Raplamaa südames sündinud Minna Sahver saab peagi 14-aastaseks, olles kasvanud väikesest koduköögist tunnustatud mahetootjaks. Ettevõtte lugu sai alguse 2010. aastal vanaema Minna auks, kelle käes kasvasid aiasaadused ja inspiratsioon, mida hakkasid edasi kandma tema lastelapsed. Kuidas ettevõte alguses sügavkülmutatud beebipüreede juurest igas suuremas poeketis müügil olevate mahemarmelaadideni jõudis ning kuidas veeb ja e-pood ärile kaasa aitasid, sellest räägib lähemalt Minna Sahvri (Minna Marmelaad) tegevjuht Siret Elmi.
Millal ja kuidas ettevõte alguse sai?
Sel aastal novembris täitub Minna Sahvril 14 aastat ehk tegemist on sellise teismeealisega, kes on ohtralt särtsu ja indu täis, räägib ettevõtte vedaja. Firma loodi 2010. aastal vanaema Minna auks, kes tegeles omal ajal aiasaaduste kasvatamisega. Ta oli väga töökas ning süstis oma eeskuju ka lastelastele.
Siret Elmi alustas ettevõtlusega oma koduköögist, kus sai tehtud esimesed katsetused ja proovid marmelaadimaailmas.
Esimene aasta oligi selline ettevalmistamise periood, meenutab ta: erinevate maitsetega marmelaadide kestvuskatsed säilivusaja kindlaks määramiseks, dokumentatsioonide koostamine, koolitused ja osalemine mentorprogrammis, samuti esimesed proovimüügid kohalikus talupoes ja laatadel.
Inimestele meeldis isetehtud marmelaad ja see võeti hästi vastu. Hakkasid lisanduma uued edasimüüjad (poed), kus sooviti Minna marmelaade oma sortimenti. See andis julgust juurde oma ettevõtmisega edasi tegelema hakata. Nii jõudiski kätte aeg, kui koduköök jäi väikeseks ja tuli edasi liikuda. Praeguseks toimetatakse rendipinnal, kuid tulevikus plaanitakse täitsa oma tootmishoonet.
Milline oli algne äriidee ja kas praeguseks on midagi muutunud võrreldes algusega?
“Kõige esimese äriplaani kirjutasin sügavkülmutatud beebipüreedele, kuid see ettevõtmine ei realiseerunud,” meenutab Siret Elmi, “arvasin, et sügavkülmutatud tooteid on keerulisem turustada. Kuid sealt edasi jõudsin marmelaadide juurde. Püreede mõte jäi alles, aga teisel kujul. Marjadest ja puuviljadest valmistatud püreesid kasutame hoopis marmelaadikommide värvimiseks, et ei peaks kasutama sünteetilisi värvaineid.”
Kui alguses oli tegemist tavatootjaga, siis praeguseks on ettevõte täielikult mahetootja ehk kasutusel on vaid mahetooraine. Tooted on ka gluteenivabad, et selle probleemiga inimesed saaksid samuti maiustada.
“Oleme algset ideed edasi arendanud ja nüüdseks on lisandunud tootevalikusse marmelaadid nii piima- kui ka tumedas šokolaadis,” lisab tegevjuht, “need on pakendatud kaunitesse kinkekarpidesse ja võitnud mitmeid auhindu ning on inimeste poolt hästi vastuvõetud.”
Milline on olnud ettevõtte seni suurim edulugu?
“Seni suurim edulugu oli vast siis, kui koroonaepideemia ajal kõik n-ö kokku kukkus,” räägib Minna marmelaadide looja, “koroonaaeg oli meile sõna otseses mõttes positiivne. Kui kogu maailm “lukku” läks ja kõik koju jäid, ei jäänud me niisama istuma, vaid nägime võimalust ja aega arendada välja uusi tooteid. Teoks sai ammune unistus sukelduda šokolaadimaailma. Esialgu tulime välja kahe sordiga: Minna mahe marmelaad MAASIKAS piimašokolaadis ja Minna mahe marmelaad ÕUN piimašokolaadis. Karbi kaanel on kujutatud vanaema maasikapeenras ja vanaema õunaaias. Selle karbi illustreeris Raplamaa kunstnik Hege Runnel.”
Piimašokolaadis tooted on pigem mõeldud lastele.
Järgmise edusammu tegid nad juba tumeda šokolaadi maailmas ja mõeldes täiskasvanutele. Inspireerudes Raplamaa rabadest, sündis kinkekarp “Rabade Maitsed” tumedas šokolaadis. Sellest karbist leiab rabamaitselised marmelaadid nagu jõhvika-, muraka-, mustika- ja rabamännimarmelaadid.
See toode sai hetkega väga populaarseks ja kuulsaks. “Rabade Maitsed” on võitnud juba kolm konkurssi: Raplamaa Parimate Ettevõtete tunnustamisel tiitli “Rabav Toode 2021”, Parima Talutoidu konkursil “Parim maius 2022” tiitli ning Mahekonkursil tunnustuse “Parim mahetoit 2022”.
Eelmisel aastal nägi ilmavalgust uus tumeda šokolaadiga kinkekarp “Metsade Maitsed”, mis on järg “Rabade Maitsetele” ning kannab Pääsukese märki, mida annab välja Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda.
Kuidas on koduleht aidanud kliente leida?
Kodulehe olemasolu on võimalus olla nähtav ja tekitab usaldusväärsust, selgitab Siret Elmi: “usun, et läbi kodulehe on senised kliendid ja partnerid saanud esmase info meie ettevõtte ja toodete kohta ning see on aidanud teha otsuse, kas pakutu kõnetab neid. Kaasaegne koduleht on meeldiva esmamulje jätmine ja see on sinu ettevõtte tähtis visiitkaart.”
Mis hetkel sündis oma veebileht ja e-pood ning miks need on vajalikud?
Veebileht oli olemas üsna algusest peale, et olla inimestele nähtav. “Kui alguses arvasin, et piisab vaid kodulehest ja e-pood pole oluline, siis tänavu jõudsin selleni, et see tuleb ikkagi ära teha,” räägib marmelaaditootmise tegevjuht, “minu meelest on loogiline, et kui on väike käsitööettevõte, siis koduleht ja e-pood käivad sellega kokku.”
Enamik oste on läinud juba Internetti ja väga palju armastatakse just kodust tugitoolist valida. Sellepärast ongi nüüd olemas lisaks füüsilisele ka virtuaalne pood, kust Minna marmelaade saab mugavalt osta igast ilmakaarest.
Kustkaudu ostjad tooteid põhiliselt leiavad?
Põhilised müügikohad on seni solnud uurimad poeketid üle Eesti. Nii leiab Minna marmelaade Rimidest Talu Toidab aladelt, Selveritest ja ka Coopidest. Samuti Kaubamaja ja Stockmanni Toidumaailmast, Tallinki laevadelt, lennujaamast ja talupoodidest. Tooteid saab tellida ka näiteks Rimi ja Kaubamaja E-poest.
Peale veebi kasutatakse ka otsemüüki kas tehasest kohapealt või siis laatadel otse tootjalt tarbijale.
Kuna veebile pole veel suurt reklaami tehtud, siis leitakse kodulehte küll otsinguga üles, kuid suurt põhimüüki sealtkaudu veel ei toimu. Põhiliselt läheb marmelaad kaubaks ikka suurkettide poodidest.
Milliseid lahendusi veebikülastajate statistika jälgimiseks kasutatakse?
Statistika külastuste kohta tuleb iga kuu meiliga.
“Kuna olen arvutimaailmas üsna võhik, siis tahan, et kõik oleks hästi lihtne,” selgitab Siret Elmi, “sealt on näha külastamisi ja kas on võetud läbi kodulehe ühendust – saan kogu info, kuidas inimene jõudis meieni.”
Milline oli veebilehe esialgne eesmärk ja millised suuremaid probleeme tuli arendamisel lahendada?
Veebileht oli küll olemas ettevõtte algusajast, kuid sel aastal lisandus ka e-pood, et luua juurde üks uus müügikanal.
E-poe loomise ettepanek tuli Swedpangalt, et koostöös nendega luua maksevõimalusega e-pood, nad toetasid erinevate osapooltega kokku viimisel.
Kuna ettevõte oli oma kodulehega juba Veebimajutuse klient, siis oli majutusega kõik korras, oli vaja leida veel e-poe arendaja. Selle leidis samuti Veebimajutuse abiga.
Siis läks kõik aga väga kiiresti, meenutab Siret Elmi, veebipoe arendaja Teet Bergmann tegi selle valmis ning suhelda sai läbi Messengeri kiiresti ja igal ajal, sai kirjutada oma soovidest või probleemidest kohe teada anda.
Kuna koduleht oli olemas, siis olid ka tootefotod ja kirjeldused valmis, see eeltöö oli juba ära tehtud. Makselahendused ja kohaletoimetamise osa tuli lisada.
Kuidas olete rahul veebimajutusega?
“Kasutan iseteenindust, mis on lihtne ja kõik on kergesti leitav,” räägib Minna marmelaadide tegevjuht, “kui jään hätta, saab väga kiiresti abi. Soovitan seda ka teistele alustavatele ettevõtetele. Tugi on mulle väga tähtis, seda olen ka alati saanud.”
Millised on plaanid veebis ja e-äris tulevikuks?
Kuna veebipoodi saab iga toote juurde panna rohkem pilte, siis ongi tootjal tulevikus plaanis kvaliteetset pildimaterjali lisada. Muus osas aga soovib Siret Elmi hoida e-poe hästi lihtsana, et oleks mugav nii kliendile kui endale.