Kairi Killing Äristarteri saates: ei jäänud muud üle, kui ettevõtjaks hakata! 1. osa

Kairi Killing on sotsiaalmeedia strateeg ja avalike suhete koolitatud spetsialist. Just neis valdkondades annabki ta Veebimajutuse “Äristarteri” saates nõu nii alustavale ettevõtjale kui ka neile, kes juba tegelevad ettevõtlusega, kuid tahavad jõuda uuele tasemele. 

Rahvusvahelise ärijuhtimise magister ja sotsiaalmeedia agentuuri SPARK Social juht Kairi Killing on enda firma klientideks meelitanud sellised tuntud nimed nagu Apple, Red Bull, Swedbank ja teised, nimekirja saab veel pikalt jätkata. 

Erinevalt paljudest teistest, kes on juba lapsepõlves tahtnud saada ettevõtjaks, pole Kairil kunagi seda plaani olnud, pigem lausa vastupidi. 

“Eks ma puiklesin pikalt vastu, kuna vanemad olid ettevõtjad ja ma nägin seda köögipoolt, kui palju vaeva läheb firma juhtimisse, kui palju küsimusi tekib ja et see on raskem, kui mõnikord asi väärt on,” tundus talle, “jõudsin ettevõtluseni ainult vajaduse pärast, sest mul polnud ühel hetkel ühtki sobivat töökohta, mis oleks olnud just minu unistustele vastav.”

Kella üheksast viieni ei ole nüüd enam vaja palgatööl istuda, kuid tol ajal, kui ta tööd otsis, oli selline tagumikutundide kontoris kogumine veel oluline.

“Ma võin teha päevas ka 16 tundi tööd,” räägib Kairi Killing, “tundsin end piiratuna, et teen kui teen kontoris tööd, siis paratamatult hiljem kodus ka.” 

Lõpuks tundis ta, et ei jäägi muud üle, kui hakata ise ettevõtlusega tegelema.

Varuplaan igaks juhtumiks

Kairile meeldib olla kõigeks valmis, tal olid kohe alguses plaanid A, B, C igaks elujuhtumiks. Mis saab siis, kui ei tule kliente? Või kui ei tulegi raha või kui isiku bränd pole piisavalt tugev, et toime tulla? Kõik oli ette plaanitud iga olukorra jaoks oli oma plaan valmis.

Tänaseks on Kairi üks vähestest sellistest ettevõtjatest, kes pole pidanud muretsema, kust leida uusi kliente, sest olemasolevad jäävad ning pigem on nii-öelda järjekord lausa ukse taga.

Kui ta palgatöölt ära tuli, olid kohe järgmisel päeval esimesed kolm klienti olemas. Ikka sellepärast, et varasemast oli teada, et ta on väga töökas ning tahtis olla teistest sammuke ees. 

Kuna erinevatele kolleegidele oli see kõik sügava mulje jätnud, tuldigi kohe tema juurde. nende seas leidus selline ülihästi teada-tuntud bränd nagu Apple, kust tulid ühe esimesena kliendiks, samuti sai edasi tegeleda Sportlandiga, mis oli Kairi endine tööandja ning senised tegevused olidki müügitöö juba kliendile ära teinud.

Müügitööd Kairi tegelt ei oskagi, tunnistab ta, see on tema jaoks olnud natuke keeruline. Alles paar aastat tagasi julges ta enda kohta öelda, et on tippspetsialist sotsiaalmeedia valdkonnas.

Soovitus: anna endast 100%!

Kairi Killing soovitab alustavale ettevõtjale anda endast pea alati sada protsenti, sest kunagi ei tea, kuidas üks või teine kontakt või sündmus teiseneb uueks kliendiks või ärivõimaluseks. Nii ongi juhtunud, et kliente küll tuleb, aga keegi pole veel ära läinud.

Miks? Sellele on ka Kairil põhjendus ja ta soovitab: “põhiline on ausus, teiseks inimlikkus. Me töötame ju inimeselt inimesele, mitte ettevõtete vahel.”

Sportlandiga oli ta koostööd teinud juba 11 aastat ja kui nad tagasi tema firma kliendiks tulid, tekkis hirm, et mis siis, kui polegi enam midagi pakkuda? Selle aja jooksul oli ju üksteist korda tehtud sügise hakul koolikampaaniat, aga kas ongi enam uusi ideid?

“Ärisuhted on nagu isiklikud suhted, neid peab hoidma ja siis need kestavad edasi,” lisab Kairi ja nii selgubki, et ideid jätkub ja koostöö sujub edasi.

Millega tegeleb SPARK Social?

Kairi ei taha oma ettevõtet nimetada agentuuriks, sest ettevõte tegeleb rohkem soovituste, nõustamiste ja ideedega. SPARK Social haldab erinevaid sotsiaalmeediakontosid, firmas töötab kolm täiskohaga inimest ning lisaks veel produktsiooni spetsialistid, kes aitavad sotsiaalmeediat luua. Kairi ise on nüüd strateeg ja teeb ettevõtetele strateegiaid. 

Paljud kliendid ostavadki sisse näiteks ajurünnakuid, et omale häid mõtteid ja tegevusplaane saada ning need läbi arutada.

Koolituste valdkond on ka suureks kasvanud, firma teeb Workshoppe ja põhjalikke koolituspäevi.

Tähtis on teha midagi, mis endale väga meeldib

Kairi tegeleb eeskätt strateegiate loomisega, erinevate kampaaniatega erinevatele turgudele sisenemise plaanidega, mõnikord aitab ka natuke kommunikatsioonis, sest tema taust ja kogemused on üsna paljudest valdkondadest. 

“Väga paljud kliendid ostavad sisse lihtsalt aju, ehk et istun nendega, arutlen läbi nende mõtteid ja plaane, toon välja täiendavaid mõtteid ja juhin tähelepanu probleemsematele kohtadele,” räägib ta oma igapäevatööst. 

Kairi leidis tegevuse, mis talle väga meeldib ja mida saab tippspetsialistina teha.

“Ma ju võiksin hoida ennast suhteliselt kitsa ala spetsialistina,” ütleb ta, “aga olen alati olnud selline hästi uudishimulik inimene, ehk et kui ma näiteks agentuuris õppisin kodulehte tegema, siis ma proovisin ka programmeerimisest aru saada, kui ma lähen videograafi võtetele, siis ma proovin sellest tootmisest ka aru saada, uurida montaaži poolt, mille pärast mul ongi võimalikult lai arsenal paljudest valdkondadest ja see on minu jaoks olnud väga huvitav.”

Pole probleemi, millele poleks lahendust

Kairi arvab, et tegelikult ei ole ühtegi probleemi, millele poleks lahendust: “Alati on mingi variant, kuidas saab asja tehtud ja ma arvan, et see on ka üks põhjustest, mille kliendid on välja toonud, mis neile minu juures meeldib. See ongi üks põhjustest, miks nad minu juures püsivad. Ma lahendan alati kõik küsimused ära.”

Kairi on väga suur raamatuhuviline ja kuulab väga hea meelega Podcaste. “Mulle meeldib endaga vestelda,” lisab ta. Mida see tähendab? Aga näiteks seda, et arutad iseendaga läbi mingeid keerulisemaid olukordi, näiteks kuidas reageerida mingile olukorrale ja hiljem saab endalt küsida, miks just nii käitusid või miks nii arvasid. 

Kairi peab end introverdiks ja sellepärast tuleb mõnikord ka iseendalt viis korda küsida, enne kui vastuse kätte saab: “aga mulle meeldib tõesti endaga vestelda päris palju, nii et ma arvan, et see on üks asi, mis aitab enesearengule väga palju kaasa.”

Raamatud on tema sõnul ka kohe kindlasti olulised ja mitte ainult enesearenguraamatud, vaid väga tihti ka ilukirjanduslikud, sest need annavad palju erinevaid perspektiive, saab osa teiste inimeste eludest. 

“Ma saan ise elada ainult ühe elu, aga kui olen läbi lugenud tuhat raamatut, olen juba 1000 elu elanud,” selgitab ta. “Siis on tegelikult kogemuste pagas kordades suurem, kui ainult enda kogemusest oleks.”

Ideaalne tiim tuli ise

Kairil hakkas ühel hetkel oma klientidest natuke kahju, sest aeg on ju igal inimesel piiratud ja ei jõua piiramatult aina rohkem ise ära teha. 

“Tihtipeale tekkisidki olukorrad, kui pidid mingeid asju tegema, aga ei olnud sada protsenti rahul, sest mul lihtsalt polnud ajalist ressurssi, et enamat pakkuda,” räägib ta väikeettevõtja ühest suurimast probleemist kiirel laienemisel. “Ma töötan küll väga kiirelt ja efektiivselt, aga mitte nii kiirelt ja efektiivselt, et kõik maailma asjad ise ära teha. Ja siis juhtuski, et universum saatis mu teele kaks inimest, keda ma tundsin, et võiksin usaldada. Ma olen oma elu jooksul pidanud värbama palju erinevaid inimesi ja tean, et see CV-de läbivaatamise protsess õige personali leidmiseks on maailma kõige raskem tegevus  üldse.” 

Kairi polnud kunagi mõelnud, et hakkab ise palkama inimesi, aga just täpselt nii juhtuski, pealegi kaks kandidaati sattusid ta teele nagu saatuse kingitusena: üks verivärske tudeng, kes oli Kairi juhendatav ja teine emaduspuhkuselt tulnud kandidaat. Tudeng jäi talle kohe silma, sest oli nii-öelda terav pliiats ja töökas ehk just Kairiga klappiv inimene. Emaduspuhkuselt tulnud teine kandidaat oli samuti väga vastutustundlik ja perfektsionist, seega Kairi tunnetas ära, et nad mõlemad peegeldavad kuidagi teda ennast samasuguste isikuomadustega.

“Nad lihtsalt sattusid mu teele ja ma oleksin olnud väga, väga rumal, kui ei oleks sellest võimalusest kinni haaranud,” meenutab Kairi tõelist vedamist, “sul on kaks suurepärast inimest, keda tuleb proovida endale tiimi saada. Ehk et universum pani värinad teele ja ma otsustasin, et okei, ma kuulan seda ja nüüd olen väga rahul. Ma põhimõtteliselt ei pea mitte midagi üleliigset ise tegema selles mõttes, et töötajad on täiesti iseseisvad, saavad klientidega suurepäraselt hakkama ja nad kannavad kõiki minu väärtusi.” 

Tegelikult peab ka ettevõtluses õnne olema ja lihtsalt vedama, usub Kairi. Oma töötajatega on tal vedanud.

Loe 2. osa siit.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!