Neli päeva vältav disainisprint ning ühine mõttekogumine aitavad nii IT-ettevõtetel kui ka muuseumitel jõuda kiiremini parimate lahendusteni. Just sellega tegelebki Innovatsioonistuudio Leek. Ettevõtte asutaja Tähe-Kai Tillo rääkis, kuidas aitab disainisprint kiirendada mõttelendu, kuidas seda tehakse ning missugune on innovatsioonistuudio nišš.
“Studio Leegis on meie eesmärgiks ettevõtete ja tiimide toetamine läbi Google’st pärit innovaatilise disainisprindi workshopi (töötoa), mis aitab valideerida uusi ideid ning oluliselt kokku hoida toote või teenuse arendamisele kuluvaid ressursse,” selgitas Tillo.
Koostöö Eesti muuseumitega
“Enamasti on disainisprint mõeldud digitaalsete toodete arendamiseks ning pigem tehnoloogiasektorile, kuid viimasel ajal oleme leidnud huvitava nišši Eesti muuseumite näol,” sõnas Tillo.
Tänaseks on Studio Leek juba kahel muuseumil aidanud näituse arendamise protsessi disainisprindi abil optimeerida. “Erinevad muuseumid maailmas on disainisprinti ka varem kasutanud, kuid Eestis on selline lähenemine täiesti uudne.”
Edukaks koostööks on vaja avatud mõttelaadi
Varem tegeles Tillo veebi- ja UI- ehk kasutajaliideste disainiga. “See protsess oli kiire ning tuli toota disaine, aga paraku jäi kasutajatega testimise faas enamasti vahelt ära,” nentis Tillo. “Tegid disainid valmis ja kohe need ka avalikustati.” Praegune töö Studio Leek meeskonnaga on aga hoopis isemoodi.
“Disainisprint on suurepärane võimalus jõuda lühikese ajaga väljakutsest kasutajatega tagasisidestatud lahenduseni. Kuid kuna tegu on küllaltki uue metoodikaga, siis õnnestumine oleneb suuresti mõtteviisist, ” sõnas ta. “Juhtide tasandil peab olema innovatsioonile ja uutele praktikatele avatud mõttelaad.”
Muuseumite valdkonnas on Leegil olnud kaks suuremat projekti. Esimesena huvitus ettevõtte tegemistest Eesti Loodusmuuseum, kellel oli näituseni aasta aega, mis tähendab, et töö toimus varajases faasis planeerimise jaoks.
Loodusmuuseumi meeskond tahtis nimelt näituse kavandamisele uutmoodi läheneda. Kui tavaliselt alustatakse koosolekute ja kokkusaamistega juba poolteist aastat enne näitust, siis sel korral otsustati esmane visioon võimalikult kiirelt paika saada. Kasutades disainisprinti jõuti näituse kontseptsioonini kuude asemel vaid 4 päevaga.
Neli päeva kestva sprindiga lähevad mõtted lendu
Üks vahend, mida Leek oma tööriistana kasutab, on disainmõtlemisel põhinev neljapäevane mõttekogumis- ja testimisprotsess disainisprint. Esimesed kaks päeva on väga intensiivsed – Leegi meeskond istub koos kliendiga laua taha ning koos selgitatakse välja, milles väljakutse seisneb ja mis on eesseisvad ülesanded.
Teise päeva lõpuks tuleb ideed kokku koguda ja otsustada, millega minna edasi. “Kasutame siin demokraatliku hääletamise poliitikat, sest ajaraam on piiratud,” selgitas Tillo.
Kolmandaks päevaks on idee võimalikult detailselt paigas – Leek kas visualiseerib (näituste puhul) selle või kui on tegu rakenduse või äpiga, loovad kliendile toimiva prototüübi. Neljandal päeval toimub sihtgrupiga testimine ning kasutajatelt tagasiside kogumine.
Disainiprint ajaloomuuseumiga
Ajaloomuuseumiga oli Leegil kõige hiljutisem koostöö, mis viidi läbi märtsikuus, kui näituseni oli aega vaid mõned kuud. “Viimati viisime läbi disainisprindi ajaloomuuseumiga, kelle taasiseseisvumise teemalist rändnäitust aitasime luua,” sõnas Tillo.
“Ajaloomuuseumi väljakutse oli teha mitme muuseumi ühisnäitus, milles vajasid meie abi kontseptsiooni paika saamisel ning erinevate osapoolte kokkutoomisel, et minna kohe edasi näituse korraldamisega,” lisas ta.
Selline lähenemine on Eesti muuseumimaastikul täiesti uudne. “Peame imetlusväärseks, kuivõrd avatud on Eesti muuseumimaastik innovatsioonile,” rääkis Tillo, ning lisas, et ka edaspidi on plaanis teha koostööd kultuurivaldkonnaga.