Selle aasta trend on avatud pangandus: kuidas see asjaajamise lihtsamaks teeb?

Ülemaailmne pandeemia tõi kaubandus- ja maksemaailmas endaga kaasa mitmeid muudatusi – et pandeemiale mitte jalgu jääda, oli vaja kiiresti mõelda välja ja võtta kasutusele uued digitaalsed makselahendused.Foto: Shutterstock

Ülemaailmne pandeemia tõi kaubandus- ja maksemaailmas endaga kaasa mitmeid muudatusi – et pandeemiale mitte jalgu jääda, oli vaja kiiresti mõelda välja ja võtta kasutusele uued digitaalsed makselahendused. Üheks makse- ja kaubandusmaailma  olulisemaks märksõnaks sai seeläbi avatud pangandus.

Maksete vastuvõtmise lahendust pakkuva EveryPay tegevjuht Lauri Teder selgitab, miks on see tähtis ning milliseid muudatusi on avatud pangandus kaasa toonud. 

Oluline toote- ja teenusepakkujatele

Avatud pangandus tähendab seda, et pangandusteenuseid, nagu maksete algatamine või kontoinfo kuvamine, saavad lisaks pankadele pakkuda ka teised teenuseosutajad –  näiteks finantstehnoloogiaettevõtted ja maksevahendajad. 

“Avatud panganduse maksealgatusteenus on põhimõtteliselt sama, mis pangalingimakse,” selgitab EveryPay tegevjuht Lauri Teder. Eriti maksja vaatest, kes teeb oma teenusepakkujale pangaülekande. 

Kaupmehele on aga nüüd oluliselt lihtsam erinevate pankade ja riikide makseviisi lisada, sest kõik makseviisid on võimalik saada oma kodupangast ja enam pole vaja avada pangakontosid erinevates riikides, et saada pangamakset oma e-keskkonda.

Kui varem oli Eesti ettevõttel võimalik Leedu Swedbanki maksevõimalus oma e-keskkonda lisada kas Leedu Swedbankis konto avades või kasutades mõnda vahendajat, siis nüüd on võimalik see ära korraldada nii, et pole vaja Leedus pangakontot avada, vaid kõik saab kenasti korda ajada oma kodupangast ning ka laekumised tulevad kodupanka. 

Avatud pangandus või pangaülekanne?

“Erinevates olukordades on maksiviisidel omad plussid ja miinused. Ühekordse makse või tehingu korral tasub igal juhul lisada nii kaardi- kui pangamakse võimalus,” sõnab Lauri Teder.

Avatud panganduse maksealgatusteenus on sisuliselt pangaülekanne – maksja teeb ülekande teenusepakkuja pangakontole. Samas saavad pangamakset teha ainult need kliendid, kelle pank on teenusepakkuja e-keskkonnas toetatud.

“Interneti kaardimakse on aga kõige universaalsem makseviis internetis maksmiseks,” nendib EveryPay juht. Ta viitab, et ei ole tähtis, mis pangas või riigis kaart on väljastatud – kui sellel on internetimaksed aktiveeritud, siis saab klient makse ka teha. Olgu klient Eestist, Leedust või Indiast. Kaardimakse peaks igal juhul olema igas e-keskkonnas, kuna see tagab maksmisvõimaluse igaühele. 

Teenusepakkujale tagab maksete automatiseerimine stabiilsema rahavoo ning vähendab vajadust laekumata arvetega tegelemiseks.

Kaardimaksel on omad eelised

“Teiseks eeliseks kaardimakse puhul on erinevad maksete lihtsustamise ja automatiseerimise võimalused,” märkis Teder. Kaardimakse puhul on võimalik kaardiandmed turvaliselt salvestada ja võimaldada kliendil maksta nii, et ta ei pea enam kaardiandmeid sisestama. 

Veel olulisem võimalus on muuta maksmine regulaarseks ja automaatseks, nagu Netflixi ja Spotify võtavad raha iga kuu või Bolt iga sõidu järel. Avatud panganduse maksealgatus ei võimalda mingisugust maksete automatiseerimist. Samas oleks maksete automatiseerimine kliendile väga mugav – maksmiseks pole vaja midagi teha ning saad olla alati kindel, et teenuse eest on makstud.


Rohkem võimalusi välismaistele klientidele

Toote- ja teenusepakkujatel on tänu avatud pangandusele lihtsam teha koostööd ka välismaiste klientidega. See on kasulik just neile klientidele, kellel üheski müüja poolt toetatud pangas kontot ei ole.

Siinkohal võib tekkida aga küsimus, kas välismaistel e-teenuste pakkujatel on nüüd ka lihtsam Eesti ettevõtteid üle lüüa? Teder arvab, et mitte. “Ma ei usu, et see kuidagi kohalikud teenuspakkujad suurema surve alla paneb,” sõnab ta. 

Kui eestlane soovis toote Amazonist või mujalt osta, siis sai ta seda kaardiga makstes nagunii teha. Kindlasti peavad kõik pingutama hea teenuse, valiku, hindade ja kasutajakogemuse nimel. “Ma arvan, et need on kõige olulisemad,” nendib Teder. 

Kodumaistele kaupmeestele annab avatud pangandus võimaluse lisada erinevad maksemeetodid lihtsamini oma e-keskkonda. “Lisaks on see suurepärane võimalus meie LinkPay lendu minekuks, sest ainult kaardimakse on meie piirkonnas vähe – inimesed eelistavad pangalingi makset ehk maksta oma pangakontolt, mitte kaardiga,” selgitab Teder.

Avatud panganduse on võtnud hästi vastu nii kliendid kui kaupmehed: alates 2020. aasta augustist, mil see Eestis võimalikuks sai, on EveryPay platvormi kaudu sooritatud Baltikumis juba üle kahe miljoni avatud panganduse tehingu.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.