Avamerepurjetamine ühendab inimesi ning soodustab koostööd

OIXIO tiimile on alati suured, kohati võimatud väljakutsed meeldinud, seega purjetiimiga liitujaid oli rohkem kui paadis kohti.Foto: Berit Hainoja

OIXIO pani 2020. aasta sügisel kokku oma töötajatest koosneva avamerepurjetamise meeskonna ja alates 2021. hooajast purjetab tiim ORC IV grupis Avamerepurjetamise Eesti Karikasarjas ja Amserv Kalevi Jahtklubi Kolmapäevaregattide seerias. Kuna nüüdseks on juba nii mõnedki võistlused seljataga, siis on paras aeg rääkida, miks ja kuidas OIXIO seda teeb ning mida on õpitud

Algus

Purjetamine ei ole ala, mis oleks OIXIO kollektiivis laialt levinud hobi või omaks eriti pikka ajalugu. Jah, mõned üksikud kokkupuuted siin-seal on olnud, aga suuresti on tegu uue hobiga.

Purjetiimi loomine tekkis siis, kui võimalus kohtus vajadusega. Võimalus seisnes selles, et meie kasutada sai purjepaat Kira (1982. aasta Maxi Fenix), millel oli potentsiaali teha häid tulemusi võistlustel ja vajadus tulenes paljuski koroonapandeemiaga tekkinud eraldatusest ning igatsusest midagi koos teha. Ei ole palju meeskonnaalasid, mida saab vabas õhus harrastada ning mis paljudele jõukohane oleks. Purjetamine on just üks sellistest.

Seega tegime üleskutse üle organisatsiooni liituda tiimiga, kes võtab endale ambitsioonika eesmärgi kahe aasta jooksul ORC (Offshore Racing Congress) IV grupis teha Eestis tipptulemus. Millegi vähemaga me ei lepi. Purjetamise kogemus ei olnud meeskonnaga liitumise eelduseks.

OIXIO tiimile on alati suured, kohati võimatud väljakutsed meeldinud, seega liitujaid oli rohkem kui paadis kohti. Seega saime kokku nii põhimeeskonna kui asendusliikmed, kes kõik olid nõus pühenduma väga tihedale ettevalmistusgraafikule ja suurtele eesmärkidele. Ja mitte kellelgi neist ei olnud purjetamiskogemust, kui välja arvata põgusalt purjetamisega kokku puutunud kapten.

Parim tervik sünnib tipptasemel tehnoloogiast, partneritest ja suurepärasest tiimist

Kui hakkasime 2020. aasta sügisel võistlushooajaks valmistuma, kandsime oma kogemused IT-st üle purjetamisele. Me teame, et tõhus tervik sünnib parimast tehnoloogiast, parimatest partneritest, pühendunud inimestest ning väga heast ettevalmistusest. Need kõik elemendid tuli nüüd tuua ka meie purjetiimi ettevalmistusse.

Partnerid

Tipptasemel tehnoloogia ei ole kunagi tasuta. Seega vajasime partnereid, kes meie ambitsioonidest vaimustuks ning tahaksid meiega teed eduni käia. Õnneks on OIXIO-l selliseid partnereid palju ja just neid, kes mõistavad tehnoloogia rolli edus, olgu selleks siis IT või purjetamine. Seega oli meie sponsorite Dell Technologies, Fortinet ja Extreme Networks, kes kõik on oma valdkonna tipptehnoloogia tootjad, veenmine suhteliselt hõlbus ja oleme kaheks aastaks ühise eesmärgi nimel käed löönud.

Nõuandjad

Kuna reaalne kogemus oli meil null, siis teadsime, et enda teadmistega me oma eesmärgini ei jõua ja kaasasime kohe alguses nõu ja jõuga appi kõik purjetamisega seotud tõelised spetsialistid, keda teadsime. Õnneks oli neid arvukalt ja kõik väga abivalmid. Erilise tänu võlgneme Yachts Service Kärdla meeskonnale, Tactical Foodpack Sailing Teamile ja North Sailsi Eesti esindajale Peter Šaraškinile. Aga meie meeskonda ja paati on panustanud tänaseks kümned erinevad inimesed Eestis ja väljaspool.

Tehnoloogia

Mis tehnoloogiat puudutab, siis saime kohe alguses aru, et paadi hea ettevalmistus on võti, sest oskused ja kogemused tulevad aeglaselt järele. Pidime endale looma salajase eelise konkurentide ees ja see sai tulla paadist. Võtsime eeskuju ORC I grupi meeskondadelt ja keerasime ettevalmistuse täiesti üle võlli. Sadu tunde tööd ja vaeva hiljem veeskasime paadi, mille üle oleme tõeliselt uhked ja mida reeglite ja mõislike investeeringute piires enam naljalt oluliselt kiiremaks teha ei saa.

Meeskond

Mis meeskonda puudutab, siis ettevalmistust alustasime absoluutsest nullist. Väikese liialdusega võib öelda, et enne 1. maid 2021 ei olnud 4/5 meeskonnast purjekat näinud.

Leppisime sügisest kokku iga-kolmapäevase teooriaõppe, sest plaanisime suvehooajal samal ajal võistelda ja rutiin oli vaja kohe kinnistada. Iga tiimiliige sai valmistada ette teoorialoenguid ja õpetada tiimikaaslasi.

Leppisime kokku füüsilises ettevalmistuses, sealhulgas jõuarenduses ja tugevas kaalulangetuses. Rääkisime toitumisest ja panime selle praktikasse. Me teadsime, et eesmärgid on mäekõrgused, aga tegelikult ei hoomanud seda keegi täielikult enne, kui esimest korda stardiliinile jõudsime. Siis jõudis kohale, kui paljude valgusaastate jagu konkurendid, kes aastaid purjetanud, meist ees on.

Mis seal ikka, keerasime vinti veel peale. Tegime kuivi trenne sadamas, joonistasime manöövrid protsessidena üles ja õppisime pähe, mängisime uuesti läbi, optimeerisime. Lugesime uuesti läbi raamatud, millest võib olla enne merelkäiku hästi aru ei saanud.

Kus me täna oleme?

Meie esimese hooaja eesmärgid on olla kolmapäevaregattide tabeli TOP 5-s ja karikasarja TOP 5-s. Hetkeseis on selline, et oleme oma eesmärkidest veidi ees. Kolmapäevaregattide sarjas hoiame hetkel kolmandat kohta ja kuigi Avamerekarika Sarja koondtabelit hetkel kuskilt jälgida ei saa, võib arvata, et ka seal oleme TOP 5 jahi hulgas ja pigem eespool. Aga hooaeg ei ole kaugeltki veel läbi.

Olulisem positsioonidest erinevates edetabelites on see, et me oleme jõudnud kohta, kus kõik inimesed paadis saavad oma rollidest aru ja muutuvad järjest iseseisvamaks. Ja see on miski, mida ei oleks nii kiirelt oodanud.

Mida me purjetamisest saanud oleme?

OIXIO purjetiim on hea läbilõige meie organisatsioonist – purjetavad nii juhatuse liikmed, müügiinimesed kui tehnilised spetsialistid. Ja kuigi meie tööalane koostöö on suurepärane, ei puutu need inimesed liiga tihti omavahel tööalaselt kokku. Seega oma tavapäraste rollide ülene inimeste liitmine on olnud üks parimaid kõrvalmõjusid.

Oleme leidnud endale väljundi, mis aitab vähemalt korra nädalas pea mõtetest täiesti tühjaks teha. Oleme arendanud endas edasi võimet töötada intensiivselt eriti suurte eesmärkide nimel ja teha seda meeskonnana. Oleme leidnud uusi sõpru purjetiimis ja purjetamiskogukonnas.

Aga oleme saanud ka väga praktilise, ärisse ülekantava meeskonnakoolituse. Purjetamine on olnud suurepärane metafoor ärile ja organisatsiooni toimimisele. Olukord, kus ainult kapten teab, mida peab tegema ja püüab juhendada kogu meeskonda intensiivses võistlussituatsioonis on väga ilmekas näide sellest, kuidas organisatsioon ei saa toimida. Vaid siis, kui iga meeskonnaliige on jõudnud teatava iseseisvuseni, on võimalik roolimehel vaadata suurt pilti ja teha õigeid otsuseid. Ja ilma selleta, et tiimilt ei tuleks infot ümbruskaudse kohta, ei saa roolimees seda suurt pilti enda jaoks kokku.

Raskes konkurentsisituatsioonis, mida kõrge tasemega ORC IV grupp kahtlemata on, on võimalik kiirelt jõuda küll poodiumi lähedale, aga päris tippu jõuab vaid siis, kui kogu tiim on tasemel, strateegia ja taktika on õiged ja need suudetakse perfektselt ellu viia. Täpselt nagu äris. Neid paralleele võib jäädagi tõmbama, aga sõnum on see, et purjetamisest on väga palju õppida ja ellu üle kanda.

Mis on tulemas?

Hooaaja kõige huvitavam osa alles algab. OIXIO Sailing Team võistleb lähiajal avamere regattidel, millele saab ka veebi vahendusel kaasa elada. Nendeks on Tallinn-Haapsalu regatt, legendaarne ja nädal aega kestev Muhu Väina regatt ja Hiiumaal peetav Dago regatt, mis ühtlasi on ka ORC III ja IV grupi Eesti Meistrivõistlused.

OIXIO finantsjuht Ermo Kiisk: “Purjesport on ikkagi nagu päris sport”

Purjetamise teema on mind alati köitnud juba väiksest peale. Veetsin oma lapsepõlved mere ääres ja vaatasin kaugelt valgeid purjeid. Ühed sõbrad käisid ka purjetrennis ja kiitsid. Nüüd kui tekkis selline võimalus, siis miks mitte proovida.

Ettevalmistus oli raske, ootamatult palju reegleid ja pisinüanssidega täidetud teooriat. Purjesport on ikkagi nagu päris sport. Neid tegureid, mis mõjutavad on väga palju. Inimene suudab keskenduda teatud hulgale asjadele ning kes suudab korraga jälgida rohkem parameetreid, siis sellel on eelis.

Vähemoluline ei ole olnud ka füüsiline ettevalmistus, mis parandas eranditult kõigi meeskonnaga liitunud inimeste füüsilist vormi.

OIXIO müügidirektor Madis Sõnajalg: “Õppisime pool aastat nagu koolis”

Mõte tuli siis kui tulin OIXIOsse tööle. Meil oli võimalus sõita Olympicu jahiga Tallinnast Hiiumaale ja ma polnud veel töölgi sel hetkel, aga ma olin kohe nõus, sest polnud kunagi sellise asjaga kokku puutunud. See oli vahva ja sealt see pisik külge jäi.

Ettevalmistus oli ülilahe kogemus ja paljud kindlasti märkasid, kuidas seltskond istus iga kolmapäev oma vabast tahtest pärast tööd 2 tundi koos. Seal õppisime teooriat, lugesime kirjandust, vaatasime erinevaid allikaid ja õppisime pool aastat nagu koolis ning ühel hetkel saime hakata õpitut ellu viima.

Kehtib sama nagu tuleks ülikoolist, sest oled täis teadmisi aga reaalsus on natuke teine. Tuli kohanduda ja kohaneda ning alles nüüd hakkab õige tunne tekkima.

Kõige lihtsam viis meie purjetiimi tegemistega kursis olla on Instagram: @oixiosailingteam.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!