Sisuturundus

Eesti e-kaubanduse anatoomia: mida eestlased kõige rohkem tellivad?

Eesti naised tellivad reeglina väiksemate summade eest, aga tihemini, mehed jällegi harvem, aga korraga suurema summa eest.Foto: Shutterstock

E-kaubanduse populaarsus tõuseb mühinal. Eesti Panga andmetel oli eelmisel aastal e-kaubanduse käive Eestis 2,5 miljardit eurot, mis tähendab 2020. aastaga võrreldes 50% kasvu. Tänaseks šoppab üle poole eestlastest netis – aga mida nad sealt kõik tellivad?

Elektroonika ruulib

Kantar Emori kevadisest e-kaubanduse trendiuuringust selgus, et Eesti elanikest üle poole ostab iga kuu internetist kaupu. Uuringus kaardistati 14 kaubagruppi ning kõige popimaks osutusid elektroonikatooted. Muide, elektroonika on ainus kaubagrupp, kus veebiostlejaid on rohkem kui tavapoodidest ostjaid.

Elektroonika ruulib ka järelmaksu-edetabelis. Makse- ja ostlemisteenuste pakkuja ESTO andmetel on järelmaks tänaseni üks populaarsemaid makseviise ning ülekaalukalt kõige rohkem kasutatakse seda just elektroonikatooteid soetades. Käimasoleval kuul on üle poole järelmaksu kasutanud ESTO klientidest ostnud sellega elektroonikat. Teisel ja kolmandal kohal on vastavalt mööbel ning moe- ja ilutooted.

ESTO järelmaksu TOP 5 kategooriad Baltikumis.Foto: ESTO

Kantar Emori andmetel ostetakse kõige vähem internetist ravimeid. Selle kaubagrupi puhul jääb veebiostlejate osakaal alla 10% taseme.

Naised on rohkem e-kaubanduse usku

Statistikaameti 2020. aasta sügisel avaldatud uuringust selgus, et naised on rohkem e-kaubanduse usku kui mehed. Erinevusi võib täheldada ka nende ostukäitumises: kui naised tellivad reeglina väiksemate summade eest, aga sagedamini, siis mehed jällegi harvem, aga korraga suurema summa eest.

2020. aastal kasutas e-kaubandust 545 000 inimest – seda on neli korda rohkem kui kümme aastat varem. 2010. aastal oli veebis ostlejaid vaid 13,3 protsenti kõigist 16–74-aastastest Eesti elanikest.

Eestlased eelistavad kodumaist

Pisut üllatava faktina võib välja tuua, et kõige rohkem ei tehta oste mitte eBayst või Amazonist, mis on tuntud üliodavate hindade (ja sellega seonduvalt kahjuks ka kehva kvaliteedi) poolest, vaid just kodumaistest veebipoodidest. Eesti E-kaubanduse Liidu andmetel tehti eelmisel aastal 58% e-oste Eesti e-poodidest ning 42% välismaa e-poodidest. See tähendab, et 1,4 miljardit käibest jäi Eestisse, 1,1 miljardit aga viidi välismaale.

Eesti suurimate e-poodide eksklusiivsetest sooduspakkumistest saab osa liitudes ESTO Kontoga. Eesti juurtega ettevõte pakub veebiostlejatele lihtsaid, mugavaid ja tarku makselahendusi ning saadab igakuiselt erinevaid sooduspakkumisi, mida mujalt ei leia. ESTO partnervõrgustikku kuulub üle 1200 koostööpartneri ning 120 000 kliendi Baltikumis.

Tark veebiostleja hindab ohutut šoppamist

Vastupidiselt levinud arvamusele on kõige aktiivsemad e-kaubanduse kasutajad kõrgharidusega. Statistikaameti andmetel kulutavad kõrgharitud eestlased netis šoppamise peale rohkem kui madalama haridustasemega inimesed. Aeg on meie kõige väärtuslikum ressurss – tark on oma ostud ära teha transpordile aega kulutamata.

Haritud veebiostleja pöörab tähelepanu ka turvalisusele. ESTO Konto kasuks räägib pidev süsteemide monitoorimine, kaitse pettuste eest ning tugev krüpteerituse tase, tänu millele saab kindel olla, et raha liigub täpselt sinna, kuhu vaja.

Enamasti kasutavad eestlased e-poodides maksmiseks pangalinki. ESTO andmete põhjal on viimase seitsme kuu jooksul tasutud pangamaksega kõige rohkem järgmise viie kategooria e-poodides: mood/ilu/riided, elektroonika, paljude erinevate kategooriate kaupu müüvad e-poed (graafikul online store), mänguasjad/laste-/beebikaubad ja spordikaubad. Kusjuures esimese kaubagrupi mahud on väga ülekaalukad.

ESTO pangamaksete TOP 5 kategooriad Baltikumis.Foto: ESTO

Veebiostlejad võtavad kulutuste üle suurema kontrolli

Ka ESTO “Osta nüüd, maksa hiljem” makselahendus on tarbijate seas ülekaalukalt populaarseim just moe/ilu/riietuse kategoorias. Sellele järgnevad mänguasjad/laste-/beebikaubad, mööbel, elektroonika ja paljude erinevate kategooriate kaupu müüvad e-poed (graafikul online store).

ESTO “Osta nüüd, maksa hiljem” makseviisi TOP 5 kategooriad Baltikumis.Foto: ESTO

Tänane klient soovib varasemast oluliselt suuremat kontrolli oma kulude üle, valides kuidas ning kui palju ta korraga maksab. Mitmes osas maksmine on jätkuvalt kasvav trend ja seda eelkõige paljude erinevate kategooriate kaupu müüvates e-poodides (graafikul online store). Mitmeosalise makseviisi populaarsuse esiviisikusse kuuluvad veel elektroonika, mööbli, sporditoodete ning moe/ilu/riietuse kategooriates ostlejad.

ESTO mitmeosalise makseviisi TOP 5 kategooriad Baltikumis.Foto: ESTO

Hüppeliselt on aastatega suurenenud tellimiste arv. Enam ei tellita internetist paar korda, vaid rohkem. 2020. aastal olid kõige agaramad tellijad 25–34-aastased.

Aja jooksul on oluliselt suurenenud ka summad, mida kaupade ja teenuste ostmisele kulutatakse. Ligi pooled veebis mõne ostu sooritanutest kulutasid rohkem kui sada, aga vähem kui viissada eurot. Meeste ostukorv on reeglina naiste omast kallim, iga kolmas mees kulutas vähemalt viissada eurot. Mehed on aastate jooksul kulutanud suuremaid summasid kui naised.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.