Need nipid aitavad vähendada tehisaru tehtavaid vigu

Sotsiaalmeedia on täis naljakaid dialooge vestlusrobotitega, kus masin on välja pakkunud mõne totra vastuse, nagu Google Gemini soovitas pitsale liimi panna või midagi muud sellist. Mida teha, et ei tekiks absurdseid olukordi, kui firma kasutatav vestlusrobot või kodulehele loodud sisukokkuvõte piinlikku olukorda ei tekitaks?

Kui liimisoovitus on selgelt vale ja isegi naljakas ning teksti üle lugedes võib selle välja toimetada, siis hoopis keerulisemad on need tehisaru hallutsinatsioonid, kus ilmselge fakti pähe räägitakse asjast, mille kohta teksti ülevaataja midagi ei tea või kui mõni number on hoopis valeks muudetud.

Kuigi mõned võivad nende vigade üle nalja teha, on tuntud brändidele sellised eksimused tõsine probleem. Valeandmed või sobimatu sisu võivad kahjustada ettevõtte mainet ja peletada eemale kliente. Just sellepärast peab teadma, kuidas kunstmõistuse vigu vältida ja oma brändi kaitsta.

Miks AI Overviews vigade kõrvaldamisel ebaõnnestus?

Google AI Overviews loodi selleks, et otsinguprotsessi lihtsustada, koondades kõige olulisemad tulemused ühte kokkuvõttesse. Kuid paraku on selle funktsiooni tulemused tihti valed, aegunud või kontekstist väljas.

Sama võib esineda ka kõige arenenumate ChatGPT keelemudelitega (vähe on veel teada nende uusimast Premium-teenusest 200 dollari eest kuus).

Üks peamisi probleeme on kõigil mudelitel see, et tehisintellekt ei mõista tegelikult neid allikaid, mida tsiteerib.

Näiteks võib tehisaru võtta inimlikku irooniat Internetis puhta tõena või esitada vananenud andmeid uusima faktina.

Seesama näide lisada pitsale liimi polegi tegelikult kunstmõistuse enda hallutsinatsioon ja väljamõeldis. Nüüdseks on leitud ka selle idee allikas: soovitus pärines 12 aastat vanast Redditi kommentaarist, kuid oli mõeldud irooniana. Masin seda konteksti aga ei taibanud.

Lisaks sellele, et tehisaru ei erista alati huumorit või konteksti, on sel kalduvus kasutada ebausaldusväärseid allikaid, nagu asjatundmatute kasutajate loodud sisu, millest samuti veeb kubiseb.

Google ja teised tehisintellekti arendajad on tunnistanud, et keelemudelite süsteem pole täiuslik ja proovinud seda parandada. Näiteks Google on otsustanud Redditi-põhiste foorumiallikate osa vähendada ning eriti just kontrollida tähtsate teemade, nagu tervuisenõuannete tulemusi.

Millised vead on kõige levinumad?

Tehisaru vead võib jagada mitmesse kategooriasse:

  1. Ebatäpsed vastused – Kõige tavalisem viga on valeinformatsiooni esitamine faktina. Näiteks väitis tehisintellekt, et 13 USA presidenti on lõpetanud ühe ja sama ülikooli, kuid ajajooned lihtsalt ei klapi.
  2. Aegunud teave – tehisintellekt kipub tuginema vananenud allikatele, mille tulemusel esitab valefakte. Tuntud näide on väide, et Barack Obama on USA ainus moslemist president.
  3. Sobimatu sisu – mõnel juhul on AI tulemused lihtsalt kohatud, nagu näiteks seesama soovitus lisada pitsale liimi.
  4. Ebaolulised vastused – tehisaru ei pruugi küsimuse sisust aru saada ja esitab täiesti kontekstiväliseid tulemusi.

Kuidas oma ettevõtte brändi kaitsta?

Tehisaru kasutamine aitab tohutult aega kokku hoida, kuid vigade vältimiseks on hea teada mõnesid reegleid.

Siin on mõned strateegiad, mida saad kasutada.

  1. Kvaliteetne sisu – loo veebilehele oma brändi kohta asjakohast, kvaliteetset ja usaldusväärset sisu, et tehisarul oleks vähem põhjust sinu brändi kohta ebatäpselt tulemusi anda.
  2. SEO optimeerimine – kohanda oma veebisaiti nii, et see vastaks otsingumootorite parimatele tavadele ja aitaks vältida kontekstipõhiste tõlgete vigu.
  3. Sisu piiramine – kui vajalik, kasuta robots.txt faili või data-nosnippet HTML märgistust, et takistada Google’il teatud sisu tsiteerimist. Kasutatakse ka tehisaru ligipääsu piiramist, näiteks ChatGPT-d saab eemale hoida märkega User-agent: GPTBot Disallow: /.
  4. Ole selgesõnaline – sõnasta promptides ehk tehisaru tekstiviipades üksikasjalikud juhised, mis kirjeldavad selgelt, mida ootad. Ebamäärased küsimused võivad viia üldiste vastusteni. Näiteks selle asemel, et küsida “räägi mulle koertest”, täpsusta: “millised on labradori retriiverite peamised omadused?”.
  5. Kasuta viipamisel dialoogi – alusta lihtsama küsimusega, seejärel täpsusta oma päringuid saadud vastuste põhjal. See lähenemisviis aitab suunata ChatGPT-d ja Google Geminit või teisi vestlusroboteid täpsemate vastuste poole.
  6. Konteksti säilitamine – pea meeles, et ChatGPT-l on piiratud kontekstuaalne mälu. Kui muudad teemat, kaalu segaduse vältimiseks uue seansi alustamist.
  7. Väldi liiga laiaulatuslikke või keerulisi küsimusi – jaga keerulisemad päringud väiksemateks osadeks dialoogis, et suurendada vastuste selgust ja täpsust.
  8. Faktikontroll – kontrolli alati ChatGPT ja Gemini pakutavat olulist teavet usaldusväärsete allikate suhtes, kasutades näiteks Perplexity otsingumootorit, mis annab ka tulemuste allikad, kui vestlusrobot ise neid ei paku. Ole ebatäpsuste suhtes ettevaatlik, eriti tehnilistes või nišiteemades, kus tehisaru hallutsinatsioonid (väljamõeldud faktid) on tõenäolisemad.
  9. Vastuse vormi määramine – kui vajad kindlat vastuse vormingut (näiteks loetelu või teksti pikkuse limiit), märgi see oma viibas selgelt välja. Siiski tuleb valmis olla võimalikeks kõrvalekalleteks.
  10. Määra kasutaja ja tehisintellekti rollid – ütle, mis rollis sa küsimusi esitad ja mis rollis peab tehisaru vastama. Kui tahad, et see selgitajks keerulist teemat nagu 12-aastasele, siis ütle see välja oma promptis ehk tekstiviibas.
  11. Anna vigade kohta tagasisidet – ChatGPT rajalt kõrvalekaldumise äratundmine aitab sul seda tõhusalt tagasi suunata. Kui märkad ebatäpsusi või teemast kõrvalekaldumist, paranda ja vajadusel sõnasta küsimus ümber.

Kokkuvõtteks võib tehisintellekti vigade täielik vältimine tunduda võimatu, kuid õigete strateegiate ja nippidega on võimalik nende mõju vähendada. Keskendu usaldusväärse ja asjakohase sisu loomisele ning mõtle hoolikalt läbi oma veebistrateegia. Lõppude lõpuks ei saa tehisaru iga lauset ka täielikult kontrollida, kuid saab oma brändi kaitsta ja veenduda, et sisu esitatakse parimas võimalikus kvaliteedis. Inimlik kontroll masina loodud tekstide suhtes peaks vähemalt praegu veel säilima.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.