Kas tehisintellekt võtab töö käest? Õpime valdkonnast, kus AI juba ammu ruulib!

Kas AI võidukäiku on mõtet karta?Foto: Shutterstock

Kui AI on vaikselt üle võtmas tekstide kirjutamist, siis turunduses oskab tehisintellekt juba ammu kogutud andmeid vastavalt vajadusele kasutada, pakkudes välja kliendile sobivaimat ostuteekonda ning isegi tema lemmikut kellamudelit. Eesti kõige vanemal ja olulisemal turundussündmusel Password jagasid kogemusi kolm niisuguse tarkvaraga seotud eksperti.

Password tõi märtsi lõpus Tallinna Kultuurikatlasse turundusmaailma tegijad meilt ja mujalt. Tänavune konverents keskendus inimeste käitumise mõistmisele: tippteadlaste ja praktikute abil vahendati uusimaid avastusi käitumispsühholoogia vallast.

Sinu äri edu või häving sõltub AI kasutamise oskusest

Maailma juhtiva kliendihaldusplatvormi Salesforce’i esindaja Baltikumis Vytautas Valantavičius tõdes konverentsil, et viimasel kümnendil on kõige suurem tehnoloogiline läbimurre toimunud just turundusvaldkonnas, sest see on kõige otsesemalt seotud ettevõtte kasumi teenimisega. “Nii nagu on toimunud plahvatuslik kasv erinevate sotsiaalmeedia- ja turunduskanalite osas, on pidevalt juurde tulnud ka uusi tehnoloogilisi lahendusi, mis võimaldavad neis kanalites aega veetvate inimeste eelistusi kaardistada, analüüsida ja kogutud andmeid otstarbekalt kasutada,” rääkis ta. 

Valantavičiuse sõnul peavad ettevõtted nende arengutega kaasas käima, sest kui tulevikus andmeid enda kasuks tööle panna ei osata, siis jäädakse ilma suurest kliendipotentsiaalist. “Arvesta, et konkurendid teevad seda juba täna ja lähevad sinust lihtsalt ette,” ütles ta. “Kuna valdkond võib tunduda lai ja keeruline, siis on oluline teha need andmed turundajale võimalikult hästi kasutatavaks – nii, et ta saab oma kliendigruppe segmenteerida ja vastavalt sellele pakkumisi personaliseerida,” selgitas Valantavičius ning lisas, et Salesforce’i lahendused ongi just selleks loodud.

Eestis Salesforce’i teenuseid pakkuva LeverUPi juht Daria Nemchonok rääkis, et tegelikult kogub enamik ettevõtteid andmeid, aga neid kasutatakse üksnes osaliselt ja juhuslikult – selleks, et tellimus täita või heal juhul kliendiga tükk maad hiljem mingis kanalis suhelda. “Kaasaegse turundustehnoloogia vaatest on see täielikult vananenud info – kiirete otsuste tegemiseks on vaja infot reaalajas,” selgitas ta, et kui turundusinimene lõpuks niisuguse info enda kätte saab, siis ei ole sellega enam sisuliselt midagi teha. “Reaalajas saaksid kohe reageerida, kui näiteks lojaalne ja pikaajaline klient saadab kaebuse, või kui läbi mingi reklaami või postituse tuleb uusi kliente, siis saad seda kohe võimendada.” Sellist võimalust pakuvad Nemchonoki sõnul Salesforce’i Data Cloud ja Marketing Cloud.

Password 2023. Vasakult: Vytautas Valantavičius, Daria Nemchonok, Renars Neimanis ja Andrus Kiisküla.Foto: Raul Mee

Leedu telekomikontserni Bite e-kanalite arendusosakonna juht Renars Neimanis tõdes, et viise, kuidas kliente mõjutada, on tõepoolest palju. “Loomulikult on selleks endiselt ka palju agressiivseid meetodeid, nagu vilkuvad bännerid või pop-up’id, ning ka sellised meetodid töötavad endiselt, aga need ei meeldi inimestele. Sa tahad, et su bränd inimesele meeldiks, mitte ei oleks vastumeelne,” ütles Neimanis.

Kuidas siis teha turundust nii, et see inimestele närvidele ei käiks? “See maagiline sõna, mis aitab inimeseni viia just selle pakkumise, millest ta tegelikult huvitatud on, ongi personaliseerimine,” ütles Neimanis. Mida see siis tähendab? “Põhimõtteliselt on võimalik kohe näha, millise seadmega inimene sinu sisu vaatab – kui ta siseneb lehele näiteks Samsungi telefoniga, siis ei hakata talle pakkuma Apple’i kella või kõrvaklappe, vaid pakutaksegi Androidile mõeldud lisavidinaid,” selgitas ta asja põhimõtet.

Uue reaalsusega tuleb kohaneda, mitte seda peljata

Tark jutt küll, aga mida sellega peale hakata? Võtame artikli lõpetuseks kokku põhilised soovitused, mis Passwordil kõnelnud ekspertide jutust kõlama jäid!

Mõtle läbi, millised seosed on kliendil sinu brändiga ehk mis on kokkupuutepunktid: koduleht, e-kiri, SMS, sotsiaalmeediakanalid. Kokkupuutepunktide analüüsimine on võtmetähtsusega, sest just need võivad osutuda peamisteks takistusteks klienditeekonnal huvist ostuni. Salesforce pakub analüüsiks mitmeid võimalusi ning lisaks probleemi kaardistamisele saab ka kohe tegudele asuda. Kui puutepunktid ei ole piisavalt tulemuslikud, siis saad kohe näiteks reklaamides muudatusi teha.

Tehnoloogia on tööriist, aga tiim on võti! Edukad on need ettevõtted, kus on rollid läbi mõeldud, strateegia paigas ja ka juhtkonna tasandil mõistetakse, et kaasaegse turundustehnoloogia kasutamine on hädavajalik selleks, et mitte kliente kaotada ja konkurentidest maha jääda. Peamiselt kukuvad projektid läbi mitte tehnoloogia, vaid alamotiveeritud ja ebaselgete rollidega tiimide tõttu, kes tehnoloogiat rakendama peavad.

AI ei võta niipea ka turunduses inimeste tööd endale, aga ta muudkui areneb ja saab võimsamaks abiliseks. Mõttekas on uue reaalsusega kohaneda. Ole uudishimulik ja valmis uusi asju katsetama ning õppima. Andmeid on kogutud juba üksjagu – nüüd on käes ajajärk, kus need enda heaks päriselt tööle panna.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.