Autojuhtide põud raputab maailma: “Konteinerid on, autod on – juhti, kes tuleks ja sõidaks, ei ole!”

Autojuhtide põua kõige nähtavamaks probleemiks on tühjad poeriiulid, mis näiteks Suurbritannias on reaalsuseks saanud.Foto: chasdesign / Shutterstock.com

“Kui varem oli autojuhi amet atraktiivne, kuna andis võimaluse maailma näha ja palk oli hea, siis täna ei ole enam need aspektid relevantsed,” räägib MyDello logistikaplatvormi arendusjuht Magnus Lepasalu põhjustest, mille tulemuseks on üle maailma laiuv suur autojuhtide põud.

Täna mängib inimeste jaoks palju suuremat rolli asjaolu, et autojuhi töö viib inimesed pikaks ajaks kodust ja lähedastest eemale ning palk ei ole motiveeriv. “Kui keskkoolilõpetajal on elus valikute tegemise aeg, siis pigem vaadatakse IT ja muude prestiižsemate erialade poole, kui seda on autojuht,” nendib ta.

MyDello kliendikogemuse juhi Peeter Vahari sõnul mõjutab üldine tööjõupuudus ka nende sektorit. Tema sõnul teeb autojuhist oskustöölise juba juhilubade olemasolu. Samas on lubade omanik samamoodi avatud ka teistele sektoritele, mis ägab samuti tööjõupuuduse all. “Kui mõni atraktiivsema valdkonna esindaja suudab autojuhi ära rääkida, siis ongi autojuht logistikasektori jaoks kadunud,” lisab Vahar.

Eestis leiab juhi, kui oled valmis rohkem maksma

Autojuhtide põua kõige nähtavamaks probleemiks on tühja poeriiulid, mis näiteks Suurbritannias juba reaalsuseks saanud. Seal kaasati juba olulisemate kaupade transportimiseks sõjaväe abi, kes näiteks aitasid kütust vedada.

Eestis on hetkel seda mõju näha vähem. “Meie turul on jätkuvalt võimalus, et maksad rohkem ja leiad selle vajaliku juhi,” kommenteerib Vahar.

Lepasalu sõnul ilmestab nõudlust juhtide järgi see, et kui varem on olnud teenuse jäme ots ekspedeerija käes ja autojuhid sõitsid tema kontrolli all, siis tänaseks on jõuvahekord nii palju muutunud ning autojuhid dikteerivad tingimusi, kuna nad teavad, et nõudlus nende järele on väga suur. “Sellest tulenevalt on ka teenuse hinnad, eriti nüüd enne jõule, väga kiiresti kasvamas,” lisab ta, mis omakorda tõstab toote hinda ka lõpptarbija jaoks.

Ja kui enne kriisi oli kliendi jaoks kõige olulisem hind, et kaup võimalikult odavalt kohale toimetada, siis tänasel hetkel on vähemalt sama tähtis ka teadmine, kui kiiresti kaup reaalselt kohale jõuab.

Tulevikus võiksid leevendust pakkuda isesõitvad autod

Kui mõelda, mis võiks tuua tekkinud juhtide põuale leevendust, siis kiiret lahendust ei paista olevat. “Mingisuguse leevenduse toob kindlasti uue aasta esimene kvartal, kui toimub teatav nõudluse langus, kuid see on ajutine ning ei paranda probleemi,” märgib Vahar. 

Pikas perspektiivis on näha, et tarbija nõudlust kaupade järgi ei lange, vaid jätkab kasvutrendi, mis teeb sektori olukorra vägagi murettekitavaks.

“Kui vaadata tulevikku, siis võiksid sektorisse leevendust tuua isesõitvad autod,” lisab Magnus Lepasalu, aga millal need ükskord igapäevasesse liiklusesse jõuavad, seda ei oska veel keegi öelda.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.