5 kindlat ohu märki, mis hoiatavad halva veebiarendaja eest

Koduleht on pikaajaline investeering nagu uus auto või arvuti. Kui maksad selle eest paarsada eurot, siis peaksid juba ohutuled juba süttima. Itserkki.eu loominguline juht Erkki Meidla toob välja viis selget märki, mille puhul võib arvestada, et arendaja ei pruugi olla usaldusväärne.

Kui valid endale uut kodu, autot või arvutit, mis peaks kestma aastaid, mitte kuu või kaks, siis selle eest olematut hinda makstes on asjatu loota, et saad korraliku kauakestva toote. Probleemid on üsna tihti ka paarisajaeurose veebilehe hinna sisse kirjutatud.

Koduleht ei saa olla koht, kust kõvasti kokku hoida. Ettevõtte veeb peab olema korrektne ja andma edasi võimalikult palju infot, samuti peab sealtkaudu olema võimalik kiiresti kliendiga suhelda. Seega peavad kodulehe andmed olema uuendatud ja seal on võimalus esitada firmale ükskõik kui asjatundmatuid küsimusi.

Kuidas veebilehte teha, seda ei pea ettevõte ise teadma. Selle jaoks on olemas spetsialistid, kellel on vastavad oskused ja mõnedel juhtudel ka hangitud vajaminevad litsentsid.

Lisaks veebiarendusele on sama oluline hiljem kasutajaid koolitada, et nad saaksid ise oma veebis muudatusi teha ning sisu lisada. Kodulehe arendaja võiks kasutajale näidata samm-sammu haaval, kuidas erinevaid täiendusi veebis tuleb teha. See ei pea olema pikk silmast silma koolitus – olen ise eelnevalt teinud kasutajatele ligi kuuetunniseid koolitusi, kuidas muuta ja uuendada andmeid kodulehel, kuid täna teevad sama töö ära õppevideod. Neis selgitatatakse lahti, mismoodi…

  • muuta sisulehti;
  • lisada infot kodulehele;
  • teha SEO-d ehk otsimootoritele optimeerimist;
  • lisada pilte WordPressi saidile ja neid hiljem ka sisulehtedel näidata;
  • mõnedel juhtudel teha selgeks HTML-i põhitõed ehk kuidas vaadata, kas link on ikka õige ja avaks uues või samas aknas lingitud lehekülje;
  • teha mitmekeelsel lehel tõlget.

Kui veebiarenduses tekib töö käigus tõrkeid, siis võib olla mõnikord juba hilja, et arendajat sujuvalt vahetada. Seega peaks jooksvalt jälgima ohu märke, mis võiksid ennustada peatselt saabuvaid probleeme.

Need viis selget märki, mis hoiatavad halva arendaja eest, on järgmised:

  1. koduleht kasutab mitteametlikke litsentse (sellest hiljem lähemalt);
  2. veebilehele sisenemiseks on lehe looja poolt antud parool stiilis Nimi123, mitte aga raskelt äraarvatav salasõna;
  3. kodulehe arendaja ei saada korraliku hinnapakkumist, vaid ainult kirjutab sulle Facebooki, mis on mingil määral isegi okei, aga pigem tasub enne põhjalikumalt järgi mõelda sellise arendaja valikul;
  4. veebilehe arendaja kaob ära ja jätab asjad venima;
  5. puudub info, mis ettevõttega on tegelikult tegemist;

Mõned näited ohu märkidest

Toon ära mõned pildilised näited, mida olen viimase kahe aasta jooksul märganud kodulehti ehitades ja mis peaks olema selged ohu märgid.

WordPressi teemade puhul ei kasutata ametlikke litsentse.
Puuduvad lisamoodulite (plugin´ide) ametlikud litsentsid.
Vestlus arendajaga (mina olen sinine), kust ei selgu, mis firmaga on tegu.


Ettevõte väitis, et koduleht on nende poolt valmis.
Kirjastiilis on erinevus ja nupud on poolikud.
Erinevates keeltes peab olema tekst korrektselt tõlgitud.

Kas koduleht on koht, mille pealt kokku hoida?

Arvan, et kodulehe pealt ei saa suurelt kokku hoida samamoodi, nagu telefoni, arvutit ja kõike muud olulist valides. Pigem tuleb oma valik teha selle järgi, et ostetud kaup säiliks kaua ja oleks vastupidav.

Millele mõelda enne kodulehe tellimist?

Siin on mõned soovitused, millele tasuks mõelda juba enne kodulehe tegemist. See aitab nii arendaja valikul kui hilisemate probleemide ära hoidmisel.

  1. Milline saab olema domeeninimi? Proovi põhilises domeeninimes vältida täpitähti (ö, ä, ü, õ, ka ž, š). Mõtle järgi, kas soovid, et sinu koduleht oleks sotsiaalmeedias a) www.lomilomimassaaz.ee/ või b) http://xn--lomilomimassaa-jed.ee/. Viimasel juhul on tegemist ž-tähega, mis terve veebilehe lingi mujal linkimisel kummaliseks muudab.
  2. Leia korralik veebimajutus! Mina kasutan ja soovitan Veebimajutust (www.veebimajutus.ee). Nende suhtlus on inimlik ja kõik küsimused, ka rumalad saavad vastuse.
  3. Telli korraga domeeninimi, veebimajutus ja e-post (kujul www.koduleht.ee / info@koduleht.ee). Väike vihje: 75 € alustaja paketi soodusind sooduskoodiga itserkki tuleb vaid 64,95 €.
  4. Milline hakkab koduleht välja nägema, millised peaksid olema selle võimalused? Kas see peaks olema mitmekeelne (ja millistes keeltes)? Kindlasti teeb arenduse kõigile lihtsamaks see, kui endal on olemas mingi nägemus ja ehk ka mingid kodulehe näidised, mis meeldivad. Ei pea just olema konkurentide omad, võib olla ka naabri Mati idee.
  5. Kui kiirelt peaks koduleht valmis saama? Töö kiirus sõltub sellest, kui palju ideid edasi-tagasi saadetakse. Kiirematel juhtudel on võimalik koduleht valmis saada 2-3 (töö)päevaga.

Kui tekkis küsimusi arendaja valikul, siis võta ühendust ja peame nõu!

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!