IT strateegiate loomine on väga oluline protsess, mis aitab ettevõtetel oma äri ja IT-d omavahel joondada. Küll aga on keeruline leida sobivat aega ning inimest, kes seda üldse kirjutama peaks ja hiljem ellu viima. Kas ettevõte peab ise oma IT-strateegia kokku kirjutama või tasub selleks osta teenus sisse, räägib lähemalt OIXIO IT-juhtimise ärisuuna juht Rein Lindmäe.
Ajapuudus on peamine komistuskivi
Peamine komistuskivi, mida IT strateegia loomisel ja selle joondamisel äriliste eesmärkidega ette tuleb on see, et IT tegeleb ettevõtteas pidevalt tulekahjude kustutamisega ning kellelgi ei ole aega strateegiaid teha. “Strateegiat on raske kirjutada, kui peab päevast päeva tegelema erinevate tulekahjudega,” märgib Rein Lindmäe.
Sellised tulekahjud panevad mõtlema pidevalt väikestele asjadele mitte arvestama suurema pildiga, näiteks kuidas võiksid asjad olla kolme aasta pärast. “Ja kui sel juhul isegi kirjutatakse strateegia, siis ei ole see mitte ettevaatav IT strateegia, vaid tulekahjude kustutamise strateegia,” nendib Lindmäe.
Strateegia perspektiiv sõltub ettevõttest
Lindmäe on oma kogemusest teinud peamiselt kolme aastase perspektiiviga strateegiaid, sest IT tehnoloogiad ja tegelikult kogu maailm muutub piisavalt kiiresti. “Näiteks seoses COVIDiga kaks aastat tagasi tehtud strateegiad täna enam ei päde,” selgitab Lindmäe, kuidas maailm on pidevas muutumises.
Veel olulisem on Lindmäe sõnul ka see, et strateegia loomiseks peab omama mingisugust visiooni, kuhu ettevõte arenemas on. “Kolm aastat on hea, aga see oleneb siiski palju ka ettevõttest,” lisab ta.
Oluline on strateegiat juurutada
Kui mõelda, kas IT-strateegia kirjutamise teenus tasub osta sisse või võiks selle koostada keegi ettevõtte seest, siis on Rein Lindmäe sõnul plusse ja miinuseid mõlemal pool. “Kui teenus osta väljast sisse, siis on oht, et keegi kirjutab strateegia valmis, kuid keegi seda reaalselt juurutama ei hakka,” selgitab ta.
Samas omab väljaspoolt strateegia koostaja Lindmäe sõnul värsket vaadet ja oskab küsida väga palju olulisi “miks” küsimusi, mille põhjal saab hea strateegia kokku kirjutada.
Teenusena sisseostmise kasuks räägib ka see, et teenuse osutajal on mingisugune metoodika, mille põhjal strateegiat koostatakse. “Tal on kogemust rohkem ja teab, mis toimub teistes ettevõtetes,” räägib Lindmäe, kelle sõnul võib see kogemus anda juurde häid nõuandeid.
“Väga oluline on see, et strateegiat peab tegema kooskõlas sellega, kes seda strateegiat hakkab hiljem juurutama,” toonitab Lindmäe, et ei tekiks olukorda, kus strateegia läheks pärast valmimist riiulisse tolmu koguma.
Strateegia loomiseks on vaja stabiilsust
“Strateegiat tasubki looma hakata siis, kui tulekahjud on hakanud saama kontrolli alla. Pärast seda tasub hakata mõtlema, kuidas teha nii, et neid enam ei tekiks,” räägib Rein Lindmäe, kelle sõnul on strateegia loomiseks parim aeg siis, kui on saavutatud mingisugune stabiilsus ja saab hakata mõtlema, kuidas edasi liikuda.
Strateegia loomine on Lindmäe sõnul oluline, kuid kahjuks ei pööra sageli kliendid sellele piisavalt tähelepanu. “Paljude jaoks on oluline see, et täna ja praegu saaks asjad tööle ja siis tehakse üsna kiirelt otsuseid, mis tuleviku vaates ei pruugi olla kõige paremad, aga täna saab asjad tööle,” räägib Lindmäe sageli ettetulevatest juhtumitest.
Samuti on õige aeg strateegiat teha siis, kui ettevõtte juhtkond tunneb, et vajab muutust. “Kui tänased ärisüsteemid ei vasta enam äri vajadustele,” räägib Lindmäe.
“See on olukord, mis tekib ettevõttes, kui tõesti asjad ei vasta enam sellele, mida ettevõte äriliselt tahab saavutada ja see on õige hetk, mil võta aeg maha ja panna pikem plaan paika,” märgib Lindmäe.
“Kui strateegia on läbimõeldud ja paigas, siis teab ka IT, milliseid väärtusi ettevõtte kannab, siis on ka lõpptulemus kokkuvõttes palju selgem ja parem,” lisab ta.