Eesti IT-ettevõte Ektaco pakub teenuseid nii kodumaal kui rahvusvahelisel turul ning Araabia Ühendemiraatides täitus ettevõttel tänavu juba neljas aasta. Kuidas käib tarkvara eksport emiraatide äripealinna ehk Dubaisse ja mida peaks üks ettevõte enne äriga alustamist kindlasti teadma?
Kõik teed viivad Dubaisse
Lisaks turismile on Dubai üks maailma populaarsemaid ärikeskuseid, kuhu suunduvad nii suured kui väiksemad ettevõtted. Ettevõtluse arendamise sihtasutus (EAS) avas Dubais oma esinduse juba 2019. aastal ning Eesti võttis osa ka äsja lõppenud Dubai EXPO maailmanäitusest.
Tuntud Eesti IT-ettevõtetest osutab arendusteenuseid Dubai suurimatele ettevõtetele näiteks Nortal ja Ektaco CompuCash kassasüsteemid on kasutusel maailma suurimas kaubanduskeskuses ja EXPO maailmanäitusel.
Äritegevust soodustab ka asjaolu, et Dubais ei ole tööjõu- ega tulumaksu. Klassikalistest maksudest kehtib seal käibemaks, mis on vaid viis protsenti. Selle varjupool on aga ühiskonna klassistumine. Ülirikkaid on Dubais palju, aga veel rohkem on neid, kes teenivad ettekandja või taksojuhina vaid 300-400 eurot kuus. Emiraadid peavad end küll võrdsete võimaluste maaks, aga tegelikult paneb paljude kohalike elus asjad paika ikkagi klass.
Kõik peab olema kõige suurem
Kui minna Eesti turult Dubaisse, tuleb arvestada sellega, et emiraatides on eesmärgiks teha kõike võimalikult suurelt. Dubais on kõige kõrgem hoone, kõige suurem vaateratas, kõige suurem ostukeskus, kõige uhkem akvaarium ja nii kipub olema ka äridega.
Näiteks on mitmed kohvikud Dubais ketistunud ja on täiesti normaalne, et suurematel tegijatel on ühes ketis kuni 100 kohvikut. Kogu äritegevus on emiraatides teisel tasemel, mis pakub tohutult häid võimalusi, aga ka väljakutseid, milleks tuleb valmis olla.
Klient ootab külla
Viimase paari aasta jooksul on Ektaco uute klientidega kohtunud Teamsi või Zoomi vahendusel, varem käisid aga kliendid toodete ja teenustega ise Ektaco kontoris tutvumas. Araabia Ühendemiraatides käib suhtlus klientidega aga pisut teistmoodi.
Dubai klient ootab, et teenusepakkuja tuleks ise kohale. Vahel tuleb ette ka selliseid olukordi, mil mõni külalislahkem klient kutsub müügiinimesed lausa enda juurde koju läbirääkimisi pidama. Eestis pole midagi sellist viimase kümne aasta jooksul ette tulnud, Dubais aga küll.
Varu aega ja kannatust
Vähe sellest, et Eestist Dubaisse on pikk maa minna, tuleb arvestada ka sellega, et kohapeal võivad ees oodata liiklusummikud, mis lükkavad kohtumisi lausa tunni võrra edasi. Graafikut paika pannas tasub juba ette planeerida, et pooletunnine autosõit võib vabalt venida kahe tunni pikkuseks. Õnneks suhtutakse Dubais kohaliku liikluse tõttu hilinemisse oluliselt leebemalt kui Eestis.
Samuti tuleks arvestada sellega, et omanikud ja tippjuhid ei jõuagi sageli kohtumistele kohale ja ärisuhete paika panemisel tuleb suhelda paljude esindajate ja keskastmejuhtidega enne, kui asi päris otsustajateni välja jõuab.
Konkurents on samuti suur
Emiraatide turg on oma olemuselt Eesti ettevõtjatele väga atraktiivne: ärikeeleks on inglise keel ja ajavahe on vaid paar tundi. Heale turule tahavad aga pääseda kõik, mis tähendab, et konkurents on meeletu. Vahet pole, millise toote või teenusega Dubaisse minna, võib olla enam kui kindel, et suuremad tegijad on juba kohal. Ka kassasüsteemide pakkujaid on palju ja konkurents suur.
Üks viis, kuidas kõigi seast silma paista ja kiiremini ärisuhteid luua, on võtta endale araabia keele oskusega partner. Ärikeel on küll inglise keel, aga tuleb ette ka olukordi, mil otsustajaks on araabia keelt kõnelev juht ja siis võib olla keeleoskus määrava tähtsusega. Ektacol on selline partner olemas ja kogemus näitab, et see avab tõepoolest nii mõnegi ukse.
Suhtlemise puhul on oluline veel teada, et helistamise asemel eelistatakse saata häälsõnumeid ja peamiseks suhtluskanaliks on WhatsApp.
Ektaco ja iseteeninduskassade kohta leiad rohkem infot siit.