EveryPay blogi

TOP 4: “Osta kohe, maksa hiljem” trendid, mida nutikad investorid sel aastal järgivad

"Osta kohe, maksa hiljem" lahendused muutuvad üha populaarsemaks.Foto: Shutterstock

“Osta kohe, maksa hiljem” (BNPL) laenud on viimastel aastatel muutunud üha populaarsemaks. Selle taga on peamiselt noored, kes kasutavad seda rahastusvõimalust ostude eest tasumisel üha rohkem. Nii näiteks on ka rahvusvaheliselt tuntud Affirmi, Afterpay ning Klarna klientide arv ja tulu kiiresti kasvanud. 

Investorid võivad eeldada, et BNPL-lahendusi saadab ka edaspidi kiire kasv ja edu. Sellest hoolimata on siin tegureid, millele peab tähelepanu pöörama. Näiteks tasub meeles pidada, et reguleerivad asutused kontrollivad neid üha rohkem ning tarbijakrediiti hindavad ettevõtted on hakanud samuti neile üha enam tähelepanu pöörama. 

Rahandusest kirjutav portaal Fool.com soovitab BNPL-i ettevõtete puhul kasutada äraootavat lähenemisviisi, kuna turule tuleb pidevalt konkurente juurde. Investoritel tasub aga käesoleval aastal jälgida neid nelja, allpool toodud trendi. 

1. Online-tarbijaid kasutavad järjest rohkem BNPL-i võimalust

“Osta kohe, maksa hiljem” populaarsuse kasv on eriti märgatav aastatuhande vahetuse ja Z-põlvkonna seas. NerdWalleti uuringu kohaselt kasutas 2021. aastal BNPL-i võimalust iga viies ostja, kusjuures 22 protsenti küsitletutest olid Z-põlvkonna esindajad.

Mitmed suured jaemüüjad, nagu Target ja Amazon, on viimase aasta jooksul lisanud oma maksevõimalustesse ka BNPL-i, sest see aitab müüki suurendada. 

Accenture’i ja Afterpay tellitud uuringus moodustasid BNPL-i tehingud 2021. aastal umbes 6 protsenti kõigist veebipõhistest kulutustest, mida kliendid tegid. Eeldatakse, et seda tüüpi rahastamismudeli kasutamine kasvab pidevalt. Arvatakse, et 2025. aastaks moodustavad BNPL-i tehingud 13 protsenti kõigist veebitehingutest. 

2. Suured ettevõtted toovad turule oma BNPL-i tooted

“Osta kohe, maksa hiljem” laenude kasvu üheks tõukejõuks on kindlasti see, et üha rohkem ettevõtteid arendab oma BNPL-i tooteid. Näiteks ostis PayPal eelmise aasta septembris 2,7 miljardi dollari eest Jaapanis asuva BNPL-i laenuandja Paidy. Suurt edu saatis ettevõtet nimega Block, mis ostis augustis 29 miljardi dollari eest Austraalias asuva Afterpay.

Samuti võivad seda teenust hakata pakkuma pangad. Viimastel aastatel on finantsteenuseid pakkuvad fintech-ettevõtted napsanud pankadelt just selle teenusega kümneid miljardeid eurosid aastas. 

Digipanganduse ja konsultatsioonifirma Mobiquity nõustaja Ruby Walia ütles Yahoole, et loodab, et järgmisel aastal tuleb üha rohkem panku turule oma BNPL-i toodetega, suurendades konkurentsi sektoris veelgi.

3. Reguleerivad asutused suurendavad nende laenude kontrolli

BNPL-i populaarsuse plahvatusliku kasvu tõttu nooremate täiskasvanute seas võtab vähemalt USA valitsus tõenäoliselt nende ettevõtete suhtes kriitilisema hoiaku. USA endise presidendi Barack Obama ajal loodud tarbijate finantskaitse büroo (CFPB) on palunud BNPL-i ettevõtetel, sealhulgas Affirmil, Afterpayl ja PayPalil, anda agentuurile teavet BNPL-i optsioonide riskide ja eeliste kohta.

Üks probleem on see, et BNPL-i toodetel on vähem kaitset kui krediitkaartidel. Näiteks võib kaupade tagastamine või BNPL-programmide alusel tehtud pettuste või ekslike tasude vaidlustamine olla palju keerulisem. CFPB tunneb muret ka selle pärast, kui palju võivad tarbijad võlgu koguda ja kui palju andmeid kogutakse nende kulutuste kohta. 

4. Ettevõtted hakkavad neid laene krediidiaruannetesse lisama

Lõpuks hakkavad tarbijakrediiti hindavad ettevõtted rohkem tähelepanu pöörama BNPL-i laenudele, mis tõenäoliselt mängivad krediidiaruannetes olulisemat rolli kui varem. Üldiselt ei ole enamik BNPL-i laenuandjaid krediidiasutusi maksete ajaloost teavitanud, välja arvatud juhul, kui laen on saadetud inkassole.

Näiteks ütles krediidihindamist hindav ettevõte Experian, et nemad juba lisavad BNPL-i laenud tarbijate krediidiaruannetesse. Ka Equifax teatas, et alustab järgmisest kuust BNPL-i laenude lisamist tarbijate krediidifailidesse.

Kuna nooremad tarbijad hakkavad BNPL-i laene veebitehingute tegemiseks laialdasemalt kasutama, on hea, et reitingufirmad neile laenudele rohkem tähelepanu pööravad. See võib aidata madalama krediidiskooriga inimestel oma krediidiajalugu luua.

Suurenenud järelevalve on hea

Ekspertide hinnangul peaks tänavune aasta kujunema BNPL-i sektoris huvitavaks. Suurenev regulatiivne järelevalve ja krediidiskooriga ettevõtete intressid peaksid tagama selle, et BNPL-i laene hakatakse võtma rohkem kui traditsioonilisi laene. 

Ka suurenev konkurents, mida hakkavad pakkuma pangad ja teised suurettevõtted, võib paljudele BNPL-i ettevõtetele esitada paraja väljakutse. 

Lähiaastatel oodatakse suuremal määral selle sektori konsolideerumist ja omandamisi, mis on jätkuks eelmisel aastal PayPali, Blocki ja Goldman Sachsi tehingutele.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.