Rail Baltica blogi

Pildid: Tallinn saab uue superterminali, kust hakkavad läbi sõitma nii rongid, bussid kui trammid

Ülemiste terminali sisevaade (C) Foto: Rail Baltic
Ülemiste terminali sisevaadeFoto: Rail Baltic

2030. aastaks ehitatakse Eestisse Rail Baltica projekti raames ligi 213 kilomeetri pikkune kiirrongidele sobiv raudtee, maanteeviaduktid, ökoduktid, piirkondlikud rongijaamad ja peatused. Projekt on suur ja töö juba käib, aga millal valmib Ülemiste terminal ja kuhu on praeguseks projektiga välja jõutud?

Millega praegu tegeletakse?

2021. aasta möödus suuresti ettevalmistuste lainel. Näiteks tehti korda Lelle-Pärnu raudtee, et Rail Baltica ehitusmaterjalid saaks kohale veetud võimalikult mugavalt ja keskkonnasõbralikult. Teine, suurem ettevalmistus raudtee rajamiseks, on elektri- ja gaasitrasside ümbertõstmine Harjumaal, Pärnumaal ja Rapla maakonnas. 

2021. aastal sai valmis ka Saustinõmme viadukt ning samal aastal sõlmiti kokku kuus hankelepingut viaduktide ja ökoduktide ehitamiseks. Tänavu on plaanis kuulutada välja hanked ning sõlmida lepingud seitsme rajatise ehitamiseks. Samuti on taaskäivitatud Pärnu maakonnaplaneeringu protsess, millega paralleelselt käib planeeringu uuendamine ja keskkonnamõjude strateegiline hindamine. Ehitusega alustamise üheks eelduseks on põhiprojektide valmimine – raudteetrassi, terminalide, kaubajaamade, depoode ja kohalike peatuste põhiprojektid peaksid valmima hiljemalt 2023. aastal. 

Kehtiva riigieelarve ja riigi eelarvestrateegia põhjal on tööde tegemiseks 2025. aastani kavas investeerida Rail Baltica ehitusse 1,2 miljardit eurot. 

Kuidas näeb välja raudtee ehitamine?

Raudtee-ehitus algab muldkeha ja ristumiste ehk sildade, viaduktide ja ökoduktide rajamisest ning sel aastal ongi rõhk ristete ehitamisel. 2023. aastal on aga plaanis hanked 10-20 kilomeetriste lõikude ehitamiseks. Kuna ehitust saab alustada nendel lõikudel, kus on täidetud vajalikud tingimused nagu projekti ja ehitusaluste maade olemasolu ja ehitusload, sõltub lõikude ehitamise järjekord tingimuste täitmisest. Kuigi selliselt võib ehitamine tunduda nagu Lego klotside kokkuladumine, on see sellegipoolest eesmärgipärane – raudtee peab saama valmis 2030. aastaks.

Raudtee ehitustööde alla kuuluv pealisehitus – ballastkillustik, liiprid, rööpad ja pöörangud paigaldatakse pikemate lõikudena pärast mulde täielikku valmimist. Samamoodi toimub ka raudtee liiklusjuhtimissüsteemide ning rongide elektritoite paigaldamine. 

Kõige selle kõrval tuleb valmis ehitada ka Muuga ja Pärnu kaubajaamad, Ülemiste ja Pärnu raudteejaamad ning kõik kohalikud peatused. Need valmivad eraldi ajakavas, aga eesmärgiga, et 2030. aastaks oleks kogu komplekt valmis: reisijad saavad rongile, kaubad ühes või teises asukohas ümber laaditud.

Millal valmib esimene jaam?

Käesoleval aastal on plaanis Tallinnas kopp maasse lüüa ning alustada Rail Baltica Ülemiste raudteejaama ja reisiterminali ning selle lähiala ehitustöödega. Orienteeruvalt 90 miljonit eurot maksev terminalihoone valmib tänaste plaanide kohaselt 2026. aastaks. Reisijatele avatakse jaam juba kohe pärast ehitust, kuna jaamas hakkavad peatuma ka praegused Elroni rongid. Rail Baltica rongid alustavad jaama kasutamist kogu projekti valmimisel aastal 2030. 

Arhitektuuriliselt silmapaistva jaamahoone kõrval tuleb mängida ümber olemasolevad raudteed ja ooteplatvormid praeguses Ülemiste peatuses. Tegelikult läbib uuenduskuuri kogu ümbritsev linnakeskkond, kuhu on plaanis rajada uus linnaväljak, ehitada sirgemaks lennujaama viiv trammitee ning luua uued linnatänavad ja täiendavad läbipääsud kergliiklejatele. Suur osa ehitusest toimub ka maa all – torustike ümbertõstmine, sadevee kanalisatsioon – kõik see kuulub enam kui 150 miljoni eurose projekti alla. 

Ülemiste jaamast saab Tallinna superterminal

Rail Baltica projektis kannab Ülemiste jaam hoopis ühisterminali nimetust ja seda seetõttu, et lisaks kahele raudteele on terminali plaanitud rajada peatused trammidele ning linnasisestele ja maakonna bussiliinidele. Kaugemas tulevikus on lootust terminali juurde kolida ka praegusel kaugliinide bussijaamal, mis asub hetkel Lastekodu tänaval.

Terminali külje all on Tallinna Lennujaam, kuhu liikumiseks ei pea juba praegusel ajal enam võtma taksot, vaid saab mugavalt trammiga sõita. Ka see sai võimalikuks just tänu Rail Baltica vahenditest tehtud investeeringule. Rail Baltica projekti raames toetatakse rahaliselt ka olemasoleva trammitee pikendamist Tallinna Vanasadamasse.
Aastaks 2030 on ühisterminali kasutajal võimalik liikuda Lennujaama ka keskkonnasõbralikult jalgsi mööda Euroopa väljakut. 

Ülemistest saab Tallinna linna ning kogu Eesti elanike ja külastajate jaoks olulisim sõlmpunkt, kuhu tulla ja kust mugavalt edasi liikuda – olgu sihtkohaks Tartu, Tallinn, Riia, Helsingi või Häädemeeste. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.