Viis veebitrendi, mis praegu ilma teevad

Veebiarenduses on praegu trendid, mis on ilmselt tulnud, et jääda pikemaks ajaks ning mida arendajad aina rohkem kasutavad ja tellijad tellivad. Paljud traditsioone muutvad lahendused on esindatud ka uutes Eesti ettevõtete veebides.

Need viis olulist trendi on järgmised.

1. Üheleheküljeline koduleht

Ehkki firmale võib tunduda, et mitmete alamlehekülgedega veebisait rõhutab äriettevõtte tähtsust ja vihjab ohtratele teadmistele ning infole, mida tahetakse lugejaga jagada, siis fakt on see, et peale esikülje satuvad külastajad harva mujale. Seega oleks hea luua see üks ja ainus lehekülg, aga teha seda hästi ja anda seal lühidalt edasi kogu vajaliku info, miks peaks kasutaja ettevõtte poole pöörduma.

Lisaks saavad üheleheküljelised veebid toimida ka äpina, mis kuvab vajadusel samal leheküljel lisainfot ja avab lisa-aknaid. Kuhugi edasi ei pea hiirega klõpsama.

Heaks näiteks on Google Maps, kust saab näha nii kaarti kui kaardil olevaid kohti kõike ühes aknas, vahetada kaardikihte, alustada navigeerimist või liikuda Street View´ vaatesse.

2. Juturobotid ehk Chatbot´id

Kui veel mõned aastad tagasi tundusid Chatbot´id ulmena ja seda said endale lubada vaid suured tehnoloogiahiiud, siis nüüd on võimalik enda kodulehele püsti panna vestlusrobot ka suhteliselt tehnoloogiakaugel kasutajal. Rääkimata sellest, et juturoboteid võib soodsa tasu eest tellida ja kohandada oma äri veebi jaoks ka kohalikelt Eesti ettevõtetelt.

Gartneri ennustuste kohaselt on selle aasta lõpuks kliendisuhtlus 15% ulatuses kolinud üle juturobotitesse. Seega trend on kiiresti kasvav.

3.Kõigepealt mobiilivaade – Mobile First

See juba vana trend, millest veebiarendajad on aastaid rääkinud, hakkab nüüd tasapisi massidesse jõudma ehk kodulehe disain tehakse eelkõige mobiilivaatele. Keegi ei taha suurel ekraanil infohulgaga pähe lajatamist. Olenemata seadmest piisab, et esitatav veeb kuvab piisavalt vähe asju, et oleks kergelt loetav nii hiigel-ekraanilt kui väikesest taskuseadmest. Pole vaja menüüd ja infokaste suure ekraani jaoks välja venitada ja kõike korraga näidata, igal pool on mugav keskenduda vähesele ja kõige olulisemale.

See tähendab, et kodulehe sisu tootjatel on täiendav ülesanne valida välja see essents, mille pärast peaks kasutaja kodulehele tulema ja firmaga ühendust võtma. Kõik ülejäänu võib jääda laienevate menüüde, lisainfo lehtede ja blogide hooleks.

Google hindab otsingutulemustes samuti just neid lehti kõrgemalt ja tõstab ettepoole, mis loodud mobiilivaadet kõigepealt silmas pidades.

4. Häälega ja käed-vabalt navigeerimine

Maailmas aina kiiremini kasvav trend – häälkäsklused on Eestis veel suhteliselt vähe levinud, sest eesti keeles ei saa häälkäsklusi anda ja puises inglise keeles küsimustest võivad masinad tihti kasutajast valesti aru saada. Kui aga suundud väliturgudele, siis peab sellega juba arvestama hakkama. Inimesed muutuvad aina laisemaks, nad ei viitsi teksti tippida, isegi hiire liigutamine võib laiskuse arenenumas vormis olla juba liig.

Uus trend jõuab kodudesse nutika kodu ja tarkade kõlaritega, isegi teleripultidel on mikrofonid, millest seadmeid ja veebe häälega juhtida. Mobiilis on oluliselt mugavam otsida ja navigeerida häälega kui pisikeselt ekraaniklaviatuurilt midagi tippida.

5. Kiired HTML-lehed

Eelmise punkti järjena saab öelda, et kasutajad ei taha enam ka väga kaua oodata, kuni koduleht alla laeb. Mahukad veebid nõuavad serveritelt suuremat ressurssi ja meedia on vaatamata internetiühenduste paranemisele endiselt kohati liiga aeglane, et üle võrgu hetkega kohale jõuda. Eks kasutajate kärsitus on ka suurem ja ooteaeg lühenenud. Aega, mille jooksul kasutaja kodulehelt lahkub, kui see ei avane, mõõdetakse juba sekundiga. Google´i andmetel enamus kasutajaid lahkub, kui veeb laeb alla üle kolme sekundi.

Mida siis teha? Üks võimalus on serveripoolne HTML-iks konvertimine. Kuigi kodulehe koostamiseks võidakse kasutada uusimaid skripte ja moodsaid veebitehnoloogiaid koos uusimate arenduse raamistikega, võib see kõik olla üsna kasutu, kui kasutaja arvuti ei suuda neid piisavalt kiirelt jooksutada. HTML-i aga näitavad kõik seadmed väga kiirelt, isegi ürgvanad masinad saavad sellega hakkama. Kui koduleht kuvab kogu aeg enam-vähem sama infot, siis pole seda mõtet iga kord uuesti serveris koostada, vaid piisab kiirelt juba valmis pandud HTML-faili näitamisest. See tagab serverile väiksema koormuse ja kasutajale ülikiire ligipääsu.

Artikkel ilmus algselt veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!