Kaks Eesti naist, kaks teekonda: kuidas Ettevõtlusinkubaatori programm aitas kaasa kahele eduloole

Rahu Care looja Paula Heintare ja CIAO omanik Kaisa Orav-Kiil on mõlemad tänulikud, et said osaleda Tallinna Ettevõtlusinkubaatori programmis.Foto: kollaaž/(Rahu Care/CIAO

Eesti ettevõtlusmaastik on viimasel ajal rikastunud kahe inspireeriva ettevõtte – Rahu Care ja CIAO – edulooga, kellele lisasid hoogu Tallinna Ettevõtlusinkubaatori inkubatsioon ja kasvuprogramm. Paula Heintare ja Kaisa Orav-Kiil jagavad oma kogemusi ja õppetunde teekonnal idee algusest eduka ettevõtteni.

Paula Heintare on viimased kümme aastat tegutsenud juuksurina, kuid sügav huvi juuksehooldustoodete koostisosade vastu suunas teda otsima viise, kuidas pakkuda midagi unikaalset ja väärtuslikku. Juustega toimuvad keemilised protsessid hakkasid teda huvitama juba juuksuriõpingute käigus. See huvi viis süvitsi uurima erinevate šampoonide ja juuksehooldustoodete koostisosi, et mõista, mis on nende toimeained ja milleks need vajalikud on. 

Juuksurina alustades sattusid kohe alguses tema juurde ka raskete probleemidega kliendid –peanaha probleemide ja juuste väljalangemisega. See on ka põhjus, miks ta hakkas neid komponente süvitsi uurima. “Samuti on mul endal väga problemaatiline peanahk – mul on nii psoriaas kui ka dermatiit. Ka see oli üks ajend hakata oma asja tegema,” selgitab Paula. 

Kuna klientide soovitustele vastamisel ei leidnud ta kunagi ühte brändi või komplekti, mille toodetes oleks täiesti kindel olnud, mõistis ta, et vajalikud teadmised ja ideed on tal endal olemas. 

Pärast pikemat uurimistööd ja koostööd keemikutega valmisid esimesed tooted, kuid teekond polnud lihtne. “Esimese tootepartii sain kätte Lätist, kuid tundsin, et see polnud päris see, mida soovisin. Nii otsustasin alustada nullist ja arendada kõik Eestis.” Nii sündis Rahu Care

Ka Kaisa Orav-Kiil jõudis ettevõtluseni isikliku vajaduse kaudu. Maksunduse ja raamatupidamise taustaga Kaisa otsustas raseduse ajal loobuda keemilistest deodorantidest. “Hakkasin mõtlema, et ei tahaks, et minu laps imetamise teel puutuks minu kaudu kokku kahjulike ainetega. Olin pikalt otsinud endale sobivat deodoranti, kuid ei leidnud ühtegi, mis päriselt toimiks, mistõttu otsustasin proovida sellist toodet ise valmistada,” kirjeldab Kaisa. 

Katse osutus edukaks ning ta sai väga positiivset tagasisidet, mis inspireeris jätkama ja täiustama CIAO looduslike deodorantide valikut. “Esialgu ei olnud mul plaani sellega nii tõsiselt tegeleda, kuid toote edu ja vajadus puhta alternatiivi järele pani mind edasi liikuma,” tõdeb Kaisa. 

Suurim takistus oled sina ise! 

Mõlemad ettevõtjad tunnistavad, et ettevõtte loomise algus polnud kerge. Paula võitles enesekindluse puudumise ja nn “imposter syndrome’i” vastu. “Tundsin pidevalt, et ma pole piisavalt pädev. See oli suurim vaimne takistus,” jagab ta. Samuti tõi ta esile praktilised väljakutsed, nagu sobivate koostööpartnerite leidmine ja tootearenduse tagasilöögid.

Kaisa kogemus oli sarnane. “Esimesed sammud tundusid üle jõu käivad, eriti kuna mul polnud kosmeetikatööstuse tausta,” räägib ta. Lisaks tekitas palju küsimusi, kuidas toodet skaleerida ja samal ajal kvaliteeti säilitada.

Mõlema ettevõtja jaoks oli läbimurre seotud Ettevõtlusinkubaatori programmiga, kus nad said tuge nii mentorluse kui ka kogukonna näol. “See, et sain oma muresid ja ideid jagada teiste sarnases olukorras ettevõtjatega, oli hindamatu,” kinnitab Paula.

Kasvuprogrammi väärtus peitub rohkemas kui teadmised

Paula ja Kaisa lood on suurepärased näited sellest, kuidas Ettevõtlusinkubaatori programm pakkuda alustavatele ettevõtjatele vajalikku tuge ja teadmisi. Edu saavutamiseks ei piisa vaid headest toodetest – oluline on usaldusväärsus, visioon ja pidev enesearendamine. 

Ettevõtlusinkubaator andis mõlemale ettevõttele konkreetseid tööriistu ja teadmisi välisturgudele laienemiseks. “Mentoritega kohtumised aitasid mul mõista, kuidas brändi rahvusvaheliselt positsioneerida,” selgitab Kaisa. 

Eriti väärtuslikuks peab Paula just mentorkohtumisi oma ala ekspertidega. “Suurim väärtus oli välisturgudele laienemise protsessi tundma õppimine ja aru saamine, kuidas see võiks välja näha.” 

Ta toob välja ka kogukonna, mis teiste ettevõtjatega ühiselt tekkis. Ühiselt põrgatatakse muresid ja probleeme teiste ettevõtjatega, kes on sinuga sarnases kohas. “Pärast programmi lõpetamist on meil ka oma väike punt, kellega kohtume endiselt, et üksteist toetada ja tegevusi jälgida,” lisab Paula.

Mõlemad ettevõtjad, olles oma tee jooksul esinenud takistustega, toovad välja, et õppetunde tuleb võtta kõigist kogemustest, ebaõnnestumistestki, ning need aitavad lõppkokkuvõttes luua ettevõtteid, mis mitte ainult ei täida turu vajadusi, vaid toovad ka muutusi ja positiivset mõju.

Tooted, mis lahendavad probleeme

Rahu Care keskendub jätkusuutlikele tahketele šampoonidele ja palsamitele, mis on loodud sihiga vähendada kosmeetikatööstuse keskkonnamõju. “Meie kõige populaarsem toode on pesueelne peanahaõli, mis aitab probleemset peanahka rahustada,” räägib Paula.

CIAO keskendub looduslikele deodorantidele, mis on valmistatud kõrgeima kvaliteediga koostisosadest. “Meie klientide tagasiside on olnud uskumatult positiivne, eriti nende seas, kes on varem vaevanud nahaärrituste või allergiatega,” jagab Kaisa.

Õppetunnid ja soovitused alustavatele ettevõtjatele

Mõlemad ettevõtjad rõhutavad, et edu saavutamiseks tuleb olla valmis riskima ja ebaõnnestuma. “Ära karda alustada nullist – vahel on see ainus viis, kuidas oma visioon ellu viia,” soovitab Paula.

Ettevõtte loomist ja nullist alustamist peabki Paula esimeseks tõsiseks väljakutseks, millega silmitsi tuli seista. “Et kuidas ikka neid ettevõtja pükse jalga tõmmata. Ka stuudio ehitus oli tohutu väljakutse – nii julge otsuse tegemine kui ka finantside leidmine oli suur katsumus.”

Kaisa lisab, et oluline on jääda truuks oma väärtustele. “Keskkonnasõbralikkus ja läbipaistvus pole lihtsalt trendid, vaid need on osa meie DNA-st. Kui sa oled siiras, märkavad seda ka kliendid.”

Kaisa lisab, et tema jaoks on suurim väljakutse on olnud jätkamine ja õigete rahaliste otsuste tegemine. “Mida ise teha, millist teenust sisse osta, mida prioritiseerida, sest kõik on ju oluline. Vahel ikka tekkis kahtlus, kas ma saan seda edasi teha ja jätkata. Aga siis tuleb jälle mõni positiivne tagasiside ja ikka jätkad,” tõdeb ta. Suureks väljakutseks on olnud ka sobiva keskkonnasõbraliku pakendi leidmine.

Tulevikus loodetakse piire nihutada

Rahu Care ja CIAO ei kavatse peatuda. Paula plaanib oma brändi viia uutele turgudele ja arendada edasi stuudiot Põhjala tehases, kus toimuvad ka töötoad ja brändi tutvustused. Kaisa eesmärgiks on laiendada CIAO toodete valikut ja jõuda veelgi rohkemate teadlikult valikuid tegevate klientideni. “Viie aasta pärast soovin, et minu toode oleks esindatud ka välisturgudel ning et seal oleks sama soe vastuvõtt nagu Eestis. Plaanin laieneda mitmesse riiki, sest Eesti turg on väike. Lisaks tahan arendada uusi tooteid, et pakkuda klientidele rohkem valikuid,” tutvustab ta.

Paula ja Kaisa lood näitavad, et ettevõtlus ei ole sirgjooneline teekond. See on täis väljakutseid, kuid ka tohutuid võite. Tänu tugevale tahtejõule ja Ettevõtlusinkubaatori toetusele on nad suutnud luua brändid, mis mitte ainult ei vasta klientide vajadustele, vaid aitavad kaasa ka teadlikuma ja jätkusuutlikuma tarbimise kultuuri kujunemisele.

Ettevõtlusinkubaatori inkubatsiooniprogrammi kandideerimine on avatud 9. veebruarini.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.