Prügiautotäis tekstiilijäätmeid igas sekundis! Toomas Allikas tutvustab lahendust,  mis seda jama leevendaks

Greenful Groupi tegevjuht Toomas Allikas.Foto: Greenful Group

Tallinna Loomeinkubaator korraldas projekti BALTIC2HAND raames veebiseminari, kus Greenful Groupi tegevjuht Toomas Allikas rääkis ettevõtte teekonnast ning avas ülemaailmse tekstiilijäätmete probleemi uskumatuna näivat suurust.  

Maailmas toodetakse 92 miljonit tonni tekstiilijäätmeid, Euroopas tekib neid ligikaudu 12 miljonit tonni. “Igas sekundis ladestatakse või põletatakse üks prügiautotäis tekstiilijäätmeid,” toob Allikas näite. Kogu loo muudab veelgi traagilisemaks asjaolu, et hinnanguliselt kasvab kiirmood järgmise kolme aasta jooksul 300 protsenti. 

Praegu võetakse ringlusse vaid umbes üks protsent tekstiilijäätmetest – prognooside kohaselt võib see tulevikus ulatuda kümne protsendini. Kuigi silmapiiril on tootjavastutuse laiendamine, jääb selle mõju ometi kaudseks. 

Taaskasutamise küsimusele pakub praktilist lahendust Greenful, mis toodab tekstiilijäätmetest erinevaid keskkonnasõbralikke ja taaskasutatavaid tooteid – ehituspaneele, SIP-paneele, sillutustelliseid, katusekive, jpm. Üks Greenfuli tehas on u 30 000 ruutmeetri suurune, annab tööd ligi 100 inimesele ja töötleb aastas ümber 35 000 tonni tekstiilijäätmeid. 

“Kui tahad jäätmete ümbertöötlemise valdkonnas läbi lüüa, pead meeles pidama ühte reeglit – alusta oma äri sellise suurusega, et homme on sinu probleem ka valitsuse probleem,” toob Allikas välja ühe olulise nõuande mentorilt, millele ta Greenfuli loomisel lähtus.  

Greenful Groupi missioon on ambitsioonikas ehk standardiseeritud ärimudeliga soovitakse leida laiahaardelist lahendust, mida saab üheaegselt rakendada üle kogu Euroopa. 

Teksitiilijäätmed on maailmas suureks probleemiks. Foto: Loomeinkubaator

“Euroopa 5,2 miljoni tonnise tekstiilijäätmete probleemi lahendamiseks on vaja 148 Greenfuli tehast. Kuid kui Euroopa valitsused valiksid välja umbes 20 erinevat mõjusat lahendust, mida nad seejärel täielikult rahastaksid, kuluks viie aasta jooksul Euroopas tekstiilijäätmete probleemi lahendamiseks iga lahenduse kohta umbes seitse tehast,” pakub Allikas lahenduse.

Greenful Groupi toodete loomise põhimõtted on läbipaistvad ja kindlalt paigas – esiteks peavad kõik tooted olema valmistatud taaskasutatud jäätmetest. Allika sõnul ei kasutata nende paneelides ühtegi saastavat kemikaali ja kõik materjalid on oma eluea lõpus taaskasutatavad. “Need kolm reeglit on kõige aluseks.”

Tekstiilist saab tugev ehitusmaterjal

Toodete lipulaev Greenful Panel on nende kolme põhimõtte tunnistuseks, pakkudes jätkusuutlikku alternatiivi traditsioonilistele materjalidele. „See on sada protsenti taaskasutatav ja kandev ehitusmaterjal, mida saab kasutada nii siseruumides, väitingimustes, vee all, ükskõik kus. See on tugevam kui vineer,” sõnas Allikas. 

Uutest toodetest rääkides toob ta esile suured ehitusklotsid, mida omakeskis kutsutakse segaplastijäätmetest valmistatud legoklotsideks. Lisaks on katusekivid, sillutusklotsid, peagi on tulemas heliisolatsioonipaneelid ja veel mitmeid innovaatilisi tooteid. 

Greenful Groupi pühendumine keskkonnale on märkimisväärne. „Iga müüdud kuupmeeter Greenful’i paneele säästab keskkonnale 353 kg CO2-te. Greenfuli uusim toode, Greenful SIP-paneel, on üks esimesi ehitusmaterjale, mis vastab täielikult ELi rohelise kokkuleppe nõuetele.”  

Greenful Group toodab tekstiilijäätmetest ehitusmaterjali. Foto: Greenful Group

Allikas toob välja ka ärilised väljakutseid, millega ta on kokku puutunud nagu näiteks õigete partnerite valiku olulisus ja raha kogumise keerukus. Greenful Group on need väljakutsed ületanud, meelitades ligi rahvusvahelisi kliente, mis näitab märkimisväärset turuhuvi jätkusuutlike materjalide vastu. 

„Enam kui viiekümnest saadetud taotlusest, otsustas meiega edasi minna vaid kolm ja ainult ühel partneril see lõpuks õnnestus,”  jagas Allikas kogemusi partnerite otsimisel ja toonitas, kui oluline on säilitada järjekindlus. 

Ringmajandussektoris alustavatele idufirmadele ja noortele ettevõtjatele soovitab ta osaleda erinevates kiirendites ja inkubaatorites. „Reklaami on vaja, et sind kuulda võetaks, seega osale konkurssidel ja inkubaatorites ning ole nähtav. Teine asi, mida meeles pidada on see, et enamik brände ei taha olla jätkusuutlikud. Isegi kui sul on parim lahendus, on see ettevõtjate jaoks kulukas ja nad lükkavad sinuga koostöö mitu korda tagasi. Aga sina mine ikka edasi. See on väljakutseterohke teekond, aga samas huvitav.” 

Lisaks ülevaatele Greenful Groupi teekonnast, rõhutab Allikas, et Euroopa tohutu tekstiilijäätmete probleemiga tõhusaks tegelemiseks on vaja suuremahulisi lahendusi, sest see on puhas matemaatika. Muidugi on selleks vaja suuremahulisi vahendeid, kuid see on teostatav.

Veebiseminari korraldas Tallinna Loomeinkubaator projekti BALTI2HAND raames. Projekti kaasrahastab Euroopa Liit Interreg Kesk-Läänemere 2021-2027 programmist. Projekti partnerid: Tallinna Loomeinkubaator, Laurea Rakenduskõrgkool, Läti Kaubandus-Tööstuskoda, Turu Rakenduskõrgkool, Sustainability InnoCenter. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.