Rail Baltica blogi

Rong, lennuk, buss või auto: millise transpordivahendiga jõuab kõige kiiremini ja odavamalt kohale?

Milline on kõigem kiirem: kas rong, lennuk, auto või buss?Foto: Rail Baltica.

Punktist A punkti B liikumiseks on meil täna hulk erinevaid võimalusi – mõni nendest kiirem, teine aeglasem, ent see-eest taskukohasem. Õhku jääb ainult küsimus: missuguse transpordivahendiga kõige rutem kohale jõuab? Kas kiirrongi, lennuki, bussi või autoga?

Selle teada saamiseks tegi Rail Baltica analüüsi, kus võrreldi, kui palju aega ja raha kulub Tallinnast Pärnusse ning teiste suuremate Balti riikide linnadesse jõudmiseks. 

Tallinn–Pärnu kindel võitja on rong

Esimene teekond algab Tallinnast ja lõpeb armastatud suvepealinnas Pärnus. Siin ei saa me võrdlusesse tuua lennureisi, sest Tallinnast Pärnusse seda võimalust paraku ei ole. Seega on võistlustules kolm sõiduvahendit: kiirrong, auto ja buss. 

Nagu juba ette arvata on, võtab selle marsruudi läbimine kõige kauem aega bussil – keskeltläbi üks tund ja 50 minutit. Samas on bussireis kõige taskukohasem, pilet maksab ainult 8 eurot. 

Mõnevõrra kiiremini (kuid mitte oluliselt!) jõuab kohale autoga – sõltuvalt valitud kiirusest ja teel tehtud peatustest kulub Tallinnast Pärnusse sõitmiseks umbes tund ja 35 minutit. Auto on paljude arvates küll mugavaim, ent hüppelise tõusu teinud kütusehindade tõttu paraku ka kõige kallim reisimisviis. Muidugi on autode kütusekulu erinev, aga täiesti tavapärase sõiduki puhul võib arvestada 16–19 euroga. 

Kõige kiiremini viib Tallinnast Pärnusse rong. Rail Baltica teatel kestab see reis hinnanguliselt 40 minutit ehk sisuliselt tunni võrra vähem kui auto või bussiga. Tänaste teadmiste põhjal eeldatakse, et rongipilet Tallinnast Pärnu hakkab maksma 14 eurot.

Kui aga tekib soov sõita Pärnust edasi näiteks Riiga, siis jällegi jõuab kõige aeglasemalt kohale buss, mille reis kestab 2 tundi ja 35 minutit, ning pilet maksab 16 eurot. Sisuliselt sama kaua – kaks tundi ja 30 minutit – kulub ka autoga Riiga sõitmiseks, kuid kütuse peale läheb 26–29 eurot. Taas on selge liider kiirrong, mis viib reisijad Pärnust Läti pealinna kõigest ühe tunniga ning maksta tuleb pileti eest vaid 24 eurot.

NB! Rail Baltica jaoks prognoositud piletihinnad pärinevad 2017. aastast.

Kas lennuk on oluliselt kiirem?

Pole kahtlustki, et neist kolmest – bussist, autost ja rongist – jõuab kõige kiiremini kohale rongiga. Kuid transpordiarsenali kuulub ka lennuk, mis teoorias võiks olla kõvasti kiirem viis liikumiseks. Kas see ka nii on?

Võtame taas lähtepunktiks Tallinna, kuid seekord põrutame otse Riiga, sest sinna on võimalik ka lennata. Auto ja buss läbivad selle vahemaa põhimõtteliselt sama ajaga, nelja tunniga, ning maksma läheb see sõit vastavalt ca 50 eurot ja 21 eurot. Rongireis Tallinnast Riiga kestab eelduste kohaselt üks tund ja 42 minutit ning piletihinnaks on 38 eurot, mis on oluliselt kiirem kui bussi või autoga.

Suureks üllatuseks kulub ka lennukil Riiga jõudmiseks rohkem aega kui rongil – üks tund ja 50 minutit. Selle sisse on arvestatud lisatund, mis kulub tavapärastele toimetustele lennujaamas (turvakontroll, pardaleminek ja õhkutõus). Lennupileti eest tuleb keskmiselt välja käia 125 eurot, mida on kordades rohkem kui rongipileti eest.

Peaaegu sama aeg kulub ka siis, kui tahad reisida Riiast Vilniusesse: lennuk jõuab sihtkohta ühe tunni ja 50 minutiga ning kiirrong ühe tunni ja 54 minutiga. 

Samas erinevus on juba märgatav, kui alustad reisi Tallinnast ja lõpetad Vilniuses. Rongisõit kestab kolm tundi ja 38 minutit ning läheb maksma 76 eurot. Lennukiga jõuab kohale kahe tunniga ja piletihind jääb 100 euro ringi.

Näiteks mullu otsustas Prantsusmaa valitsus kogunisti sulgeda süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamiseks kõik lühimaa lennumarsruudid, kuhu on hõlpsasti võimalik liikuda ka kiire ja kvaliteetse rongiühendusega. See kehtestas uued eeskirjad, et julgustada kodanikke kasutama Prantsusmaa kiirronge, mida tuntakse ka TGV nime all.

Prantsusmaal on üle 2800 kilomeetri pikkune kiirrongivõrgustik, mis ühendab selliseid sihtkohti nagu London, Amsterdam ja Frankfurt. Siiski ei piira see nendesse sihtkohtadesse lende, kuigi kõik need linnad on rongiga hõlpsasti ligipääsetavad.

Näide päriselust: kas Londonist Šotimaale saab kiiremini lennuki või rongiga?

Eelmise aasta oktoobris tahtsid uudisteportaali The Independent ajakirjanik Simon Calder ja veebisaidi Seat61.com asutaja Mark Smith saada teada, kas Londonist Šotimaale saab kiiremini lennukiga või rongiga. Niisiis korraldasid kaks meest katse

Kell 10:45 väljub Londonist rong, kuhu peale on ennast seadnud Mark ja mis peaks nelja ja poole tunni pärast jõudma Šotimaa pealinna Edinburghi. Simoni sihtkoht on aga Glasgow, kuid esmalt peab ta rongiga sõitma Luton Airport Parkway rongijaama ning sealt edasi bussiga Bedfordshire’i lennujaama.

“Jah, ma mõistan, et see on tehniliselt vale linn, kuid arvestades praegu hõredaid lennugraafikuid Londonist Edinburghi, on see ainus viis, kuidas saaksin esimesena Šotimaa pealinna jõuda,” sõnab Simon. Seega lendab Simon Glasgow’sse, misjärel sõidab ta bussiga kesklinna ja sealt Queen Streeti jaamast rongiga Edinburghi.

Hämmastaval kombel jõudis Simon Edinburgh Waverley rongijaama täpselt kell 15.15 – samal hetkel, kui saabus rong Londonist, mille peal oli Mark. 

Kuigi tegu on viigiga, nõudis Mark moraalset võitu. “Minu teekond oli kahtlemata vähem stressilisem kui sinu,” rääkis Mark. „See oli fantastiline teekond idaranniku pealiinil kauni päikesepaistelise ilmaga läbi Northumberlandi ja Šotimaa maastiku,” lisas ta.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.