuse vahendajad nagu EveryPay näitavad alati selgelt ära, millise pangaga on tegu ning kui siiski tekib küsimusi, helista alati oma panka ja kontrolli üle.

 3) Kontrolli alati e-poe või teenusepakkuja tausta

Internetis osteldes tuleb alati veenduda, et kaupmees on usaldusväärne. Selleks tasub teenusepakkuja või e-poe kohta teha internetiotsing ning lugeda eelmiste klientide arvamusi.

Kasutada saab ka spetsiaalseid veebilehti (näiteks Scamadviser), mis aitavad

kontrollida, kas tegu on usaldusväärse leheküljega. Toimiv ja uuendatud viirusetõrje tarkvara sinu arvutis aitab samuti anda kahtlasest veebilehest märku.

4) Head kaupmehed kasutavad usaldusväärseid makseteenuseid

Kui näed erinevate e-poodide lehekülgedel korduvalt samu maksevärava teenuse pakkujaid, võid neid ettevõtteid suurema tõenäosusega usaldada. Ebausaldusväärse taustaga makseteenuse pakkujal oleks raske võita paljude erinevate kaupmeeste heakskiitu ja usaldust.

5) Kohe, kui märkad midagi kahtlast, tuleb ost katkestada

Kui e-poe veebilehel ilmneb ostu sooritades midagi kahtlast, tuleb ost viivitamatult katkestada ja end leheküljelt välja logida. Kahtlane võib olla näiteks see, kui veebileht näeb välja tuttav, kuid siiski mitte täiesti ootuspärane, ning tundub, et midagi ei ole päris õige. Avalikes võrkudes tasub ühendus vahetada privaatvõrgu vastu, näiteks kohviku Wi-Fi asemel sooritada tehingud pigem koduses võrgus või kasutada oma mobiiltelefoni hotspot-i.

6) Kontrolli alati saadud arved hoolikalt üle

E-kaupmeestelt saadud arved tuleb enne tasumist hoolikalt üle kontrollida ning veenduda, et kõik nii toodet kui ka müüjat puudutavad andmed ühtiksid täpselt soovitud kauba ja valitud kaupmehega. Siinkohal peaksid eriti tähelepanelikud olema ettevõtete nimel makseid tegevad töötajad, sest valearvete saatmine on üsna levinud pettuseliik.

Kui sinu õigusi on rikutud ning rikkuja ei reageeri pöördumisele, pöördu andmekaitse inspektsiooni poole.

Rohkem nippe internetis turvalise toimimise jaoks leiad ka lehelt “Ole IT-vaatlik”.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.