Suur lugu

Majanduspsühholoog: ärge püüdkegi meeltega mängivatele turundajatele vastu astuda — jääte neile alla niikuinii!

"Me oleme mõjutanud ostukeskuse õhu koostist ja vaadanud, kuidas inimesed käituvad."

Majanduspsühhploog ja majandusteaduste doktor Ivar Soone on Eesti parimaid spetsialiste sensoorse turunduse alal. Tegemist on valdkonnaga, mille oskusteave ostetakse Eestisse suures osas sisse Skandinaaviamaadest.FOTO: erakogu

Olen oma vanematelt kuulnud, et aastakümnete eest võis poes müüja, kui talt mõnda eset vaatamiseks küsiti, vastata: “Silmadega vaadatakse!” Kui nõukogudeaegse defitsiidikultuuri peale mõelda, siis selline suhtumine ju väga ei üllatagi.

PRO tellijale

Majanduspsühholoog ja majandusteaduste doktor Ivar Soone märgib, et igal pool need asjad nii siiski polnud. "Kui ka tol ajal turule läksid, said seal pakutavat ikka maitsta. Millised mahlased kirsid, magus arbuus! Sellist lihtsamat sensoorset turundust tehti juba keskajal, kaasajast rääkimata. Müüjal kulub sellele võib-olla pool kilo puuvilju päevas, aga nii müüb ta kaks korda rohkem," märgib Soone.

Kliendi meeltega mängimisest sai päris omaette teadus 20. sajandil. Tänapäeval nimetatakse seda sensoorseks turunduseks. Kaupmehed on aga seda rakendanud aegade algusest. Juba aastasadade eest sai kaupa alati katsuda, selga proovida, degusteerida. Ostad hobust, siis saad enne tehingu sõlmimist temaga ka proovisõidu teha.

Kõik ei mängigi kohese müügi peale

Kui otsast pihta hakata, siis inimene on oma olemuselt irratsionaalne, märgib Soone.

See kehtib ka nii poliitikas, kus arutatakse vahel absurdimaigulistel teemadel, kui ka finantsmaailmas. "Kui vaadata näiteks börsikrahhe, siis ega ettevõte pole ju järgmisel päeval pärast krahhi vähem väärt. Tal on ikka sama palju kliente, sama palju sissetulekut ja sama palju teeninduspinda. Aga ettevõtte osanikud teevad lihtsalt otsuse, et müüme aktsiad maha, sest mingi taluvuspiir hinna või mõne muu näitaja tõttu on kätte jõudnud," räägib ta.

See lugu on PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 3 € kuu:

Tutvumishind!

PRO tellimus

  • Piiramatu ligipääs PRO artiklitele.
  • Ligipääs investeerimisportaali Rikas Geenius artiklitele ja analüüsidele.
  • Ligipääs veel kümne Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autogeenius, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

23.99 € 3 € / kuu

Maksad esimesel kuul 3 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 23,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.