Veebimajutus.ee blogi

SEO märksõnade uued ja vanad trendid 2022. aastal: mis torkab silma, mis hääbub?

SEO on ühelt poolt kunst oma kodulehte märksõnaotsingus ettepoole saada, kuid teine ja isegi veelgi olulisem kunst on ära arvata, milliste märksõnade järgi inimesed otsivad. Nende märksõnade või fraaside puhul on oluline, et nad oma otsingutulemustes just sinu veebi esimeste seas märkavad.

Seega märksõnade leidmine on kunst, milles kogu aeg midagi muutub. Inimeste otsinguharjumused kohanevad, veebid peavad tulema nendele trendidele järele ja ajastule omaselt on mõned sõnad hääbumas, mõned esile kerkimas.

Miks üldse on märksõnade leidmine oluline?

Üks tavaline SEO koosolek võib alata sellega, et tuleb hulk ettevõtte spetsialiste kokku ja mõtleb, milliseid teenuseid ja tooteid nad oma tarbijale pakuvad ning siis tehakse kodulehe sisuloojale ülesanne teha tekstid, mis neid märksõnu sisaldavad.

Paraku võib sellest saada hoopis vales suunas jooksmine, sest potentsiaalne ostjaskond kasutab hoopis teisi märksõnu ja termineid. Kui kasutad toodete kirjeldamisel üht sõnade komplekti, mis tundub sulle sinu äri kõige paremini iseloomustavat, siis sihtrühm võib otsida hoopis erinevate sõnadega, mis pigem kirjeldavad nende probleemi. Nad otsivad lahendust ja seda võivad paremini pakkuda samas valdkonnas tegutsevad konkurendid, kellel on teised brändid ja teised märksõnad.

Kuid mida nad siis otsivad?

Kõigepealt otsivad nad muidugi üldisemat märksõna antud valdkonna kohta, kuid sellega on raske Google´is teiste konkurentidega konkureerida. Näiteks “sülearvuti” võib olla üsna konkurentsitiheda otsingutulemusega Google´is ja end seal ettepoole osta või optimeerida on väga keeruline.

Teiseks otsitakse aga kuskilt meelde jäänud sõna. Siin võib olla esile kerkimine juba hoopis lihtsam. Näiteks võib kasuks tulla see, kui turundusosakond mõtleb mõnele tootele või teenusele välja mitte nii levinud, kuid hästi meelde jääva nime. Inimesed mäletavad teie toodet mujalt reklaamidest ja kui plaanivad midagi otsima hakata, siis leitakse konkreetne bränd.

Pole mõtet optimeerida sõnu, mida inimesed ei kasuta

Samas võib juhtuda, et mõne nišinimetusega, kus konkurents on väiksem ja esile kerkimine otsitulemustes kergem, jääb suurest osast klientidest ilma. Näiteks autolaenutus võib olla sõna, mis toob enamuse otsijaid esimesena just teie lehele, kuid valdav enamus otsib Internetist hoopis märksõnaga “autorent”.

Seega pole mõtet optimeerida sõnu, mida keegi ei kasuta. SEO-s tuleb kasutada samu sõnu nagu sihtrühm.

Mis on fookusmärksõna?

Fookusmärksõna on see otsingusõna, mis on kodulehele ja ärile kõige olulisem ning mille järgi tuleb kodulehe SEO-d kõigepealt optimeerida. Selle alusel otsijad võiksid ideaalis jõuda konkreetsele leheküljele, millel selle märksõna kohta on otsijale palju kasulikku infot.

Kui inimesed otsivad seda SEO märksõna või fraasi, peaksid nad veebilehelt leidma kõik vajaliku. Kuna Google on oma otsimootoreid aina enam optimeerinud kodulehe kasulikkusest võimalikult hästi aru saama samamoodi, nagu inimene seda teeb, siis igasugused masinlikud märksõna paljundamised ja nende tehislik kasutamine enam nii palju ei aita. Vajalik on loomulik märksõnadele vastav sisu, mis lugejaid päriselt huvitaks.

Fookusmärksõna leiab kolme moodi:

  1. Leia märksõnu, mida inimesed otsivad seoses sinu tegevusvaldkonnaga
  2. Leia erinevate märksõnade mahud ja trendid (Google Trends on näiteks abiks hetkeolukorra hindamisel, saad selle tulemusi piirata ka Eestiga)
  3. “Guugelda” ise otsingusõna ja vaata, millised on esimesed tulemused.

Mis on “pika sabaga” märksõnad?

Kui soovid, et kodulehe postitus või veebileht ise oleks otsingu paremusjärjestuses eespool, saab oma eduvõimalusi suurendada, võttes sihiks nn Long Tail märksõnad.

Need sisaldavad tavaliselt rohkem sõnu ja neid otsitakse vähem, kui väga populaarseid põhimärksõnu. Selline vähem populaarne fraas tähendab ka oluliselt väiksemat konkurentsi ja otsitulemustes eespool olemist. Näiteks määrates “pikaks sabaks” ärikasutaja sülearvuti, on eespool olemise võimalus hoopis suurem, kui lihtsalt “sülearvuti”. Samamoodi annab “mööbel” võib-olla hoopis teisi tulemusi ja tippu saada on otsingunimekirjas raske, kuid “art deco mööbel” on väiksema konkurentsiga. Samas on otsijaid vähem sellise fraasiga. Head on ka tegevusega otsingulaused, näiteks “mis on digiturundus” (selle asemel, et kasutada märksõna “digiturundus”).

Pika märksõna leidmiseks on olemas mitmeid erinevaid tööriistu. Üks sobiv, mis leiab ka eestikeelseid pikki fraase, on näiteks https://keywordtool.io/long-tail-keywords.

Sisusse õigete märksõnade leidmisel aitab veel näiteks Semrush, millel on olemas moodul WordPressile.

Mida kasutada SEO-ks?

WordPressis või Shopifys saab kasutada maailma populaarseimat SEO lisamoodulit Yoast SEO. WordPressile leiab Yoast SEO mooduli siit, aga see on olemas ka teistele tuntud sisuhaldussüsteemidele või e-poodide platvormidele.

Pistikprogramm ehk plugin hindab lehe sisu ja annab lihtsa “foorisüsteemiga” tagasisidet selle kohta, kuidas sisu täiustada.

Mida edasi teha?

Nüüd võta lahti Exceli tabel või Google Sheets ja hakka märksõnu kirja panema. Just nüüd võib ka koosoleku kokku kutsuda, kus omainimesed ja spetsialistid käivad välja ettevõttega seotud märksõnu. Täienda neid ka klientide ettepanekutega ning kustuta nimekirjast kõik sellised, mida Google Trends või märksõnade ja SEO tööriistad ei soovita. Keskendu kõige olulisematele, nii lühikestele kui “pika sabaga” märksõnadele.

Põhiline on see, et märksõnad oleksid just sellised, mille järgi inimesed tõesti otsivad oma probleemidele lahendusi ja millele leiavad lahenduse just sinu veebilehelt. Kasu on vastastikune.

Answerthepublic.com pakutud a tähega algavad pikad märksõnad sülearvuti otsingule.

Probleemidele vastuste otsimise küsimusi saab leida näiteks siit, kuigi see leiab rohkem ingliskeelseid küsimusi. Kuid mitte ainult. Otsides näiteks sülearvuti kohta, siis selgub, et Answerthepublic.com andmetel otsitakse Eestis kõige enam teemal “lauaarvuti vs sülearvuti” ning leiab ka hulga “pika sabaga” märksõnu, mis on meil populaarsed:

  • sülearvuti alus
  • sülearvuti akud
  • sülearvuti alus voodisse
  • sülearvuti alus lauale
  • sülearvuti aku vahetus
  • sülearvuti acer swift 3
  • sülearvuti akupank
  • sülearvuti aku

Seega tasub proovida küll, ehkki eestikeelsete sõnadega tegelemiseks on tööriistad piiratumad.

Kasuta sünonüüme ja seotud märksõnu

Enam ei pea iga märksõna sünonüümi jaoks eraldi lehekülge tegema. Otsimootorid on tasapisi hakanud aru saama ka eestikeelsetest sünonüümidest, mis tähendab, et oma lehele sisu luues ei pea enam kramplikult ühest põhimärksõnast kinni hoidma. Võib julgelt kirjutada ilmekat teksti rikkaliku sõnavaraga.

Lisaks, nagu ülalolevast sülearvuti näitest näha, tuleb kasuks ka seotud märksõnade kasutamine. Kui populaarseks otsinguks on “lauaarvuti vs sülearvuti”, siis ei tee paha ka sellele teemale oma kodulehel osa sisu pühendada, sest siis saavad inimesed sealt oma probleemile või küsimusele lahenduse ning tulevad esimesena sinu e-poodi.

Ära korda

Veel üks trend, mida kindlasti tasub vältida, on sarnase või lausa sama sisuga postituste tegemine erinevates kohtades. Kloonimine pole otsimootori jaoks kõrgelt hinnatud ja kui sama sisu leidub liiga paljudes kohtades, langevad need lehed tulemustes tahapoole.

Muuda oma lehekülgi

Kui oled valmis saanud uue postituse, siis levita seda sotsiaalmeedias, kasuta tagasilinke ning jälgi, kuidas otsingutulemustes lehekülg paistab.

Kui see on endiselt kuskil tagumistel tulemuste lehekülgedel, siis kohenda ja muuda oma postitust, see nüüd otsimootoritele meeldib. Nii saab sisuga katsetada ja optimeerida, et see paremini otsingus silma paistaks.

Kõige olulisem lõigu algusse

Otsimootorid hindavad lehekülje sisu loetavust ka liigendamise järgi. Kõige olulisemaks peetakse lõikude alguses olevat sisu. Seega on mõistlik tekstis kõige olulisemad märksõnad või fraasid kohe lõigu esimeses lauses ära mainida ja hiljem neid juba pikemalt lahti seletada.

Kõik muutub

Kui koduleht on valmis, siis SEO osas kõik alles algab. Koduleht peab olema pidevas muutumises, märksõnade otsingutulemustes konkurents muutub pidevalt, uued märksõnad saavad populaarsemaks, vanemad kaovad ja need enam otsijaid nii palju ei huvita.

Kui pidevalt otsitulemustel silm peal hoida, et näha, mis kasutajatele hetkel kõige rohkem huvi pakub ja kuidas nendes otsingutes on sinu koduleht esindatud, siis sellest saabki alguse hea SEO.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.