Oli kevadine varahommik ja päikesekiirtes Sagadi mõisa fuajees valitses vaikus. “Kas peaks soojendusringiks rohkem aega jätma, et inimesed mõttega kohale jõuaksid ja üksteisega taas harjuksid? Nad pole ju kolm kuud kohtunud,” ütlesin veidi murelikult oma kaastreenerile.
Algamas oli Tulevikujuhi kiirendi II lennu lõpumoodul, mis koroonapandeemia tõttu oli paar kuud edasi nihkunud. Peagi hakkasid kogunema põnevil osalejad ja ruum täitus sõbralike tervitustega. Kõik kallistasid ja rõõmustasid üle pika aja kohtumise üle. “Tundub, et saame jätkata sealt, kus pooleli jäime,” mõtlesin endamisi.
Tulevikujuhi kiirendist lähemalt
2024. aasta maikuus alustab Milttoni Tulevikujuhi kiirendi V lend. Võin kindlusega öelda, et tegemist on millegi enama kui lihtsalt juhtimiskoolitusega. Kogu maailma teadmised on kättesaadavad tehisintellekti, raamatute, konverentside ja kõikvõimalike muude materjalide kaudu. Ent nende materjalide läbitöötamine, mõtestamine ja igapäevane kasutamine on sageli oodatust keerulisem.
Kimbatust tekitab sageli ajapuudus uute harjumuste loomiseks ja praktikate kinnistamiseks. Tõele silma vaadates tuleb tunnistada, et kipume endale antud lubadusi kergekäelisemalt murdma kui teisele antud sõna. Et toetada juhte iseendale antud lubadustes, peame värskete juhtimispraktikate ja end juba aastakümneid tõestanud tõdede edasi andmise kõrval silmas kogu programmi sidusust.
Kiirendi moodustab tihedalt seotud terviku, mis koos rakendusvalmis tööriistade, mentorluse ja lennukaaslaste toe koosmõjul võimaldab juhil teha arenguhüppe järgmisele tasandile.
Arenguprogrammide üks peamisi eesmärke on anda osalejatele värsket jõudu, et töid-toimetusi teise pilguga vaadata. Programmi algataja Kristi Liiva on algusest saati mõtestanud kiirendi missiooni nii: “Meie soov on, et tuleviku juht juhiks hästi nii iseennast kui oma tiimi; et tema tiimi liikmed oleksid inimestena heas kohas ja organisatsioonis loodaks töö kaudu tähendust, mis puudutab nii inimesi organisatsiooni sees kui ka seda ümbritsevat maailma.” Sama eesmärki järgib ka kiirendi selgroog – mina-tiim-organisatsioon-maailm –, et panna pusletükk pusletüki haaval kokku pilt juhi tegevuskeskkonnast.
Häirekeskuse kommunikatsioonijuht Marie Aava jagab oma kiirendikogemust:
- Õppisin tundma end inimese ja juhina.
- Sain hulga praktilisi tööriistu, kuidas selgeid eesmärke ja mõõdikuid seada ning tõhusamalt töötada, et koos meeskonnaga areneda.
- Avardasin silmaringi maailmast meie ümber, kus aina olulisemaks muutub väärtuspõhine juhtimine ja tähendus, mida organisatsioon ja me ise oma tööga loome.
Iga lend on oma nägu
Disainmõtlejana usun ma pidevasse arengusse ja muutusesse. Parim sisend kiirendi arendamiseks on kahtlemata osalejate tagasiside. Kui küsime, miks keegi otsustas kandideerida, kuuleme seinast seina vastuseid. Mõni on oma professionaalses elus kohas, kus soovib ületada seisakut ja jõuda millegi uueni; teine on jällegi just selle uue väljakutse leidnud ja otsib toetavaid mõttekaaslasi, sest koos on julgem ja lõbusam.
Olen osalejatelt ka kuulnud, kuidas programmi sisu ei pruugigi alguses oluline näida. Mõnikord otsitakse lihtsalt motiveerivat seltskonda, kellest inspireeruda ja kellega erinevaid teemasid arutada, sest nii kinnistuvad uued teadmised kõige paremini. Sellest lähtuvalt püüame treeneritega alati mudelite ja teooriate rohkust arutelule pühendatud ajaga tasakaalus hoida. Kui mõni vestlus saab hoo sisse ja ajakava lõhki ajab, on parem väike teooriatükk vahele jätta, kui ruumis tekkinud sünergiat lõhkuda.
“Võib tunduda, et tänapäeva juhi tööriistakast peab olema põhjatu: oska juhtida iseennast, oma inimesi kontorist ja eemalt, numbreid, kultuuri, keerulisi muutusi. Ja seda kõike jätkusuutlikult, iseennast arvestades ja hoides, aga 24 tunniga ööpäevas. Sarnaste väärtustega kirju kogemusega seltskonnas on seda kõike tunduvalt mõnusam ja realistlikum ka päriselt teha,” selgitab kiirendi nelja lendu treeninud Annika Arras.
Ükski kiirendi lend pole kunagi identne eelmisega. Uut lendu kokku pannes oleme alati elevil: millised inimesed ruumi kokku tulevad, kuidas nende iseloomud kokku klapivad, kes on grupi päikesekiir ja mis hetkel mõni kiirendiväline trehv toimub? Et tekiks soe grupivaim, valime osalejaid hoolikalt kandideerimise ja eelvestluste abil. Juba nende esimeste vestlustega tekib potentsiaalsete osalejate ja läbiviijate vahel side, mis võimaldab kokku panna mitmekesise grupi. Ja see, mis järgneva kaheksa kuu jooksul osalejates endis ja nende vahelises suhtluses tekib, on midagi väga erilist.
Seega võib öelda, et Miltton teeb programmi korraldajana sisu ettevalmistuse ja läbiviimisega ära 50 protsenti. Teine – ja täpselt sama oluline! – pool lisandub aga iga osaleja isikliku panuse ja lennukaaslaste kokkumängu pinnalt.
Kui soovid astuda välja oma igapäevatöö virvarrist ning õppida midagi uut iseenda ja teiste Eesti juhtide kohta, liitu Tulevikujuhi kiirendi V lennuga!