Kuidas laiendada oma e-pood edukalt välisturule?

Kui koduturul jääb kitsaks, siis tuleb ühel päeval hakata mõtlema oma e-poe laienemisest välisturule. See on kindlasti suurepärane võimalus oma kliendibaasi laiendada ja müüki suurendada, soovitab Kätlin Krik Helkdigitalist. Siiski nõuab see ka hoolikat planeerimist, kohandamist ning arusaamist sihtriigi turust ja regulatsioonidest.

Siin on lühike ja selge ülevaase, kuidas alustada ja milliseid samme järgida, et e-poe laienemine välisturule oleks võimalikult edukas.

Alusta turu-uuringust

Kui oled välja valinud riigi, kuhu soovid laieneda, siis enne on oluline teha põhjalik turu-uuring sihtriigi kohta.

See hõlmab nii tarbijate eelistuste kui ka konkurentsi analüüsi, samuti meist erineva kultuuri mõistmist. Turu-uuring aitab sul mõista, kas sinu tooted või teenused sobivad sihtriigi turule ning millised on sealsed võimalused.

Tee selgeks õiguslikud ja regulatiivsed nõuded

Igas riigis kehtivad erinevad õiguslikud ja regulatiivsed nõuded äritegevusele. Enne välisturule laienemist uuri sihtriigi maksustamise, tarbijakaitse ja muude õiguslike aspektide kohta ning veendu, et sinu äritegevus vastaks kõikidele nõuetele.

Foto: Fauxels, Pexels.

Lisaks pea nõu ka kohalikku turgu tundva raamatupidajaga, sest paljudel juhtudel on vajalik tegutseda nendega koostöös.

Tutvu kohaliku keele ja kultuuriga

Välisturule laienedes on oluline kohandada e-poe sisu vastavalt sihtriigi keelele ja kultuurile. E-pood peaks mõistagi olema kohalikus keeles ja ma ei soovita tõlkida seda otse Google Translate’iga, vaid tellida tõlked professionaalilt või tõlkebüroost. Sellega jätad uues riigis klientidele usaldusväärsema mulje.

Samuti tuleb mõista, millised toote või teenuse omadused sobivad antud sihtriiki. Näiteks kui pakud oma toodet või teenust erinevates kliimatingimustes, siis tuleks arvesse võtta, et teatud talvised kaubad ei pruugi sobida või pole vajalikud soojemasse kliimasse.

Sisutekstide tõlkimine ja kultuuriliste erinevuste arvestamine ning mõistmine aitab kindlasti sinu brändi sõnumit paremini uue turu sihtrühmale edastada.

Millised on maksevõimalused?

Uuri, millised on sihtriigi levinumad makseviisid ja integreeri need oma e-poodi. Paku kohalikke maksevõimalusi või pangalinke, kui see on võimalik. Nii teed klientide ostuteekonna mugavaks ja lihtsaks.

Eesti makseplatvormid võimaldavad enamasti teha pangalingiga makseid Baltimaades ja Soomes, kuid paljudes teistes riikides on põhiliseks makseviisiks hoopis krediitkaart või Apple, Ali ja Google Pay maksesüsteem.

Näiteks Rumeenias makstakse vahel ka otse pakki toovale kullerile sularahas. Seega on kasulik välja selgitada kõikvõimalikud kohalikud tavad.

Tarneviisid ja logistika: kuidas kaup kohale toimetada?

Planeeri tarneviisid vastavalt sihtriigi vajadustele. Veendu, et toodete kohaletoimetamise aeg ja kulud oleksid konkurentsivõimelised ning paku klientidele selgeid tarnevalikuid.

Kui Eestis viiakse enamasti kaup kohale 1-3 päevaga, siis suuremates riikides nagu Suurnritannia, Hispaania või Prantsusmaa on vahemaad juba palju pikemad ja kullerid ei pruugi kaupa nii kiiresti kohale transportida.

Samuti eestlastele tavapäraseks saanud pakiautomaadid pole paraku veel enamuses riikides üldsegi nii levinud.

Foto: Kampus Production, Pexels

Näiteks Prantsusmaal pakutakse transporditeenust, mis viib su paki lähimasse rongijaama. Samuti pead mõtlema, kas paigutada kaubad sihtriigi lattu või hakkad neid Eestist kohale transportima.

Oluline osa on ka toodete tagastusel. Kui omad tooteladu sihtriigis, on lihtsam korraldada tagastusteenust, kui aga mitte, siis tuleb arvestada kõikide transpordikulude ja ajaga.

Korralda turundust ja paku kiiret kliendituge

Kavanda turundusstrateegia, mis arvestab sihtriigi kanaleid ja reklaamivõimalusi. Kindlasti tuleks tähelapanu pöörata ka turundusmaterjalidele.

Hea näide on siinkohal IKEA välireklaam Dubais, milles reklaamiti põhjamaise stiiliga sisustust, aga lisaks sisustusele olid fotol ka Araabia perekond ning veel mõned kohalikku kultuuri kõnetavad detailid.

Püüa alati jälgida, mida teevad konkurendid kohalikul turul ja mis läheb antud kultuuris inimestele korda. Lisaks tuleks tagada, et sinu e-poe klienditugi oleks võimeline suhtlema sihtriigi kohalikus keeles ning olema kättesaadav vastavalt ajavööndile, et pakkuda klientidele parimat kogemust.

Kui esialgu laieneda riikidesse, mille keelt sa valdad, siis saad ise oma kliente nõustada. Kui lähed riiki, mille keelt ei oska, siis tasuks leida endale müügikogemusega inimene, kes saab sind klientide nõustamisel aidata.

Tee selgeks rahvusvaheline SEO

Optimeeri oma e-poe sisu vastavalt rahvusvahelistele otsingumootoritele, et suurendada nähtavust sihtriigi turul ja jõuda uute klientideni.

Kindlasti tuleks kõik META pealkirjad ja kirjeldused iga veebis oleva lehe jaoks kirjutada kohalikku keelde. Selleks peab välja otsima ka sihtriigi keelsed märksõnad. Tavaliselt võib SEO tekstide tõlkimisel tähemärkide arv muutuda liiga pikaks, mistõttu oleks hea, kui leiad kellegi kohaliku, kes aitab sõnastust pisut optimeerida.

Eesmärgiga Google´i otsingus uuel turul paremini esile kerkida tasuks esialgu teha ka Google Searchi reklaami. Seeläbi tõusevad veebi külastused ja positsioon Google´i otsingutulemustes.

Õppeprotsess ja mõõdikud

Ole valmis õppima ja kohandama oma lähenemist vastavalt sihtriigi turule. Jälgi pidevalt oma tegevuse mõju, õpi sellest ning kohanda oma strateegia vastavalt saadud tagasisidele. Heaks tööriistaks on veebistatistika jälgimine, uurides, mis ajal on su kliendid kõige aktiivsemad, mis neile huvi pakub ja milliseid seadmeid nad kasutavad.

Samuti võiks testida, millised kampaaniad kõnetavad sihtriiki ja millised mitte. Kindlasti aitavad kaasa rahulolu-uuringud või klientidega otse suhtlemine näiteks läbi chati.

Kuidas oma e-poe platvorm tehniliselt korda saada?

E-poe seadistamine välisturule nõuab lisaks ülaltoodud punktidele ka tehnilist kohandamist. See hõlmab ka sihtriigi domeeni hankimist. Kui sul on näiteks .ee ja .com domeenid juba olemas, siis oleks hea omada veel kohaliku turu lõpuga domeeni, millele majutust ei pea ostma, aga saab teha suunamise. See julgustab kliente ja annab mõista, et tegemist on usaldusväärse e-kauplejaga.

Veebilehele võib vaja minna ka geolokatsiooni paigaldust, et see oleks kiiresti laetav ka teistest maailma otstest. Lisaks tuleks arvesse võtta erinevate makselahenduste ja logistiliste süsteemide integreerimist ning Google Analyticsi eraldi riigi vaate seadistamist.

Kokkuvõttes võib välisturule laienemine olla väljakutse, aga kui seda teha hoolikalt planeerides ja kohandades, võib sellest saada äärmiselt edukas võimalus kasvatada oma e-poe äri ja jõuda uute klientideni. Oluline on olla paindlik ja avatud uutele võimalustele ning pidevalt jälgida ja hinnata oma tegevuse mõju.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.