Neli soovitust pagasiga lendamiseks 

Kui pagas peaks reisi käigus kaduma minema, oleks hea, kui kohvrile on märgitud sinu kontaktandmed.Foto: Shutterstock

Kuna hiljuti on kaotatud ära mitmed otselennud Tallinnast ihaldatud sihtkohtadesse, siis peame pärale jõudmiseks mõnes lähiriigis, näiteks Soomes, Rootsis või Lätis, ümber istuma. Peale selle, et selline muudatus teeb reisimise kõvasti tüütumaks, võib tekkida ka muid probleeme – suureneb tõenäosus kaotada enda äraantav pagas. 

NJORD advokaadibüroo jurist Grete Savila räägib, millised on siin reisija õigused ja reisifirma kohustused ning kuidas saab reisija taolisse olukorda sattumist ära hoida. 

Savila toob välja Euroopa Komisjoni 2011. aasta teatise “Euroopa nägemus reisijate hüvanguks: teatis reisijate õiguste kohta kõikide transpordiliikide puhul”, mille kohaselt põhinevad reisijate õigused kolmel nurgakivil:

(i) mittediskrimineerimine;

(ii) täpne, õigeaegne ja kättesaadav teave;

(iii) viivitamatu ja proportsionaalne abi. 

Vedaja peab võtma vastutuse

Muuhulgas on eraldi ära nimetatud reisija õigus võtta vedaja vastutusele kaotatud või kahjustunud pagasi eest. “Kõikide transpordiliikide puhul vastutavad vedajad pagasi transpordi eest selle kaotsimineku, kahjustamise või hilinemise korral, välja arvatud teatavatel seadusega kindlaksmääratud tingimustel, mis on üldjuhul seotud juhtumi asjaolude ning kahju vältimise või piiramisega,” toob Savila välja. 

Seejuures tasub teada, et pagas tähendab kõiki esemeid, mida vedaja reisijaveolepingu alusel veab. Eristatakse pagasit, mida reisija endaga kaasas kannab ning enda hoole all hoiab (käsipagas), ja pagasit, mille ta annab veo ajaks üle vedajale (äraantav pagas). 

Ootamatuste vältimiseks toob Savila välja neli praktilist soovitust pagasiga lendamiseks. 

  1. Ole valmis pagasi kadumiseks või kahjustumiseks. 

“Selleks ole ettenägev ja tee kohvrist ning sellesse pakitud asjadest pilt,” soovitab Savila. Kasuks tuleb ka see, kui on olemas kohvri ja pakitud asjade ostukviitungid (arvestades, et poodlemine on kolinud suures osas veebi, saab kasutada ka meilile tulnud ostukinnitusi). Need tulevad kasuks siis, kui pagas peaks õnnetul kombel siiski ära kaduma ning soovid lennufirmalt või kindlustuselt kadunud esemete eest hüvitist. Sama kehtib ka pagasi hilinemisel soetatud esmatarbekaupade kohta.

  1. Pagasit kindlustades arvesta lisaks kaasapakitule ka kohvri enda väärtusega. 

“Reisides lastega tuleks teha kindlaks, kas kindlustustingimuste järgi on kaetud ka laste asjad või peab nende asjadele eraldi kindlustuse võtma,” ütleb Savila. See on eriti oluline siis, kui kaasas on hinnalised asjad, näiteks vanker.

  1. Märgi kohvrile oma kontaktandmed. 

Kui pagas peaks reisi käigus kaduma minema, oleks hea, kui kohvrile on märgitud sinu kontaktandmed: telefoni number, nimi ja meiliaadress. Need saad märkida kohvri küljes olevale aadressilipikule. Kui seda võimalust ei ole, võid kirjutada need paberilipikule, mille saad kohvrile kleepida. 

  1. Kontrolli pagasile tekkinud kahjustusi kohe peale selle lindilt üles korjamist. 

Kui märkad, et sinu pagasil on pärast lindilt üles korjamist kahjustused, tuleb reageerida kohe. Suuremate kahjude puhul saad vormistada kirjaliku avalduse lennujaama teeninduspunktis või kaotatud ja leitud asjade nurgas. Kindlasti tuleks küsida endale avaldusest ka koopia. Olgu ka öeldud, et kahjustatud pagasist tuleb lennufirmat teavitada hiljemalt 7 päeva jooksul pärast kahju avastamist. Kaduma läinud pagasi korral tuleb kirjalik nõue esitada hetkest, mil vedaja tunnistas pagasi kaotsiminekut, või 21 päeva jooksul alates ajast, mil pagas pidi saabuma.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.