Meretransport on logistikas väga oluline transpordiviis, kaupade ühest kohast teise vedamiseks. Viimasel ajal on aga tulnud mööda mereteid liikuvaid kaupasid oodata ääretult pikalt. Mis põhjustab selliseid viivitusi?
Probleem on väheses tööjõus
Sageli arvatakse, et pikad ooteajad tekivad seetõttu, et merekonteinereid on logistikasektoris kasutusel liiga vähe. Selgub aga, et asi ei ole niivõrd konteinerite vähesuses. Pigem on peamiseks põhjuseks siiski logistikavaldkonnas laialt levinud tööjõupuudus, mida on omakorda võimendanud koroonapandeemia, mis sugugi lõppeda ei taha.
“Tegelikult ei ole otseselt konteinerite puudust, olemasolevad konteinerid asuvad lihtsalt vales kohas,” selgitab MyDello logistikaplatvormi arendusjuht Siimu Kaas.
Kaasi sõnul on konteinerid kinni nii Hiinas kui ka USAs, kus need ootavad maha laadimist tööjõupuuduse tõttu. “See hulk konteinereid, mis on sadamates kinni, on hästi suur ning see mõjutab suuresti ka vabade konteinerite kättesaadavust,” viitab Kaas.
Konteinerite puudus tõstab hinda
Olukord, kus konteinerid on raskesti kätte saadavad, on omakorda toonud kaasa ka konteinertranspordi hinnatõusu. Näiteks on meretransport Hiinast Euroopa suunas kallinenud ligi viis korda.
Laevandusettevõtted teevad oma parima, et positsioneerida enda konteinerid nii, et need oleksid potentsiaalsetele saatjatele võimalikult kiiresti kättesaadavad. Eelkõige tähendab see, et konteinerid liiguvad esmajoones sadamatesse, kus nõudlus on kõige suurem. Siinse eksportija jaoks tähendab see, et vabu konteinereid ei pruugi meie sadamates alati kohe saadaval olla.
“Kui tööjõudu ei ole, siis pikenevad ooteajad sellegipoolest ja see põhjustabki praegu pealtnäha konteinerite puudust,” lisab Siimu Kaas.