Kuidas sisuloomega maksumüüri toel veebis raha teenida?

Maksumüür on oma loomingu eest tasustamise tööriist, millega osa veebileheküljest või kogu lehekülg on lukustatud nii-öelda müüri taha. Sisule ligi pääsemiseks tuleb osta ühekordne ligipääs või registreerida end püsitellijaks (subscriber), kasutades pangakaarti või telefoninumbrit. Kuidas selline süsteem töötab, sellest räägib lähemalt Zlick´i turundusjuht Siim Pukk.

Veebilehtedele lisatakse maksumüüriga koodijupp või liides, millega seadistada, millise lõiguni on postituse eelvaadet näha enne maksevidinat. Taskuhäälingutel ja heliraamatutel on näiteks niimoodi mõned minutid materjalist kuulatavad tasuta ning kogu sisu kuulamiseks tuleb ost sooritada.

Meediaväljaannetes on maksumüür olnud kasutuses juba kaua ning selles kontekstis on tegemist digitaalsele kujule toodud traditsioonilise ajalehe tellimisega. Osta saad kas ligipääsu ühele artiklile või tasuda igakuiselt digilehe tellimuse eest. Kogu maksmine on toimub mõne nupuvajutusega, tarbija registreeritakse tellijaks automaatselt.

Maksumüür pole aga ainult meediaväljaannetele ja digilehtedele mõeldud lahendus. Tehniliselt saab maksumüüriga igas formaadis digitaalse sisu luku taha panna, ligipääsu tarbijale müüa ja ehitada üles kliendibaas maksvatest klientidest. Nii on võimalus blogidel, taskuhäälingutel, veebikursustel ja paljudel teistel raha teenida ilma vaid reklaamituludele lootma jäämata.

Reklaamitulud on praegu langustrendis

New York Timesi reklaamitulu vs tellimused.

Keskmiselt 30% kogu internetiliiklusest kasutab Reklaamiblokeerijaid (Ad Blockers), mis on probleemiks ettevõtetele, kes tahavad reklaamide abil jõuda ostjateni. Veel suuremaks probleemiks on see veebilehtedele, kellel on reklaamitulu peamiseks tuluallikaks. Digimeediaväljaanded on oma strateegiat selle trendiga kohandanud ning kõik suuremad kohalikud väljaanded kasutavad maksumüüri. 2020. aastal kasutas 56% Euroopa digiväljaannetest ja tervelt 76% Ameerika Ühendriikide väljaannetest maksumüüri, millest võib teha järeldusi selle trendi üleilmastumise kohta.

Reklaamiblokeerijad mõjutavad ka blogijaid, kuigi nende suurim probleem on olnud hoopis kohaliku turu väiksus. Eesti ühe suurima auditooriumiga blogija Marimell teenib näiteks reklaami näitamise eest 200-500 eurot kuus ja selleks peab ta olema Eesti turul üks suurimaid tegijaid.

Taskuhäälingutel aga puudub selline võimalus üldse. Kogu reklaamivahenduse kasvav turg on suunatud ainult Ameerika Ühendriikide ja mujal maailmas ingliskeelsetele sisuloojatele. Eesti keeles ja Eesti turule tehtavatel taskuhäälingutel on reklaamiturg praktiliselt olematu.

Millist meediat saab veel müüri taha panna ja kellel sellest kasu on?

Maksumüür on tuluallikaks kõikidele sisuloojatele igas formaadis. Meediaväljaanded, kus avaldatakse kirjalikku sisu ning kus on juba tugev lugejaskond, saavad kopeerida valdkonna strateegia ja oma maksumüüri kümne minutiga tööle panna. Eriti hästi töötab maksumüür nišiväljaannetel, kelle info on unikaalne ega ole tasuta mujalt kättesaadav. Neil on hea võimalus küsida kõrgemat tasu kvaliteetse ja originaalse sisu eest.

Teemaväljanded Eestis on näiteks Edasi.org, Geenius.ee ja Soccernet.ee, kelle lugejad otsivad väga konkreetset neile olulist infot ning sellele sisule ei ole mujal paremat alternatiivi. Lugejad on valmis sellise originaalse sisu eest maksma, väljaanne ei ole siis enam sõltuv ainult reklaamitulust. Esimesed kaks nimetatutest juba rakendavad maksumüüri.

“Arutasime Zlicki võimaluse üle esimest korda mitme aasta eest, aga müürini jõudsime eelmise aasta kevadel,” räägib maksumüüri kasutamise kogemusest Geenius Meedia juhatuse liige Siim Saidla, “oleme natuke rohkem kui poole aastaga jõudnud enam kui 2000 tellijani ja digitaalsed tellimistulud moodustavad täna ligi 15% ettevõtte tuludest. Näeme, et selle aasta jooksul peaksime jõudma 25% tasemele. See on toimetusele andnud täiesti uue hingamise – võimaluse teha pikemaid ja teistsuguseid lugusid ning otseselt panustada ettevõtte käekäiku.”

Blogid töötavad meediagruppidega üsna sarnaselt ning osa kvaliteetsest kirjalikust sisust maksumüüriga kaitsmine tekitab järgmise tuluallika, mis aitab samas ka mõõta sisu kvaliteeti ning muuta tasuta liiklus kliendibaasiks. Globaalselt on olemas mõned väga edukad näited blogidest, kes lisasid reklaamitulule kuutasul põhineva liikmepaketi. Kes Eesti sisuloojatest hakkab maksumüüri rakendama Adsense´i ehk Google´i reklaamidest teenitava tulu kõrval?

Taskuhäälingud saavad toimida nagu heliraamatud, kus enne ostmist on võimalik kuulata väikest lõiku kogu saatest. Igakuiselt lisandub Eestis uusi taskuhäälinguid, mis sihivad aina konkreetsemat inimest ja toodavad väärtuslikku sisu. Näiteks idufirma turundusest rääkiv grit., naisettevõtlusest pajatav Mull või Investeerimisklubi Podcast, kes kõik on mõne konkreetse niši enda kätte haaranud. Kui kohalikud taskuhäälingud maksumüüri ärimudelit kasutama hakkaksid ja panustavad ainult kvaliteetsele sisule, siis on kuulajad valmis need mõned eurod kuus ligipääsu eest tasuma.

Kõik teised sisuloojad, kes teevad rohkem, kui ainult pilte Instagrami, saaksid maksumüüri abiga müüa ligipääsu põnevale sisule ilma näiteks OnlyFansiga liitumata, riided võib seega selga jätta piltlikult. Näiteks Paljas Porgand saaks toota blogisisu edasi, kuid tervisliku toidu retseptid panna lukku või müüa kokaraamatuid digitaalselt.

Paljud ettevõtlus- ja finantsblogid avaldavad e-raamatuid ja turu süvaanalüüsi tüüpi sisu, et e-posti aadresse koguda. Seda tüüpi sisu sobib ideaalselt maksumüüri taha, et müüa ligipääsu mõne euro eest enda jälgijatele. Mõlemal juhul saad endale uue nime kliendibaasi, aga maksumüüriga teenid lisaks ka tulu loodud sisu eest ning lead on kvaliteetsem. Eestis saaksid mitmed finantsblogid samuti omale nii-öelda riided selga jätta ja raha teenima hakata, nagu näiteks Rahakratt.ee või Kristi Saare naisinvestorite suunatud blogi. Nad saaksid blogi uuenduste kõrval rakendada maksumüüri süvapostituste jaoks.

Maksumüür sobib ka artistidele, muusikutele ja teistele kultuuriendajatele. COVID-19 pani paljudele üritustele pausi ning mitmed muusikud tegid siis veebikontserte ja tekkis digiteater. Otseülekanded ja veebikontsertid saab ju ka maksumüüri taha panna ning müüa sisule ligipääsuks pileteid vaid mõne nupuvajutusega.

Spotify autoritasud muusikutele on teatavasti isegi madalamad kui Marimelli reklaamitulu, mistõttu saab fännidele müüa ligipääsu telgitagusele materjalile ja tekitada vahetu suhtlus fännidega.

Miks on maksumüür kasulik?

Tekitab stabiilse igakuise käibe – teeni raha otse lugejatelt-vaatajatelt-kuulajatelt ning vähenda sõltuvust külastajate arvust, annetustest ja sponsoreeritud postitustest. Stabiilse sissetulekuga ei mõjuta sind kohalik väiksem veebiliiklus ega sotsiaalmeedia algoritmide muutumine. Sul on hoopis kindlam enda sisuloomest põhitöö kujundada või rahastada kogu ettevõtmist.

Kogu olulisi andmeid – saad parema ülevaade, mida su lugejad näha tahavad ja millise sisu eest on nad valmis maksma. Näed, mitu postitust nad loevad enne tellijaks hakkamist, millist tüüpi artiklid toovad tulu ja millist sisu peaksid rohkem tootma. Sisuloome tulemuslikkust pole kunagi varem olnud nii lihtne mõõta.

Lojaalne kliendibaas tellijatest – kui lugeja ostab ligipääsu, siis ta jõuab sinu kliendibaasi (CRM), kust saad teda sihtida juba uudiskirjadega ja hoida kauem kaasatud lugejana ehk superfännina oma ettevõtmise juures.

Maksumüür kui tulu strateegia – mida ma teadma peaks?

Zlicki maksumüür on kasutusel kõikidel suurematel meediagruppidel Baltimaades, kellega oleme palju A/B teste teinud ning saanud kinnitust, mis päriselt töötab.

Siin on nimekiri maksumüüri do-s & don’t-sidest.

  • Kaardista, millist sisu sa juba praegu toodad ja mida võiks raha eest müüa. Kas oled üldse valmis tootma pikemat ja kvaliteetsemat sisu, kui praegune?  Maksumüüri kasutamine on monetiseerimise otsus, mida saad testida järgmise punktiga.
  • Pane osa sisust maksumüüri taha ja jälgi, kui palju lugejad on valmis selle eest maksma. Testi erinevat sisu väikeses osas ja tee maksustamise otsus andmete pealt. Ära pane esimese hooga kogu veebilehte maksumüüriga kinni.
  • Ära jää toppama mõttel, et keegi ei ole valmis raha eest taskuhäälingut kuulama või blogi eest maksma. Andmed näitavad, et päriselt huvitatud lugejad (või superfännid) on valmis maksma eksklusiivse sisu eest. OnlyFans on selles osas ehe näide – suur osa tööstusest on tasuta kättesaadav, aga Merylin Nau teenis eksklusiivse sisu eest väidetavalt ligi 15 tuhat eurot.
  • Tee test- või üleminekuperioodil kampaania, kus tellimine on esimestel kuudel soodsama hinnaga. Ära tee “esimesel kuul tasuta” kampaaniat ega ühtegi variatsiooni sellest. See aitab sul viia küll tellijate numbrid üles, kuid pärast esimest kuud kukub see taas alla. Küsi kasvõi 0,99 €/kuu, et leida vaid need inimesed, kes on päriselt huvitatud ja valmis maksma.
  • Reklaamivaba elamuse pakkumine ei ole lugejatele vajalik, et selle eest eraldi maksta. Reklaamiblokeerijad on ju tasuta – miks ta peaks väljaandele maksma sama teenuse eest?
  • Jäta kõrvale erinevate liikmepakettide pakkumine nagu alustaja, Pro jne. Anna kliendile ainult kaks võimalust: maksta ühekordse ligipääsu eest konkreetsele artiklile või kuupõhine tellimus, mis tagab ligipääsu kogu maksustatud sisule.
  • Suuremate organisatsioonide puhul peab kogu toimetus võtma tellijate arvu kasvu ning sisu müügitulu enda #1 mõõdikuks. Toimetajad loovad sisu, mille eest raha küsida. Saatesse kutsutakse külalisi, keda väga kuulata tahetakse jne. Sisuloome on edukas, kui tellijate arv kasvab ja kogu tiim tegutseb ühe mõõdiku kasvatamiseks. See viib eduni.
  • Olge valmis panema algul rohkem energiat sisse, et esialgset kasvu tekitada ja andmeid analüüsida. Esialgse pingutuse pealt hakkab sisuloome tulu kasvama. Zlick´i meeskond on mitmeid maksumüürile üleminekuid teinud ja oskab juhendada.
  • Kvaliteetne sisu toob ja hoiab tellijaid. Ükski teine põhjus ei pane tarbijat sisu eest maksma. Tõenäoliselt hakkab clickbait pealkirjade kasutamine vaibuma.

Mis on Zlick – Zero Effort Payment?

Zlick on maksumüüri lahendus, mis sobib kõikidele sisuloome formaatidele – tekst, foto, video, heli, otseülekanne ja failide ligipääs. WordPressi liidese saab igaüks tasuta enda veebilehele lisada kümne minutiga ja ilma tehnilise toe abita. Maksumüüri kasutamisel puudub kuutasu ja alustamise tasu – maksad ainult protsendi tehtud tehingute pealt.

Liidese haldamiseks on kõikehõlmav portaal, kus on kliendi- ja tehinguandmed, statistika ja automatiseeritud uudiskirjad üheskoos.

Kui tahad enda sisu maksustama hakata WordPressi või muu veebilehe peal, siis võta meiega ühendust.

Artikkel ilmus algselt veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!