Just see on alustava e-äri üks peamisi vigu – ära astu samasse ämbrisse!

Üheks peamiseks ettevõtte edukust ja kasvu takistavaks põhjuseks on tavaliselt hea strateegia puudumine. Kui soovid luua e-poodi, siis on e-poe strateegia loomine just see, millest sa peaksid alustama. Kuidas strateegiat luua ja mida selles osas oma firmas muuta, sellest räägib lähemalt e-kaubanduse strateeg Margit Eerma Niminist.

Vigade tegemine on osa õppimisest. Ainult tegemisest ei piisa, vigu tuleb ka analüüsida, et tulevikus paremaks saada. Äriedu tagamiseks tulekski alustada omale tugeva aluse loomisest, tehes seda koos e-kaubanduse strateegiaga.

Tihtipeale unustataksegi ettevõtte loomise ja veebilehe tegemise kõrval strateegia tähtsus, mille peamiseks küsimuseks on, miks me üldse selle ettevõtte loome ja mida see pakub?

Mida strateegia üldisemalt tähendab?

Strateegia tähendab kaugeima eesmärgi saavutamiseks koostatud tegevuskava (ÕS 2006). Seega on strateegia nii-öelda suure pildi loomine või pikaajaline plaan eesmärkide täitmiseks, nagu näiteks ettevõtte turuosa suurendamine. Ilma strateegiata ei saada ettevõtet edu ning ilmselt ei jää see äri ka püsima.

Strateegia tagab sinu ettevõttele pikemaajalise edu ning aitab kaasa püstitatud eesmärkide saavutamisele.

Mis on e-kaubanduse strateegia ja millest see koosneb?

E-kaubanduse strateegia on äriliste eesmärkide saavutamiseks koostatud tegevuskava, mis ühendab ettevõtte erinevad aspektid ning koosneb sellistest osadest:

  1. Bränd, mis tagab eristumise konkurentidest nii visuaalselt kui sõnumite ja stiili poolest.
  2. Turunduskanalid, nagu koduleht/e-pood, sotsiaalmeediakontod ning e-post, mille kaudu ettevõtte sõnumit levitada ja uusi kliente leida.
  3. Sihtrühm ehk kliendid, sest kõikidele inimestele maamunal turundada on väga kallis ja ebatõhus. Erinevatele gruppidele inimestele pole võimalik isiklikku lähenemist pakkuda, kui sihtgrupp on liiga lai.
  4. Eelarve ja numbrid (matemaatika osa), mille tulemusena valitakse välja KPI-d ja ettevõttele olulised mõõdikud, millega äri piirmäärasid jälgida ja analüüsida. See aitab kaasa finantsasjade korrashoiule ja planeerimisele.

Kokkuvõtteks on strateegia nagu teejuht, mis juhatab ettevõtte läbi keerulise ärilise maastiku, võimaldades saavutada oma eesmärke ja püsida edukana.

Milleks on e-kaubanduse strateegia vajalik?

Võib-olla meenub sulle hetk lapsepõlvest, mil tahtsid jalgrattakummi parandada või puidust kiike ehitada ning asusid innuga tööle ilma mõtlemata, mida sul selleks vaja läheb?

Iga natukese aja tagant pidi töö pooleli jätma ja vajalikke tööriistu või materjali tooma. Sa tegid vigu, mille parandamine võttis aega ja raha. Tulemus aga ei ühtinud eelnevalt ette kujutatuga ning eesmärgi saavutamine osutus palju raskemaks kui kavatsetud.

Eelnevalt paika pandud e-kaubanduse strateegiaga väldid sarnaseid olukordi ettevõtluses ning muudad ärisuunalised tegevused tõhusamaks.

Millised on e-kaubanduse strateegia kasutegurid?

Kindlasti on oluline teada, millist kasu heast strateegiast saab. Siin on kuus põhjust, miks seda vaja läheb.

1. See aitab eesmärkide saavutamisel. Strateegia aitab suunata tegevusi eesmärkide saavutamiseks, annab selge suuna ja fookuse, mille abil tagatakse ressursside efektiivne kasutamine. Kui firmal on olemas siht ja selgesti kirjeldatud eesmärgid, mis on näitajatega seotud, lihtsustab see nende täitmist. Nii teavad kõik firmaga seotud isikud, mille suunas töötatakse.

2. See annab konkurentsieelise ja aitab eristuda. Strateegia aitab ettevõttel luua, säilitada ja vahendada konkurentsieelist, mis võib hõlmata innovatsiooni, brändi loomist või muud viisi, kuidas eristuda teistest turuosalistest. Selgete arusaamadega ja suhtlusega paistad klientidele silma ja teed enda kasuks otsustamise neile kergemaks.

3. See aitab mõista klientide vajadusi. Klientide vajaduste mõistmine ja neile vastamine on strateegilise planeerimise lahutamatu osa. Hea strateegia tagab, et ettevõte suudab pakkuda tooteid või teenuseid, mis vastavad klientide ootustele. Nii tagad ettevõttele head müüginumbrid, sest su toodet vajatakse turul.

4. Aitab suunata turundustegevusi õigetesse kanalitesse ja õigetele inimestele. Nagu ülal mainitud, on liiga laiale publikule turundamine raha- ja ajakulukas. Hästi paika pandud strateegia keskendub tulusatele turunduskanalitele ning sihtgrupile, kes tõepoolest huvitub sinu ettevõttest ja pakutavatest toodetest või teenustest.

5. See aitab mõista konkurente ja keskkonda. Strateegia aitab ettevõttel mõista oma väliskeskkonda, sealhulgas turutingimusi, konkurentsi ja tarbijate käitumist. Äri saab kohanduda muutuvate oludega ja vastavalt sellele käia kaasas trendidega.

6. Pikemaajaline edu. Strateegiline planeerimine keskendub sageli pikaajalisele edu saavutamisele, mitte ainult lühiajalistele tulemustele. See aitab ettevõttel kujundada pikemas perspektiivis visiooni ja strateegia, mis tagab püsiva edu.

Seega kokkuvõttes tead e-kaubanduse strateegia loomise tulemusena järgmist:

  • kes on sinu konkurendid,
  • mis on su ettevõtte tugevused ja nõrkused,
  • kes on sinu kliendid
  • ja mis on sinu väärtuspakkumine ehk millist väärtust loob sinu ettevõte turul.

Kõik need teadmised aitavad sul firmat mõistlikult ning kokkuhoidlikult juhtida ja kasvatada. Nüüd ei jää muud üle, kui tööle asuda, plaan teostada ning selle kohaselt toimida. 

Soovid abi ja nõu e-kaubanduse strateegia koostamisel? Võta meiega ühendust!

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.