Just seda soovitab veebilehtede ekspert Kadi Oja igal ettevõtjal korra kuus teha

Kadi Oja aitab ettevõtjatel veebilehed korda teha.Foto: Kadi Oja/ erakogu

Tallinna Ettevõtlusinkubaator pakub toote- ja teenusepõhistele ettevõtetele tuge ja juhendamist kasvu ning arengu teekonnal. Üheks oluliseks valdkonnaks on ka veebilehtede kasutajakogemus. Siin tuleb ettevõtetele appi mentor Kadi Oja

Kadi Oja on Ettevõtlusinkubaatori UX/UI mentor, kes aitab ettevõtetel parandada oma veebilehtede kasutajakogemust. UX/UI viitab kasutajakogemuse (User Experience – UX) ja kasutajaliidese (User Interface – UI) disainile, mis on olulised veebilehtede ja rakenduste loomisprotsessis. 

UX keskendub sellele, kuidas kasutajad veebilehte või rakendust kogevad ja kui lihtne on neil soovitud tegevusi sooritada. UI tegeleb veebilehe või rakenduse visuaalse poolega – disainielementide, värvide ja paigutuse kujundamisega, et muuta kasutajate suhtlemine digitaalse keskkonnaga võimalikult intuitiivseks ja meeldivaks.

Teie nõustate paljusid ettevõtteid UX/UI teemal. Millised on peamised väljakutsed, mis teie nõustatavatel ettevõtetel tekivad?

Peamised väljakutsed, millega ettevõtted UX/UI vallas silmitsi seisavad, on seotud vähese arusaamaga, mis täpselt on kasutajakogemus ja mida see endas hõlmab. Kiputakse keskenduma rohkem visuaalsele esteetikale ja brändingule, kuid kasutajakogemuse vundament on selge ja struktureeritud ülesehitus, informatsiooni kriitilisus, ligipääsetavus ja lehe eesmärk. 

Mis on levinumad vead ja kuidas neid vältida?

Mentorlustes näen tihti, et ettevõte on pannud aega ja vaeva, et ehitada endale veebileht, kuid jätnud selle valmimise järel unarusse. Info on vananenud, ilmnevad tehnilised vead või on sisse sattunud palju kirjavigu. Sageli alahinnatakse veebilehe rolli brändi kuvandis – see on ettevõtte digitaalne visiitkaart. 

Kui veebileht on logisev ja hooldamata, jätab see ka ettevõttest kehvema esmamulje. Et seda vältida, soovitan igal ettevõttel planeerida kuu jooksul üks päev, kus pühendutakse ainult veebilehe uuendamisele ja kontrollimisele. See võib olla rahulik ja loov protsess – tass kohvi, muusika mängima ja kõik lehed kriitilise pilguga üle vaadata. 

Teiseks näen tihti, et leht on ülekoormatud liiga rohke infoga. Sageli tahavad ettevõtted edasi anda kõikvõimalikku infot, mis neile on oluline, kuid unustavad, et kasutajad soovivad leida kiirelt ja lihtsalt vajalikku teavet. Sellistes olukordades tuleks sisu struktureerida võimalikult selgelt ja keskenduda peamistele punktidele, mis aitavad kasutajatel kiiresti vajalikku leida. Pikemad jutud ja lisainfo võib alati suunata blogisse. Samuti peab olema sõnum selgelt sihtgrupile kohandatud.

Üks sage viga, mida ettevõtjad teevad, on enda suhtes liiga karm olemine. On täiesti arusaadav, et igal ettevõttel pole alustamisfaasis võimalik kohe disainerit palgata. Tihti kuulen mentorlustes ettevõtetelt imestust stiilis: “Kuidas ma küll ise seda ei märganud?”. 

See on aga täiesti loomulik. Isegi professionaalsetel disaineritel jääb enda loodud disainide puhul mitmeid vigu märkamata, kuna tekib nn “disainipimedus.” Just seetõttu on kasulik aeg-ajalt kutsuda spetsialist, kes vaatab teie veebilehe värske pilguga üle ja oskab anda objektiivset tagasisidet. 

Millised on olnud huvitavamad seigad mentorluse juures? Kirjeldage mõnda neist.

Mentorluse käigus olen tihti näinud, kuidas inkubandid on alguses veidi murelikult ja segaduses mentorlusse tulnud, kuid tunni lõpus lahkuvad hoopis teise energiaga. Minu mentorlused on tavaliselt tempokad ja täis praktilisi nõuandeid. 

Minu eesmärk on pakkuda võimalikult palju kasulikku infot lühikese aja jooksul. Pärast seanssi näen sageli, et inkubandid on teinud mitu lehekülge märkmeid, aga mis veelgi olulisem – neil on tekkinud kindel siht ja motivatsioon oma veebilehe kallal edasi töötada. 

Silmade sära ja elevus, mida näen pärast mentorlust, on alati rõõmustav. Üks huvitav seik on ka see, et mentorluse käigus saan ise sageli inspiratsiooni ja uut perspektiivi ning leian, et see protsess annab mulle endale palju tagasi. 

Kuidas aitab mentor oma nõu ja jõuga ettevõtteid arengus edasi?

Sageli ei näe ettevõtted oma igapäevaste tegevuste keerises suurt pilti ega tea, millised sammud viiksid efektiivsema tulemuse poole. Siin tulebki appi mentor, pakkudes objektiivset ülevaadet, nippe ning tuues välja kitsaskohad, mida ettevõte ise ei pruugi märgata. 

Nagu ütleb vanasõna: “Kui tahad kiiresti minna, mine üksi. Kui tahad kaugele jõuda, mine koos.”

Kui oluline on teie hinnangul mentorlus?

Ettevõtlusinkubaatori inkubatsiooniprogrammides on ligipääs suurele valikule praktiseerivatele spetsialistidele. Lisaks sellele aitab personaalne konsultant suunata nendele mentorlustele, mille peale ettevõte ise ei pruugi tulla. Enda mentorluste puhul näen, kui palju inkubandid sellest tunnist kasu saavad. Väikeettevõtetel pole sageli võimalust ega ka mõistlik pöörduda disainiagentuuri poole. 

Disainimentorlus annab kohe rakendatavaid juhiseid, kuidas kasutajakogemust paremaks muuta. 

Küsin ka alati inkubantidelt tagasisidet ja tean, et mentorlus on neid päriselt aidanud. See teadmine annab mulle suurt rõõmu. Kutsun Ettevõtlusinkubaatori mentorlusi hellitavalt oma rõõmuprojektiks ja olen usalduse eest südamest tänulik. 

Tutvu Tallinna Ettevõtlusinkubaatori erinevate programmidega, mille raames on võimalik mentorlust saada oma ala parimatelt praktikutelt: https://inkubaator.tallinn.ee/programmid/ 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.