Google´i võim: kuidas kohandada veebilehte suurima otsingumootori jaoks?

Internetiavarustes on Google´ist saanud nii võimas jõud, et kõik, kes tahavad oma kodulehte maailmale nähtavaks teha, hakkavad esimesena mõtlema mitte sellele, kuidas inimestele meeldida, vaid kuidas Google´i otsingutulemustes ettepoole pääseda. Sellepärast on tekkinud ülemaailmne trend, mis muudab enamuse kodulehti üsna sarnaseks, lähtudes Google´i loodud reeglitest. Milline peaks siis olema veeb, mis tehnoloogiahiiule meeldib?

Google kui otsingumootorite valitseja mõjutab kõike seda, kuidas me infot Internetist avastame ja kuidas me oma kodulehti kujundame, et neid oleks lihtsam leida.

Sellele, kuidas oma veebi nähtavamaks teha, on ainult üks vastus. See peab olema leitav Google´i otsingumootoriga. Hiiglaslik otsingumonopol on praeguseks vallutanud ligi 90% n-ö otsinguturust ja see on põhimõtteliselt ühe ettevõtte kontrolli all. Lisaks on Google muutunud rohkem kui lihtsalt otsingumootoriks. Tegemist on karmi veebikohtunikuga, mis määrab, milline sisu tõuseb esile ja milline kaob digitaalse põrgu sügavustesse. Kui eksid Google´i reeglite vastu, võib juhtuda, et sinu koduleht satub musta nimekirja ning mitte keegi ei leia seda enam lihtsa märksõnaotsinguga üles.

See karm reaalsus on viinud selleni, et veebilehed muutuvad üksteisega aina sarnasemaks. Vaid väikesed nüansid tõstavad ühtesid teistest esile. Need aga, kes SEO ehk otsingumootorile optimeerimise reegleid ei järgi, kaovad nimekirja tagumistele positsioonidele. Selle vastu on sõna võetud, kuid seni pole näha ühtki head lahendust, mis veebimaailma demokraatlikumaks muudaks.

Millised siis on need Google´i reeglid, mille järgi otsingumootor lehekülgi ritta sätib? Neid pole küll ettevõte ise avalikult välja käinud, kuid üht-teist on eksperdid välja selgitanud.

Veebisaidi jõudlus ja ligipääsetavus: lihtsuses peitub edu

Google’i mõju veebile ulatub palju kaugemale lihtsalt otsingutulemuste edetabelitest. Selle soovitused veebisaidi jõudluse ja ligipääsetavuse kohta on viinud kodulehtede suure ühtlustumiseni.

Põhjus on selles, et kiire, mobiilse ja mõne sekundiga alla laetava veebilehe poole püüdlemine sunnib kõiki oma veebiplatvorme ümber kujundama võimalikult lihtsaks. Mõnikord tehakse seda ka oma eripära kaotamise arvelt.

Google´i mõju avaldub seega selgelt ka veebidisaini tasandamises ja mitmekülgsema visuaalse identiteedi kadumises, sest kõik üleliigne, mis takistab sisu hetkega kuvamist, tuleb kõrvaldada. Sest muidu ei pääse otsingutulemustes esimeste sekka. Seda põhjendatakse sellega, et kasutajad ei taha oodata, kuni koduleht laeb ning kõik tahavad sisu näha kohe.

Google´il ja kasutajatel võib selles osas õigus olla, kuid veebidisainile tähendab see, et mida lihtsam ja kiirem veeb, seda kiiremini laeb ja seda edukam on see Google´i tulemustes. Seega põhjalikuma graafilise disaini asemel on eduks vaja lihtsalt kaste. Sisuplokid ja tekstid laevad kiiremini kui mingi keerulisem graafika.

Veebilehe menüüd ja tekstid muutuvad sarnaseks

Püüe luua Google-sõbralikku sisu ei mõjuta mitte ainult veebisaitide väljanägemist, vaid kujundab ka artiklite ja lehekülgede struktuuri.

Alapealkirjadesse, sisutabelitesse ja muudesse elementidesse on vaja strateegiliselt sisse sokutada olulisi märksõnu, et vastata Google´i algoritmi ootustele. Tehisintellekt suudab juba päris hästi sinna vajalikke sõnu põimida, kuid see piirab sisu loomingulisust, mis mõnikord äärmuslikel juhtudel muudab teksti inimeste jaoks väga kuivaks ja halvasti loetavaks.

Illustratsioonid (ka avapilt): DALL-E 3

Kuigi need optimeerimised võivad suurendada nähtavust, ohverdatakse tihti sisu ainulaadne toon ja stiil, viies veebi mehaaniliselt koostatud artiklid, kuna need on loodud otsingumootori tähelepanu püüdmiseks.

Seega leiavad sisuloojad ja sisu tellijad, et loomingulisuse ja kindla kirjastiili asemel on hoopis olulisem teha tekste selliseks, et need robotitele meeldiksid, sest need käivad leht-lehelt Internetti läbi ning indekseerivad tulemusi leitavate (õigete) märksõnade järgi.

Vajadus sisu kohandada populaarseid otsingutermineid järgima võib viia ka sisumaterjali ületootmiseni, mille määravad SEO kaalutlused, mitte aga tegelik vajadus. Sisu muutub selliseks, mida Google väärtuslikuks peab, loojad vormivad materjali märksõnade alusel ning kuna viimasel ajal hindab otsingumootor sisu ka kvantiteedi ehk teksti koguse järgi, muutuvadki veebid tasapisi aina mahukamateks ja paljusõnalisemateks.

Usalduse loomine Google´i järgi

Google´i pidev pingutus usaldusväärse sisu esiplaanile seadmiseks on toonud kaasa huvitava nähtuse: hinnangusüsteemi, mis peaks määrama veebi usaldusväärsuse ja kasulikkuse võimaliku kasutaja jaoks. Selle kogemuse näitamine Google’ile selle standardite kohaselt peaks publikule esitlema sisu pakkujat kui teemaga seotud lehte ja selle veebi suurt asjatundlikkust.

Kui keegi kirjutab näiteks nutitelefonidest, võib üks viis oma kogemuse ja asjatundlikkuse näitamiseks olla arvustajatele viitamine, kuidas need on ise erinevaid tooteid testinud.

Rõhk kogemusele ja usaldusväärsusele on aga Google´i enda poolt tekitanud uue probleemi. Nimelt võib otsingus igaüks teenida väga palju külastusi, ka need veebisaidid, mis levitavad skandaalset valeinfot, kui lingivad populaarsetele allikatele. Kuna aga kõik neid linke külastavad, saavutab skandaalne leht suurema populaarsuse kui tõtt jutustav lehekülg.

Taoline probleem on aina kasvav ja tehnoloogiafirmad otsivad praegu lahendusi, kuidas terad sõkaldest parimal moel eraldada. Tehisintellekt veel sellega väga osav pole.

Kunstmõistus tahab otsingute tulevikku korrastada

Kuna see kõik näib olevat seniste veebirobotite jaoks juba üsna üle pea kasvanud, plaanitakse aina enam võtta mõlemalt poolelt relvastusse tehisintellekti ehk kunstmõistust.

Google´i poolt esitletud Search Generative Experience (SGE) ehk generatiivne tehisintellekt otsingutulemuste korrastamiseks võib kujuneda suurimaks muutuseks viimasel ajal, kuidas inimesed Internetist infot leivad. Kuid aina kasvav sõltuvus tehisintellektist tekitab küsimusi traditsiooniliste veebisisu loojate mõju kohta.

Paljud sisuloojad mõtlevad juba sellele, kuidas tehisintellekti loodava sisuga võiks kunstmõistuse juhitavatele otsingualgoritmidele ette sööta selle jaoks paremat sisu, mis aitaks otsingutulemustes häid tulemusi saada.

Seega kas üks võimalik tulevik oleks nüüd masina loodud sisu masinale, mis seda siis otsingunimekirjades ritta seab? Lõpuks aga peab seda sisu ikkagi tarbima inimene.

Kokkuvõtteks: mida teha Google´i näoga Internetiga?

Kui me järgime Google´i kujundatavat maailma, siis muutub aina selgemaks, et SEO ehk otsingumootorile optimeerimise järjekindel tagaajamine on veebimaailma muutnud aina igavamaks ja ühesugusemaks alates veebidisainist kuni sisuloomeeni. Google´i mõju on kõikjal.

Kuid igaühel on võimalus oma kitsast rada pidi selles standardiseeritud maailmas oma nišš leida. Kui kõik lehed on ühesugused, siis piisab vaid väikesest eristumisest, et teiste seast silma paista (vähemalt inimeste seas). Kuid see peab kindlasti meeldima ka kodulehti ühtlustavale otsingumootorile – Google´i otsingumootorile.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla