On tavaline, et jõulude ja aasta lõpu saabudes suureneb üle maailma erinevate kaupade tellimine, kuid tänavu tuleb selleks eriti hoolega valmistuda. Tarneraskuste tõttu veerema läinud lumepall võib jalust lüüa nii kaupmehi kui ka poodlejaid, sest paljud kaubad ei pruugi poeriiulitele jõudagi.
“Suur roll globaalsel skaalal on töökäte puudus, mida võimendab koroonaviiruse levik,” räägib MyDello logistikaplatvormi arendusjuht Peeter Vahar põhjustest, mis mängivad kõige suuremat rolli globaalsete tarneraskuste juures. Erinevate riikide lockdownid on terve pandeemia jooksul avaldanud tarneahelatele väga suurt mõju tootmiste ja transpordivõrgustiku sisulise seisakuga.
Vahari sõnul hakkas probleem märgatavalt kasvama eelmisel kevadel, kui Hiina esimesena lukku läks ning lumepalliefektina on see tänaseks levinud üle maailma. Sisuline põhjus peitub tema arvates siiski logistikavaldkonna tööjõupuuduses. “Kõige rohkem on puudust kaubakäsitlejatest, aga ka autojuhtidest,” lisab ta.
Poeriiulid jäävad tühjaks
Muidugi mõjutab kõik tarneahelatega seonduv nii ettevõtete kui ka lõppkasutajate tarbimist. Tarneraskuste ja tõusva kulu tingimustes on ettevõtja keerulises olukorras, kus oma klientide vajaduste teenindamiseks ja konkurentsivõime tagamiseks tuleb leida alternatiivseid lahendusi tarnetele ja läheneda loominguliselt oma väärtuspakkumisele.
Lõppkasutajate tarbimist mõjutab kõige enam see, et kaupu pole lihtsalt saada ning nende hind seetõttu tõuseb, kuna nõudlus ületab pakkumise. “Juba nädalaid tagasi tulid esimesed uudised selles, kuidas Suurbritannias on poeriiulid tühjaks jäänud, sest pole suudetud tagada õigeaegseid tarneid,” lisab Vahar.
Olukord läheb veel hullemaks
Kui vaadata iga-aastaseid trende logistikas ning kõrvutades need praeguse aja eripäradega, siis võib Peeter Vahari sõnul üsna kindlalt väita, et selle aasta numbri sees võib olukord veel tõusva nõudluse taustal pigem eskaleeruda.
Parimal juhul võib oodata nõudluse langust alates Hiina Uusaastast, kuid kuna pandeemia toob endaga kaasa palju muutujaid, siis midagi kindlalt ei saa täna väita.
Parim väärtus on toote paindlik kättesaadavus
Probleemide lahendamiseks on paljud ettevõtted otsinud alternatiive – ehk on võimalus lühendada tarneahelaid ning leida tarnijaid lähemalt. Vahari sõnul on tendentsiks see, et parim väärtus ei ole madalaim toote hind, vaid selle paindlik kättesaadavus.
See võib olla Vahari sõnul omamoodi vastukäik globaliseerumisele, kuid otsuseid tehakse isereguleeruvas turukeskkonnas. Kui olukord maailmas ühel hetkel normaliseerub siis tarnekindluse taastudes optimeeritakse tarneahelad maksimaalsele efektiivsusele ka kulu osas.