IT on täna iga ettevõtte jaoks lahutamatu osa. Üha enam on oluline, et äri spetsiifikast lähtudes oleksid ka ettevõtte ärilised eesmärgid joondatud infotehnoloogiliste eesmärkidega. IT peab toetama sellisel viisil äritegevust. Miks on see oluline, räägib OIXIO IT-juhtimise ärisuuna juht Rein Lindmäe.
IT peab toetama äri edukust
“Kõige olulisem on aru saada, et IT pole ettevõttes asi iseenesest, vaid peab toetama äri edukust,” toonitab Lindmäe. Tema sõnul on IT efektiivsus hästi oluline punkt, kuidas äri tegevust saab parandada ja võimendada.
“Efektiivne infotehnoloogia joondamine äriga aitab vähendada kulusid, eristada teistest konkurentidest, tõsta toote kvaliteeti, parandada tootmisprotsesse ja väärtusahela tõhusust,” toob Lindmäe mõned näited, kuidas IT ja äri strateegiline joondamine ettevõtet edasi viib.
“Ettevõtte koha pealt tasub mõelda, näiteks kas on teada, milliseid tooteid sul laos ei ole, aga millest klient on huvitatud,” räägib Lindmäe võimalustest, mida IT-lahendused võivad pakkuda. Kliendilt otsest tagasisidet sellise info kohta võib-olla keeruline koguda, kuid jälgida IT abil, mida klient on ehk otsinud ja mida ta võib vajada.
Alustada tuleb rääkimisest
Oma kogemusele tuginedes ütleb Lindmäe, et IT ja äri joondamisel tuleb alustada rääkimisega. “Suhelda tuleb nii äri kui IT poolega, et saada erinevaid aspekte, kuidas näiteks äri plaanib areneda,” selgitab ta.
Ühe näitena toob ta geograafilise osa. Kas ettevõtte on avamas uusi kaupluseid, millega IT peab arvestama. “Oluline on, et IT-ga tegelevatele inimestele ei tuleks see info ootamatult,” toonitab Lindmäe. Vastasel juhul tehakse kiired lahendused, mis tegelikkuses pikas perspektiivis ei pruugi kokku kõlada. Lindmäe sõnul on väga oluline, kuidas ettevõttes otsuseid tehakse ning kuidas need vastavate instantsideni jõuavad.
Milline on ettevõtte suhtlus klientidega?
Lindmäe sõnul on oluline aru saada, kuidas ettevõte toimetab oma klientidega. “Kui palju ta üritab aru saada, kuidas klient käitub,” selgitab Lindmäe. Tema sõnul ongi siin ettevõtte asi mõelda, kuidas siin oma sisemisi protsesse muuta, et siis kliendi järgi vastavalt käituda, kui tal üldse on kliente vaja kaasata.
“Paljud ettevõtted ei kaasa oma kliente, sest müüakse asju pigem suhteliselt anonüümselt,” räägib Rein Lindmäe ettevõtete erinevatest lähenemistest.
Teine variant on tema sõnul vastupidine, kus klient saab ettevõttega aktiivselt suhelda ja seal taga juba ongi tavaliselt IT-lahendused. “Ja siis on juba hästi oluline, millist infrastruktuuri läheb vaja klientide paremaks teenindamiseks,” rõhutab Lindmäe, et IT kaasamine selliste otsuste juures varakult on oluline, et tagada parim lahendus.
Kas muuta senist väljakujunenud lahendust?
Ettevõtete puhul tuleb rääkida ka Legacy IT-st, mis on pühendatud ettevõtte senisele väljakujunenud äritegevusele. “Selle näol on tegemist monoliitsema tarkvaraga, mille peale on ettevõtted tavaliselt oma lahendused ehitanud, kuid keegi tegelikult ei tea, kaua see võib kesta,” selgitab Lindmäe Legacy IT olemust, mis sageli hõlmab endas pea kümme aastaid vanu lahendusi, mis kunagi on välja töötatud.
Siin on hästi oluline, et juhtide fookus oleks suunatud sinna, et saada aru, milliseid arendusi on vaja teha, et sellest Legacy IT-st soovi korral lahti saada. “Ja selle näol ei ole tegemist IT otsusega, vaid äriline otsus,” rõhutab Lindmäe.
Samas ongi teine võimalus see, et juhtkond teab ja ütleb, et see on jätkuvalt lahendus, millega toimetatakse ning saadakse võimalikest riskidest aru.
Kui virtuaalne on äri?
Oluline on ettevõttel ka aru saada, kui virtuaalne on äri. Kas ettevõte toimetab kõigis protsessides ise või on erinevad integratsioonid klientide või tarnijatega suhtlemiseks vajalikud. “See tõstab kohe IT strateegia loomisel olulise punkti, millised liidesed on olulised, kui palju on vaja end siduda erinevate klientide või tarnijatega,” selgitab Lindmäe. Ettevõte võib minna siin täiesti erinevaid teid, tehes kas kõike ise või ostes praktiliselt kõik sisse. Kui IT ja ärilised eesmärgid saavad ühele joonele, on ka lihtsam otsustada, millist teed pidi minema hakata.
Rahastamine seab piirid
Äri poolel ei saa üle ega ümber rahaga seotud küsimustest. “Rääkimine ei maksa ju midagi, aga rahastamine paneb piirid sellele, mida saab või mida ei saa teha,” selgitab Lindmäe finantside olulisust. Raha on kindlasti järjekordne teema, kus peavad IT ja äri omavahel kokku saama. “Mõte on lihtne, äri peab saama aru, millega tegeleb IT ja vastupidi. See ongi tegelikult IT ja äri joondamise alus,” selgitab ta.
Kui kaugele tulevikku vaadatakse?
Hästi oluline on ettevõtte koha pealt see, kui kaugele äri üldse vaadatakse. “Mis on perspektiiv, kas aasta, kolm või viis,” räägib Lindmäe. IT vaatest on hästi oluline, sest mida kaugemalt on see horisont, mida vaadatakse, seda strateegilisemad on teemad, millega IT peab tegelema.