Kliendid läksid veebi? Kuidas neile nüüd lihtsalt e-pood luua koos oma kullerteenusega

Miks ei võiks üks restoran ise oma toidu kojuvedu korraldada efektiivselt ja kontaktivabalt — just nagu e-selver või Coop seda praegu teevad? See annaks võimaluse isegi praegustes tingimustes mingisugust käivet teha ning oma ettevõtmisel hing sees hoida. Enamgi veel — kuna teenindav personal ei saa oma tavapärast tööd teha, võiks mõnesid neist rakendada kulleritena, mille tulemusena võiks nii mõnigi töökoht alles jääda ja kliendid samal ajal mugavalt teenindatud, soovitab Voog veebiplatvormi müügi- ning turundusjuht Veiko Strauss.

Olen kunagi nooruses küll erinevates restoranides töötanud, ent pole kindasti selle ala ekspert. Seega parim, mida saan sinu jaoks praegu teha, on ideede ja mõtete jagamine, mis mulle endale praeguses olukorras kõige loogilisem tundub. Kui ma just muud ei suuda, siis leiad siit kindlasti piisavalt inspiratsiooni, et oma kullerteenus edukalt käima lükata.

Miks üldse oma kullerteenus tänase eriolukorra tingimustes käima panna?

Lugedes viimastel päevadel ilmunud artikleid, tundub mulle, et hirm juba saabunud või peatselt saabuva majanduskriisi ees on suur. Üha enam kasutatakse sõna “pankrot” ja “pankrotilaine”. Samas, ma ei ole küll mingi majandusteadlane, ent lihtne maalähedane loogika ütleb, et majanduskriis tuleb seda väiksem, mida rohkem töökohti me alles suudame hoida. Seega äkki on meie fookus täna hoopis vales kohas? Iga kaotatud töökoht mõjutab üht päris inimest. Kedagi, kellel on isiklik elu, pere ja ilmselt ka nii mõnigi finantskohustus. Võib-olla oleks ühiskonna suuremat kasu silmas pidades mõistlikum keskenduda sellele, mida me saame täna teha selleks, et säilitada 1, 2 või 10 töökohta, selmet muretseda võimaliku pankroti või veel hullem — pankrotilaine pärast?

Mulle tundub, et töökohtade säilitamiseks saame ära teha nii mõndagi.

Paar nädalat leidsin ka ennast uuest olukorrast ning hakkasin mõtlema, mida on üldse sobilik sellises olukorras turundada. Samal ajal jäi Linkedinis silma ka üks Peep Laja postitus, mis räägib sellest, et 2008. aasta kriisist väljusid kõige edukamalt ettevõtted, mis suutsid end kriisitingimustes mõnele uuele ärisuunale kiirelt ümber häälestada selle asemel, et ranget kokkuhoiupoliitikat ajada.

Just sellest postitusest inspireerituna hakkasin mõtlema, millised sektorid täna kõige rohkem kannatavad ning kas on midagi, mida saaks ära teha, et kedagi päriselt aidata.

Mida on ühel restoranil vaja, et oma kullerteenus käima panna?

Sisuliselt ei ole ju vaja midagi muud, kui võimalust võtta toidutellimusi ja makseid vastu üle veebi ning lisaks ka viisi, kuidas nende tellimuste kontaktivaba laialivedu korraldada, sest tööjõud on ju olemas.

Esimesele probleemile on lahendus olemas kodumaise veebiplatvormi Voog.com näol ning mobiilsete tööülesannete ja tööjõu haldamise küsimuse lahendab väga hästi ära lahendus Fleet Complete. Seega on vajalikud “klotsid” oma kullerteenuse ehitamiseks tegelikult juba ammu olemas, nüüd tuleb need lihtsalt omavahel ühendada.

Tänu, Fleet Complete´i arendusjuhile Madis Uudamile tegime me selle töö enneolematu kiirusega ära.

Nüüd ongi igal restoranil võimalus luua omaenda kullerteenus ning seeläbi olemasolevaid töökohti säilitada. Kindlasti ei ole Voo ja Fleet Complete´i koostööna sündinud lahendus ideaalne, ent tänastes tingimustes täidab oma eesmärki hästi. See on võimalus töötajatele rakendust leida ning niisama riigi toe ootamise asemel ise midagi ära tegema hakata. Miks mitte vaadata seda kui võimalust äri uues suunas arendada ning teha üks hulljulge eksperiment, mis tavaolukorras ehk pähegi ei tuleks? 

Võta tellimused vastu üle veebi

Esmalt pane püsti oma veebipood Voog.com platvormil. Minu soovituseks on hoida oma veebipood kindlasti võimalikult lihtne. Veebipoodi pole vaja esialgu luua ülearu palju kategooriaid ning ma ei venitaks ka menüüd vähemalt alguses liiga pikaks. See tähendab, et alustada võiks näiteks kolme kategooriaga “Söök”, “Magustoit” ja “Jook”.

Lisaks sellele pakub Voog palju erinevaid valmiskujundusi ning ilmselgelt on neil kõigil omad head ja vead. Soovitaksin neist valmiskujundustest söögikoha jaoks valida kas Anchorage´i, Sapporo või Santiago valmiskujunduse.

Ühenda veebipood logistikalahendusega

Kui veebipood on loodud, siis ühenda see Fleet Complete´i teenusega, mis on logistikalahendus oma kullerteenuse loomiseks. Fleet Complete pakub mobiilsete tööülesannete ja tööjõu haldamise teenust, mis muudab Voost tulevad tellimused töödeks, mille saad hõlpsalt oma kullerite vahel ära jaotada. Kogu idee konteksti silmas pidades soovitan ma kulleritena kindlasti kasutada oma olemasolevat tööjõudu. Lisaks on ilmselt suur küsimus selles, kui palju kullereid peaks igapäevaselt tööl olema.

Teenust ei ole hea käivitada kõige tempokamatel päevadel, nagu reedel või laupäeval. Pigem valiksin alustamiseks nädala esimese poole ning teeks otsa lahti näiteks kolme kulleriga, et siis vaikselt nõudlust tunnetada. Seega soovitan lihtsalt kuskilt alustada ning siis vastavalt vajadusele muudatusi teha — käigu pealt saavad paljud asjad paremini selgeks.

Pane püsti teenuse juhtimiskeskus

Et kohe alguses protsess efektiivselt toimima panna, soovitan luua väikese kullerteenuse juhtimiskeskuse.

See võiks tähendada üht töölauda arvutiga, mille taga on kaks monitori. Ühe monitori peal jälgiksin ma veebipoe tellimusi, teisel Fleet Complete’is olevaid tööülesandeid koos kaardivaatega.

Lisaks arvutile ja kahele ekraanile soovitaksin sinna juurde tuua ka kassaaparaadi. Kuna igal restoranil on oma süsteemid ja tööprotsessid sügavalt juurutatud, võiks veebipoest tulevad tellimused kassasüsteemi ümber lüüa. Seda ennekõike sellepärast, et nii köök kui baar saaksid töötada tavapärases rütmis ning ei peaks midagi ümber õppima. Seejuures peaks vähemalt üks inimene operaatorina kogu kullerteenust aktiivselt “juhtimiskeskusest” haldama.

Igal veebipoest tuleval tellimusel on oma number. Seesama number läheb külge ka kulleri tööülesannetele, mis tähendab, et tellimust kassasse sisestades võiks laua tunnusena kasutada veebipoe tellimuse numbrit. Põhjus on väga lihtne — et kuller tellimustele järgi tulles hõlpsalt oma tellimused üles leiaks.

Et protsess veelgi lihtsam oleks, eraldaksin ma restoranis ühe suurema laua, mis muutuks justkui tellimuste väljastusalaks. Kui operaator on tellimuse kassasüsteemi sisse löönud, tuleks välja lasta vahetšekk, mis tuleks viia väljastusalale. Kui köök on toidu valmis saanud ning kohaletoimetamiseks ära pakkinud, tuleb tellimus laua tunnuse järgi õigele vahearvele asetada. Vahearve järgi teab ka baar, kuhu üks või teine jook kullerit ootama jätta.

Kulleril ei tule seejärel teha muud, kui mobiilirakendusest enda tööde numbrite järgi õiged tellimused kaasa võtta ning need siis kohale toimetada.

Kullerteenuse optimeerimine

Millal uued tellimused kullerite vahel töödena ära jagada? Kui tihti või mitme tellimusega peaksid kullerid veoringile minema? Neid küsimusi on ilma praktilise kogemuseta väga raske vastata ning usun, et need sõltuvad suuresti konkreetse restorani eripäradest.

Teenusega alustades soovitan aga kindlasti uued sissetulevad tellimused esimesel võimalusel kullerite vahel ära jagada. Muus osas kujuneb optimaalne töörütm töö käigus.

Olukorras, kus ei ole veel selge kui palju tellimusi veebipoest tulema hakkab, võiks kaaluda minimaalse ostukorvi summa määramist. See tähendab, et veebipoes ei saa sooritada ostu, mis jääb alla kindla summa. See võiks anda piisava kindluse, et ise toiduveo korraldamine end ka majanduslikult ära tasub.

Lisaks sellele pakub Fleet Complete veel palju lisavõimalusi, nagu teekonna optimeerimise tööriist, tellimuse jälgimine reaalajas, automaatsed sõidupäevikud ja palju muud, millest võib oma teenuse arendamisel palju abi olla. Enne keerukate süsteemide ehitamist soovitan aga lihtsa lahendusega võimalikult kiiresti alustada.

Kas oma kullerteenuse loomine tasub ikka ära?

See on õigustatud küsimus. Samas tuletan meelde, et Fleet Complete’i või Voo poolt vaadates on selle projekti peamine eesmärk aidata kaasa võimalikult paljude töökohtade säilimisele. Seda eesmärki silmas pidades on projekt end juba ette ära tasunud, sest oleme aidanud kaasa vähemalt kaheksa töökoha säilimisele.

Konkreetse restorani kontekstis ise korraldatud kullerteenuse tasuvust arvutades tuleb silmas pidada ka seda, et toidu väljamüügi hind on võrreldes teiste kullerteenusetega märgatavalt parem. Tartus on Bolt Food´i ja Wolt´i vahendustasud 20% juures, ent kuuldavasti on juhuseid, kus need võivad olla veelgi kõrgemad.

Lisaks puudub oma kullerteenusega otsene vajadus lõppklliendilt teenuse eest eraldi tasu küsida, sest tööjõud on juba niikuinii palgal ning transpodikulu on kindlasti palju väiksem, kui Bolt Food´i ja Wolt´i vahendustasu. See tähendab, et odavam teenus võiks tõsta nõudlust ning teenuse osutamine on samuti odavam.

Minu isiklikul hinnangul on omaenda kullerteenusega võimalik praeguse eriolukorra tingimustes oma äri isegi kasvama panna. Nimelt näen suurt võimalust väiksemates kohtades, kus suured kullerteenused nagu Wolt ja Bolt täna oma teenust üldse ei paku. Sellistes asumites võib kohalik restoran olla üleüldse ainuke asutus, mis mingilgi kujul kontaktivaba kojuveo teenust pakub. Seega nõudlus teenuse vastu võib kasvada oodatust suuremaks. Lisaks sellele mängib väiksemates linnades ja asumites kindlasti rolli ka tugevam kogukonnatunne, mistõttu eelistatakse rohkem kohalikke tegijaid.

Siit tulevad ka muud uued võimalused

Lisaks kõigele eelnevale maksab meeles pidada, et suurte toidupoodide kojutarne tähtajad on meeletult pikad ning veebipoed ülekoormatud. Äkki tasub nüüd ka kohaliku restoranina veidi oma menüüd kohendada ning lisaks tavapärastele roogadele ka mingis mahus tavalisi poekaupu üle oma veebipoe müüma asuda? Tehnilised võimalused on selleks igatahes olemas.

Vaata ka videoõpetusi, kuidas oma e-äri koos kullerteenusega käima saada.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!