Praktik soovitab: kuidas e-äri käima tõmmata ja e-smaspäeval korralikult müüa?

Kui tavaliselt räägitakse e-poodidest üsna palju just tehnilises võtmes, siis ärilise sisuta pole kiire veeb veel väärtus omaette. Konkurents on e-äris hoopis teistsugune, sest võistelda tuleb Internetis praktiliselt kõigiga. Kuidas selles olukorras edukas olla ja milliseid lahendusi kasutada, sellest räägib e-poe nii ärilise kui tehnilise poolega hästi kursis olev Jussike.ee e-poe, mille põhitoodeteks on mänguasjad, arendaja ning Veebidoktor.ee projektijuht Siim Suur. 

Mida on e-poe alustamisel vaja teha põhimõtteliselt teistmoodi, kui n-ö päris poe alustamisel?

Vaja on leida õige toode ja oma nišš, kus tegutsema hakata. Turul on juba väga palju e-poode, alustamine ei saa olema lihtne. Soovitan ette võtta mõni kitsama niši kaup, mitte kohe suurelt elektroonikakauplust avada. 

Näiteks võiks avada hoopis kõrvaklappide e-poe, mis on keskendunud parimale helile, disainile ja värvivalikule. Küll aga tasub silmas pidada, et e-pood võib suuremaks kasvada ja siis võiks juba liikuda edasi järgmise tootegrupi juurde. Kui aga paned e-poe nimeks kõrvakõlarid, siis on seal hiljem keeruline juurde müüa iPhone´i kaanesid vms.

Alustamisel on kindlasti vaja esimese sammuna mõelda, kas soovid müüa kaupa pikema tarnega ehk siis otse tootjalt või kesklaost. Või siis soovid hallata siiski oma laoseise ning selleks on kindlasti vaja rentida mõni laopind või ruum. 

Kõige suurem erinevus e-poel ja päris kauplusel ongi see, kas toode on füüsiliselt kohapeal olemas või mitte. Kui päris poel peab see müügiletil seisma, siis e-poel ju vaid tootekategoorias. See on ühtlasi ka minu arvates üks kõige nõrgemaid e-poe omadusi – klient ei saa näha ega katsuda päris toodet. 

Paljud soovivad siiski kaupa ise näha ja see teeb konkureerimise tavapoega kindlasti keerulisemaks.

Millist (tehnilist) platvormi valida või mille vahel kaaluda, kui Eestis e-poodi tegema hakata?

Eestis on samad platvormid, nagu mujal maailmas. Küll aga usun, et kõige tavalisemale e-poodnikule võiks hästi sobida Woocommerce, sest see on lihtsa haldusega ning isegi võhikule leidub kindlasti palju lisamooduleid, millega saab enamuse oma mõtteid ja ideed teostada. Ja kui ei ole siis leiab kindlasti mõne arendaja, kes vajaliku lahenduse valmis arendab.

Millised on head lahendused oma e-poes lao, makselahenduste, raamatupidamise ja logistika sidumiseks?

Meie oma e-poes (kuna hoiame kaupa oma laos) oleme spetsiaalselt välja arendanud oma laoprogrammi koos Woocommerce´i sisseehitatud laoprogrammiga. Kõik kauba sisseostud, väljamüügid, riiulitesse paigutamised ja muu on seotud meie oma süsteemiga.

Makselahendustest oskaks soovitada praegusel hetkel kõige enam Montonio ja ESTO maksealgatuse teenuseid just nende soodsa hinna poolest.

Raamatupidamise lahendustest on praegu valida mitmete Eestis turul olevate pakkujate seast, kellel on integratsioonivõimalused olemas. Kindlasti ei pea kohe jooksma mõne uue raamatupidamisprogrammi suunas, vaid võiks esmalt uurida, kas juba kasutusel olev tarkvara suudab pakkuda näiteks API ühendust, mille kaudu saaks raamatupidamise ära seadistada. 

Terve raamatupidamise ümberkolimine ühelt programmilt teisele võib ikka päris kulukaks minna.

Logistika osas soovitan hoolikalt partnerit valida. Kuna logistikafirma on praktiliselt ainus, kes kliendiga füüsiliselt kokku puutub, siis võiks see olla esinduslik ja kiire. Neil võiks olla olemas võimalus pakikleebiste genereerimiseks ja jälgimiskoodide edastamiseks. Meie oma igapäevatöös kasutame näiteks Venipaki, Omniva ja Itella teenuseid. Kindlasti võiks veel soovitada DPD lahendusi.

Milliseid makseviise Eesti kliendid eelistavad ning mida on vaja teha, et need e-poes töötaksid?

Meie kliendid ostavad kuu alguses pigem toote kohe ära ja tasuvad selle eest läbi Montonio pakutavate pangalinkide (põhiliselt Swedbank, SEB ja LHV). Kuu lõpus aga kipub Liisi ja ESTO järelmaksude osakaal suurenema.

Lisaks sellele on meil olemas ka lihtne pangaülekande lahendus, mille abil saavad osta kaupa riigiasutused ja kliendid, kellel on pangakonto mõnes välismaa pangas. Selle osa on siiski väiksem.

Selleks, et oleks toimiv e-pood ja kaubavood oleksid paigas, on mõistlik kindlasti kasutusele võtta mõni makselahenduse teenusepakkuja.

Kas müüdavad kaubad peaksid alati endal laos olema või mis puhul on mõistlik lihtsalt edasi müüa?

Jah, need peaksid ikka oma laos olemas olema. E-pood konkureerib tavakauplustega, kus inimene jalutab uksest sisse, ostab toote ja lahkub sellega. Mida kallim toode on, seda keerukam on seda üldiselt (ka tavapoes) müüa ning kui ehmatad ostjat veel pika tarneajaga, siis paljud lihtsalt loobuvad ostust või ostavad mujalt. 

Küll aga on arusaadav, et kõike, mida sooviks müüa, ei suuda ju kogu aeg laos hoida ning vahel peab kasutama keskladude lahendusi. Kui selline vajadus tekib, siis võiks ikkagi viia tarneaja minimaalseks ning kindlasti klienti sellest juba tellides teavitama. Kui mahud kasvavad, siis ei jõuaks ju  muidu enam kirjadele vastata, et kus tellitud kaup on. Hulgimüüjatel on palju häid XML lahendusi, kus saab kuvada tootekoguseid reaalajas ning selle ka oma e-poodi ära integreerida. 

Kui on plaan kasutada hulgiladusid, siis soovitan korraga mitte väga palju ette võtta, sest vastavalt sellele, kus riigis hulgiladu asub, moodustab suure osa hinnast transpordi osakaal ning kui seda ei suuda kontrolli all hoida, lähevad kulud suureks ja tulud väikeseks. 

Soovitan kliendi kaup välismaalt Eestisse saada euroalusega, et võita tarnehinnas. Näiteks korra nädalas koguda alusetäis kaupu kokku ja siis teha tellimus. Kuid eelkõige soovitan siiski enda ladu.

Kas e-pood on ka Dropshippingut kasutanud ning mis on selle head ja halvad küljed?

Dropshipingut kasutame vaid osade toodete puhul, mis võtavad palju ruumi ja on väikese kattega ning tihti ka siis, kui lansseerime mõnda uut toodet, mille müügis veel kindel ei ole. 

Nii vähendame riski, et kaup enda lattu seisma ei jääks. Dropshipingu kõige suuremad probleemid on kallis tarnehind ja pikk tarneaeg. See kehtib Euroopast imporditava kauba kohta, me ei räägi siin Hiina pisikesest pakist. Hiinast kaupa kliendile otse saata ma ei soovita. Tarneaeg on selleks liiga pikk.

Kuidas oma e-poodi kõige paremini reklaamida, kuidas paista silma e-smaspäeva ja muude suurte e-kampaaniate ajal ning millistes kanalites?

Reklaamimisest võiks jäädagi rääkima, sest see on e-äri ABC. Kui pole reklaami, pole ka müüki. 

Võtan selle lühidalt ja kiirelt kokku paari lausega. Ükskõik millist reklaami Internetis teha, peab see olema mõõdetav. Kui ei mõõda, siis lihtsalt ei tea, kas sinu reklaamieelarve rahad on paigutatud õigesse kohta. Meie ei tee ühtegi reklaami ilma tulemust mõõtmata.

Mismoodi kliente oma e-poega paremini siduda? Mis on head lahendused – uudiskiri, ostukorvi lõpetamise meeldetuletamised, sooduspakkumiste pidev saatmine, veel midagi?

Oma turunduskampaaniates pole me veel kasutusele võtnud e-kirjade saatmist, kuid otsustasime just eelmisel kuul, et hakkame seda nüüd korralikult tegema. Küll aga on see kindlasti üks väga hea moodus, kuidas ennast võimaliku kliendiga paremini siduda. Paljud kliendid ei tee ostu kohe esimene kord veebilehele sattudes ning sa pead olema nende jaoks hiljem rohkem pildis, et nad tagasi tuleksid. Siin võiks juba appi tulla e-posti kampaaniad, remarketing, kindlasti ka ostukorvi lõpetamise meeldetuletus. Kliendi sidumisel on abiks näiteks juhendavad artiklid blogis ja hea tagasiside Facebookis või tootearvustustes.

Millised on olnud endal e-poe kasvatamisel suurimad väljakutsed? Nii tehniliselt poolelt kui ka müügi ja kliendibaasi kasvatamisel?

Meie kõige suurem katsumus on olnud hetkel tempoga kaasas käimine. Mida rohkem on veebilehel külastusi ja tellimusi, seda rohkem on vaja tegeleda kliendihalduse, klienditeeninduse ja kauba lattu ostmisega. Oleme hetkel jõudnud sinnamaale, et suudame e-poes kuvada adekvaatseid tarneaegu ja enamlevinud küsimused ära vastata kliendile nii, et ta ei pea meiega otseselt ühendust võtma. 

Tehniliselt poolelt aga loon ma meie tiimile kogu aeg katsumusi, sest genereerin ideid, mida e-poes testida ja proovida, mis paratamatult tekitab ka lisatööd. 

Näiteks kõige hilisem uus lahendus, mille tegime, on nn kombo-pakkumised. Arendasime tootele juurde võimaluse panna ise kliendi jaoks kokku toodete komplekti. Siis pakume seda komplektis soodsamalt, kui neid asju eraldi ostes. Ühest küljest saab klient tooted korraga ja soodsamalt kätte ning meie saame teha ülesmüüki. 

Milline on nii-öelda minimaalne elujõuline e-pood, mille algaja ilma eriliste lisadeta ja vaid hädavajalike vahenditega üles saab ja mis seal peaks kindlasti olema?

Ei tahaks kellegi unistusi tükkideks rebida, kuid alustades e-poodi ajal, kui koroonaviirus on levinud juba üsna kaua, ei saa see kindlasti kerge olema. Need, kes asjasse tõsiselt pühenduvad, saavad hakkama. Kuid see eeldab siiski, et teemasse on pühendatud hingega ning on e-poe alustaja on harinud end põhjalikult erinevate artiklite ja kirjandusega. Samuti peab olema valmis testimiseks. 

Kui teadmised puuduvad, siis peab olema lihtsalt väga sügav rahakott, et tiimi palgata inimesed ja agentuurid, kes vastutavad e-poe toimimise eest. Algajale soovitan kindlasti mitte kiinduda oma toodetesse, mida müüma hakatakse. Vahel ei pruugi esimesed tooted nii-öelda lendu minna ehk hästi müüma hakata ning siis tuleks neist lahti öelda ja proovida midagi muud.

Milline on e-äri ja e-poe arendamise nii-öelda tipplahendus Eestis, kuhu suunas pürgida, milliste tehniliste lahendustega ja võimalustega see võiks olla?

Ajaga peab muidugi kaasas käima. Kuid eeldusel, et oma kvaliteedistandard on paigas ehk siis vaja läheb tasemel klienditeenindust, kiiret tarnet, hea konversiooniga e-äri, tõhusaid reklaame ning kindlasti ka Google´i otsingutes peab olema eespool. Alles siis võiks mõelda, kuidas teha revolutsiooni ja olla teerajaja. Mõtteid võiks hakata koondama sellistes suundades nagu häälkäsklused, tark pood, ühe hiirekliki tellimused, sama päeva tarne, 360-kraadised tootepildid, videotutvustused jne.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.