Eesti autorendifirma teeb maailmas nime kaugjuhitavate sõidukitega

Elmo üheks tugevuseks on lihtne tõsiasi, et arendatud tehnoloogilised lahendused on võimalik ettevõtte sees Eesti turul kohe järele katsetada.Foto: Elmo

Mis on see põhjus, miks Elmo asutaja ja praegune juht Enn Laansoo, Jr. iganädalaselt maailma eri riikide reporteritele intervjuusid annab ning nädalate kaupa oma sõidukeid välisriikides tutvustamas käib? Kas tõesti on sõidukijagamine maailmas sedavõrd populaarne?

Elmo muutis lühirendi toimimise loogikat

Kuigi sõidukite lühirent on tõepoolest populaarne, peitub vastus esimesele küsimusele hoopis asjaolus, et taaskord on Eesti milleski esimeseks osutunud. Ja üllataval kombel sellise muudatusega, millest tehnoloogiakaugem inimene isegi ehk kuulnud pole, mis praegu aitab ettevõttel koduturu tarbijatele teenuseid efektiivsemalt osutada ning mille litsentseerimises tulevikuks suurt potentsiaali nähakse.

Kui Elmo üle kümne aasta tagasi tegevust alustas, oli tegu sel ajal uudse elektriautode lühirenditeenuse pakkujaga. Aastate jooksul kasvatati autoparki – praeguseks on neid umbes 130 – ja koguti tarbijate hulgas tuntust ning praeguseks on ettevõtte sõidukid suuremates linnades sedavõrd tuntud, et suuremat tutvustamist ei vaja.

Küll on natuke vähem tuntud alates 2021. aasta septembrist pakutav teenus, mis laseb kasutajal sõidud kasvõi kuu aega ette planeerida selliselt, et renditud sõiduk on soovitud ajal soovitud kohas ootamas ning reis võib alata. Teenust täiendati paar kuud tagasi: nüüd võib auto sõidu lõppedes jätta endale sobivasse kohta, seda küll vaid Tartu ja Tallinna piirides.

Kümme aastat on lühirendi sõidukite kasutajad harjunud neid võtma teada-tuntud rendipunktidest – ega sellelgi võimalusel viga pole ja Laansoo sõnul see variant kuskile ka ei kao. Küll aga lisab rendiauto Elmo rakenduse vahendusel tellimine ja endale sobivast kohast kättesaamine paindlikkust.

Elmo juhi Enn Laansoo, Jr. sõnul on teenus nüüdseks klientidele ka tuttav – isegi hoolimata sellest, et ettevõte muutis fundamentaalselt auto lühirendi toimimise loogikat. “Praeguseks oleme sõidukeid klientidele uste ette toimetatud üle aasta ja ukse ette viidud rentide osakaal kõikidest Elmo rentidest on igakuiselt tublis kasvus,” märgib Laansoo.

Kuid lisaks teenusele on uudsed ka selle pakkumiseks loodud lahendused. Sagedaste intervjuude ja välisriikides masinate tutvustamise põhjus peitubki muus kui renditeenuse pakkumises. Samas on see ka põhjus, miks võib ettevõte end nüüd sõidukipargi IT-opereerimissüsteemide ning autokontrollerite ja kaugjuhitavate sõidukite arendajaks nimetada – sest just need tegevusalad on lihtsa sõidukijagamise kõrval fookusesse tõusnud ja tagavad selle, et suudetakse tihenevas konkurentsis jätkusuutlikku ja keskkonnasõbralikku autojagamisteenust pakkuda.

Praeguseks on Elmo elektrilised rendisõidukid Eesti suuremates linnades sedavõrd tuntud, et tutvustamist ei vaja. Foto: Elmo

Eesti on jälle esimene

Iva on lahenduses, mille ettevõte on linnatänavatele jäetud rendisõidukite transportimiseks välja töötanud ja kasutusse võtnud. Nimelt, kui esiti tegid seda firma autojuhid, siis juba kolm kuud on sõidukite transport võimalik maailmas esimesena liiklusesse toodud kaugjuhitavate sõidukite lahendusega. See tähendab, et auto liigub tänavatel, samal ajal kui juht asub näiteks ettevõtte kontoris.

Videopilt, heli ja kogu vajalik info saadakse kaamerate ja sensorite vahendusel ning jõuab juhini 4G andmeside abil. Sellist lahendust katsetati juba 2021. aastal ning eelmise suve lõpust lubas transpordiamet Elmo kaugjuhitavad autod ka tänavatele.

Tõsi, päris tühjalt sõitvaid Elmo masinaid liikluses veel tihti ei näe. Laansoo selgitab, et kuigi seadusandlus seda ei keelaks, puudub Elmo kaugjuhtidel piisav tänavasõidu kogemus, nad veel õpivad 4G sidevõrgu karaktereid tundma ning seni tagavad auto turvalisuse turvajuhid.
Õigupoolest ei tee turvajuht küll midagi, aga kui mingeid muresid peaks esinema, saab tema juhtimise üle võtta ning jagab jooksvalt tagasisidet, et tehnoloogiat veel paremaks arendada. Laansoo sõnul pole pärast kaugjuhtide sertifitseerimist maanteeametis viperusi küll juhtunud, aga parem karta kui kahetseda.

Aga varsti tulevad ju isejuhtivad autod, kas tõesti on vaja nüüd kaugjuhitavate sõidukitega mängima hakata? Asi pole muidugi nii lihtne. Isejuhtivate autode liiklusesse tulekuni läheb veel omajagu aega, tehnoloogia on kallis ja igal pool pole mõistlik seda kasutada. Samas on kaugjuhtimise tehnoloogia ju sisuliselt valmis ja Laansoo sõnul juba üsna mõnda aega. Vaja oli see lihtsalt kasutusele võtta ning Elmo omab selles osas tugevat konkurentsieelist ja on maailmas pioneer.

Ning kuigi saadav võit ei pruugi esmapilgul päris ilmselge olla – juhti on ju ikka vaja –, muutub pilt juba üsna põgusa analüüsi järel. Tegelikult saab rendiparki sellise lahenduse abil märksa efektiivsemalt opereerida.

Näiteks kui rendiauto on viidud kliendi soovitud kohta, jääb ära selle juhi transport sihtkohast tagasi kontorisse või järgmise sõidukini: kaugjuht saab vajadusel kohe autot vahetada, n-ö teleporteeruda, ja järgmist sõidukit juhtima hakata. See aitab optimeerida tööaega, mis vähendab personalikulusid. Üleliigsete tühisõitude puudumine vähendab omakorda autode amortisatsiooni ja kütusekulu. Liiati saab sel moel vähemate sõidukitega teenindada rohkem ja kiiremini kliente, st pakkuda mugavamat teenust ja tõstes sealjuures kasumlikkust.

Rendiauto muutub tõsiseltvõetavaks alternatiiviks sõiduki omamisele

Aga uudsust muidugi patta ei pane ja ettevõtete efektiivsus iseenesest pole keskmisele tarbijale oluline: tema tahab näiteks mugavust, mõistlikku hinda ning head tunnet tarbitud teenusest. Kas selline teenus kasutajale ka midagi väärt on? Tegelikult tundub, et on küll ja lausa üksjagu.

Elmo on teinud võrdlusi ning leidnud, et uue auto liisimisel on igakuiselt mõne tuhande kilomeetri läbimisel keskmine kulu sellele kokku umbes 600 eurot. Alternatiivselt Elmo teenuseid kasutades võiks kulu olla poole väiksem – seda arvestusega, et sõitmisharjumusi eriti ei muudeta. Tegelikkuses on lühirendi sõidukite peamine kasutaja siiski linnas, kus on olemas ka heal tasemel ühistransport. See tähendab, et harjumusi natuke muutes võiks sääst veelgi suurem olla.

Laansoo näeb, et praegu võiks auto omamise asemel selle rentimine paljudele rahalises mõttes vägagi mõistlikuks alternatiiviks osutuda. Pikemalt ette vaadates võib arvata, et kui kasvab efektiivsus ja teenuse mugavus, võimaldab see teenusepakkujatel tiheda konkurentsi tingimustes ka hindu alla lasta või vähemalt neid aeglasemalt kergitada.

Samas on tarbijatele muude tegurite kõrval oluline loodushoid. Paljude jaoks on aina tähtsam, et nende tarbitavad tooted ja teenused oleksid võimalikult keskkonnasäästlikud. See tähendab, et tootjad on aina motiveeritumad uusi säästlikke lahendusi arendama ja kasutusele võtma ning paljud tarbijad ka kasutama.

Elmo asutaja ja juht Enn Laansoo, Jr. (paremal) ütleb, et kaugjuhitavate sõidukite kasutamine aitab lühirendi pakkujatel autoparki senisest oluliselt efektiivsemalt hallata. Foto: Elmo

Suurt võimalust nähakse tehnoloogia välismaale litsenseerimises

Eesti turg on väike ja Laansoo näebki ettevõtte suurt võimalust välja töötatud ning katsetatud tehnoloogia litsentseerimises. Just katsetamine on eriti oluline ning siinkohal toob Elmo juht edu ühe pandina välja asukoha Eestis, kus seadusandjad on julgenud teha otsuseid, mis võimaldab taolist tehnoloogiat lisaks arendamisele ka päris liikluses proovile panna.

“Kui keegi läheb mingi tehnoloogiaga suurettevõtte jutule, on üks olulisemaid küsimusi, kas keegi seda ka päriselt katsetanud on,” märgib Laansoo. Kui ei, siis kas on kindel, et see tegelikus elus üldse töötab? Suurfirmadel ei pruugi olla huvi teiste eest riske võtta.

Asukoha kõrval ongi Elmo puhul teiseks tugevuseks lihtne tõsiasi, et arendatud lahendused on võimalik ettevõtte sees Eesti turul kohe järele katsetada. Siis saavad võimalikud küsimused kitsaskohtade ja efektiivsuse kohta vastused, mida partnerite jutule minnes on hea lauale asetada – ja potentsiaalseid partnereid on mitmeid.

“Saksamaal ja Prantsusmaal oleme oma tehnoloogiaga rohkem huviorbiidis kui Eestis,” ütleb Laansoo. “Aga see on ka arusaadav, siin me seda ei müü ja arendame oma renditeenust.” Nimetatud riikides on huvi Elmo pakutava vastu aga märkimisväärne ning kuigi, nagu Laansoo ütleb, kuskil allkirju veel all pole, ei pruugi need siiski lähiajal tulemata jääda.

Tehnoloogiliste lahenduste loomise kõrval jätkab Elmo aga Eesti turul ikka tavapärase renditeenuse pakkujana, kuid toob keskkonnasõbraliku auto tasuta ukse ette. Tõsi, maailma mastaabis natuke erilisena selles mõttes, et siinsed tarbijad võivad ilmselt edaspidigi loota, et rohkem mugavusi ja paindlikkust pakkuvad uuendused võetakse kõigepealt kasutusele just siin.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudiskiri toob Sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused. Telli siit!