Kuidas leida inimesi ja võita kliente ehk LinkedIn-i otsingu saladused

Kui Google´ist otsida, siis on tulemuste valik üsna lai ning konkreetseid kliente, äripartnereid või värbamiseks sobivaid spetsialiste nii lihtsalt ei leia. LinkedIn kui ärivõrgustik on siis kindlasti parem ja konkreetsem koht. Kuidas aga LinkedIn-i miljonite kontaktide seast need õiged välja sõeluda? Sellest räägib lähemalt B2Bgrowth.eu  tegevjuht, Linkedin koolitused asutaja ja Eesti LinkedIni spetsialist Indrek Põldvee ehk Mr. LinkedIn Estonia.

LinkedIn´ist saab otsida lisaks klientidele ka tulevasi töötajaid, äripartnereid, mentoreid. Kuid selleks, et otsing oleks edukas, peaks enne kindlasti ka oma LinkedIn-i profiili korda tegema. Kuidas seda teha, sellest loe lähemalt eelmisest blogipostitusest ja kui eelistad videot, vaata läbi ka Veebimajutusega koostöös tehtud veebiseminar.

Otsingu edukuse määrab sinu enda profiil

Oma profiil on LinkedInis väga oluline just siis, kui teisi kontakte otsida, sest teised vaatavad tagasi sinu profiilile ja peavad sealt leidma selle, mis neid ennast ka huvitab. Seega – kui tead, keda otsima lähed ja miks, siis vastavalt sellele kirjuta kokku ka oma profiil.

Kui saadad kutseid oma kontaktivõrguga liitumiseks, siis vaadatakse tagasi sinu profiilile ning tahetakse näha, kes sa oled. Kui profiil ei ärata usaldust või on seal vähe infot, siis kutset vastu ei võeta.

Ära karda inimesi lisada. LinkedIn on 24/7 avatud networking´u keskkond. Ole viisakas ning aja oma asja eetiliselt. Keskmiselt võetakse kontaktikutsed vastu 20% juhtudest. Kui saadad neid välja näiteks 100 tükki nädalas, siis on täiesti hea tulemus, kui neid võetakse vastu 20 ja neist omakorda äkki 2-4 inimest hakkavadki sinuga vestlema. Kõik oleneb sellest, mis valdkonnast sa kontakte otsid ja mis sõnumitega lähened. Meie kõige paremad tulemused on olnud 79% vastuvõetud kutseted ja 63% hakkavad ka suhtlema.

Uuringud näitavad, et lausa 30-50% rohkem võetakse kutseid vastu, kui sinu profiil on usaldusväärne ja seal on kogu vajalik info sinu kohta olemas. Seda on päris palju, sest on suur vahe, kas sinu kutsele vastab kaks või neli kontakti.

Väga kiireid tulemusi ei tasu oodata

LinkedIni kontaktidega tavaliselt kohe kiireid tulemusi ei saavuta. Seega pole põhjust oodata, et kui keegi kontaktivõrguga liitumise kutse vastu võtab, siis tuleb ta ka kohe sinu juurde tööle või hakkab kliendiks. Alles poole aasta pärast võib kontaktist kasu olla.

Just sellepärast tasubki kontaktidele liitumiskutseid saates mõelda, kes on need inimesed, kellega sa tahad mõne aasta pärast ümbritsetud olla ja neid hakka ka lisama.

Kuidas otsida filtrite abil

LinkedIN-i tasuta versioonil on ülal vasakul otsinguriba, kuhu saab lisada märksõnu, mis ei pea olema ainult inimeste nimed, nagu harilikult ollakse harjunud otsima. Saab lisada ka erinevaid märksõnu, näiteks 1-3 ametinimetust.

Kui nüüd sisestada otsingulahtrisse CEO (ehk “tegevjuht”), tuleb otsingukasti alla nupuvalikusse People, Jobs, Groups, Courses, Companies jne. Seega märksõnaotsingut saab kitsendada mõnega neist kategooriatest. Meie valime kategooria People ehk inimesed ja tulemuseks on 8 miljonit tegevjuhti ehk CEO-d. Seda on muidugi liiga palju.

See tulemus näitab, kui kaugele minu kontaktivõrgustik ulatub – nii esimeste, teiste kui kolmanda taseme kontaktidega.

Järgmiseks valikuks olekski Connections, mille alt saab määrata, kas leida ainult esimese, teise või kolmanda astme kontaktid ehk siis sinu kontaktivõrgustikus olevad, n-ö tuttava tuttavad või tuttava tuttava tuttavad.

1. taseme kontakt tähendab, et tegemist on sinu kontaktivõrgustikus juba olemas oleva inimesega. Kui otsid uusi kliente või töötajaid, siis tasub 1. Taseme kontaktid kindlasti läbi vaadata, sest nemad tunnevad sind kõige rohkem ja kindlasti ei oma sa ülevaadet, kas nende seas on keegi parajasti just tööd otsimas. Keskmiselt on inimestel LinkedIN-i kontaktivõrgustikus 700-800 kontakti ja see on paras hulk, kust otsingut alustada.

Soovitan otsingus mitte kaugemale 2. Taseme kontaktidest minna. LinkedIn hindab ka seda, mitmenda taseme kontakte sa endale kontaktivõrgustikku lisad ja liiga palju kolmanda taseme kontakte ei ole reitingule hea. Vaid siis, kui lähed välisriiki, kus sul pole veel reaalseid tuttavaid, on mõtet 3. taseme tuttavaid lisada. SSI skoor ehk (Social Selling Index) langeb sellega, aga kui tõesti vaja esimesi kontakte leida, siis tuleb mõni kontakt alguses niimoodi lisada.

Alusta ise ja ole huvitatud

Iga kord, kui lisad kellegi 2. taseme kontakti oma kontaktivõrgustikku, pead kindlasti saatma talle ka kaaskirjana sõnumi, miks tahad teda lisada ja kes sa ise oled. LinkedIN-is kehtib reegel: ole ise huvitatud, mitte ole huvitav.

Kui kutse võetakse vastu, siis ära jää ootama, et uus kontakt sinuga rääkima hakkaks. Eeldatakse, et sina ise, kes kutse saatsid, jätkab vestlust.

Teiseks sõnumiks ei tohiks olla müük, vaid pigem täna inimest ning ära kirjuta liiga pikka kirja. Meie soovitame vastata näiteks 5-7 lausega. Ära tee ka väga palju follow-up´e. Mõned inimesed käivad LinkedInis korra kuus ja siis ei ole hea, kui avastatakse näiteks 5 lugemata kirja samalt kontaktilt. Anna aega.

Muud vajalikud filtrid, mis aitavad otsingut kitsendada

Järgmine üldine filter Locations ütleb juba ise, millega tegemist – kitsendada saab kontaktide asukoha järgi, kus nad märgivad end hetkel olevat. Soovitan filtrisse lisada pigem suuremaid linnu, kui riike – näiteks London, Saksamaal ja USA-s ka pigem võiks olla filtris linnad, sest need riigid on suured. Värbamise jaoks saab lisada järgmisse filtrisse ka firmanime, kus otsitav hetkel töötab. Näiteks võib sinna märkida, kes on IBM-is, Microsoftis või Google´is ametis või enne tööl olnud.

Kooli kaudu saab samuti filtreerida: kes on Taltechis või Tartu Ülikoolis käinud näiteks.

Industry filter määrab ära valdkonnad, mida LinkedInis on kokku ligi 160 sektorit. Alustades esitähest saab näha, millised valdkonnad on olemas ja nende järgi valida.

Muidugi saab veel ka kitsendada otsingut profiili keele järgi, kuid huvitav on ka märksõnade filter (Keywords). Näiteks kui tahad leida täpset ametinimetust või et profiilil kindlasti oleks mainitud mõni ettevõte, keda pole eraldi LinkedIn-is esidnatud, siis leiab niimoodi üles kontaktid, kelle profiilis on vabas tekstis mainitud see nimi.

Otsingufiltreid on muidugi veel ja väga palju. Kui kitsendad liiga suures ulatuses, siis jääb alles ehk mõni üksik kontakt, kui aga kasutad liiga üldisi filtreid, siis tuleb liiga palju kontakte.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.