Läbipõlenud töötajad on muutumas normiks. Kuidas seda vältida?

Selle asemel, et kiita töötajaid puhkusel või haigena konverentskõnedel osalemise eest, tunnustage hoopis töötajaid, kes päriselt aja maha võtavad ja täielikult tööelust eemalduvad.Foto: SHutterstock

Pole saladus, et ületöötanud töötajad viitavad tavaliselt halvale organisatsioonilisele tulemuslikkusele. Kahjuks kipuvad paljud ettevõtted läbipõlemise probleemist mööda vaatama, kuni on liiga hilja ja tihti on tulemuseks läbipõlenud töötajad. Kuidas märgata ettevõtte ületöötamise hoiatusmärke enne, kui on liiga hilja?

CV-Online on välja toonud 15 võimalust oma meeskondade ületöötamise vältimiseks, alustades puhkust soodustava kultuuri loomisest kuni selgete ootuste ja piiride seadmiseni.

1. Keskenduge tervislikule juhtimisele

Oma inimeste heaolu edendavate programmide abil saavad organisatsioonid luua tervislikke töökohti. Pakkudes jõusaale, päevahoidu, meditatsiooni programme, häid tervisekindlustuspoliise jne, saavad organisatsioonid tõeliselt arendada keskkonda, mis hoolib oma inimestest ja näitab neile oma tegevuse kaudu, et nende tervis ja heaolu on olulised.

Võtke kasutusele erinevaid meetmeid tervisliku keskkonna loomiseks.

2. Looge hoolivuskultuur

Peamine ettevõtteid eristav tegur on hoolivuskultuuri olemasolu, mis edendaks, koolitaks ja tunnustaks pädevuste ja ootuste seas ka enesest ja teistest hoolimist.

Kui töötaja ja ka juhi tulemuslikkus hõlmab hinnanguid sellele, kui hästi nad endast ja oma kolleegidest hoolivad, saab kriitiliselt tähtsaks meeskonnas kvaliteetaja veetmine.

3. Määrake selged ootused

Juhid arvavad sageli, et nad on projekti eesmärgid selgelt edastanud, kuigi nad pole seda teinud. Enne töötajate tööle asumist öelge selgelt välja, milliseid tulemusi ootate. Meeskonda pole vaja mikrojuhtida – lihtsalt veenduge, et kõigil oleks selge pilt sellest, milline antud projekti edu lõpuks välja näeb.

Samuti hoidke tugevat kommunikatsiooni enda töötajatega, nii muutub vahe-eesmärkide saavutamine oluliselt lihtsamaks.

4. Tagage eesmärkide ühtlustamine

Karjääriplaneerimises ja professionaalses arengus on töötajal ainuvastutus. Õppimine ja arendamine vähendab läbipõlemist ja hoiab töötaja kaasatuna.

Töötaja karjäärialased eesmärgid peavad olema kooskõlas organisatsiooni eesmärkidega. Töötaja ja juhtkonna koostöö on samuti ülioluline. Eesmärkide joondamine maksimeerib ettevõtte ja töötajate kasumlikkust – läbi selle võidavad kõik.

5. Edendage aktiivset elustiili

Terved, õnnelikud ja tasakaalustatud meeskonnaliikmed tagavad eduka äritegevuse tõenäolisemalt kui produktiivsuse või äritulu suurenemine seda suudab.

Julgustage oma meeskonda tegema 10-15 minutilisi pause, lisaks pikale lõunatunnile, ja kasutama ära oma puhkuse/vaba aja hüvitised. Samuti saate edendada tervislikku eluviisi, pakkudes mugavat juurdepääsu toidule, veele ja muudele vajalikele asjadele.

6. Looge selged piirid ja pidage neist kinni

Kõik vajavad tööks energiat ja kuigi te ei saa sundida töötajaid päeval jõusaali minema või väljas jalutama, saate nende liikumisvajadust siiski täita aidata.

Parim strateegia ületöötamise vältimiseks on luua tööajale selged piirid. Lõunapause, nädalavahetusi ja pärast tööaega tuleks käsitleda kui vaba aega, mida töötajad saavad oma soovi järgi kasutada, välja arvatud juhul, kui tegemist on ületunnitöö või valvega.

7. Olge teadlik puhkamise väärtusest

Selle asemel, et kiita töötajaid puhkusel või haigena konverentskõnedel osalemise eest, tunnustage hoopis töötajaid, kes päriselt aja maha võtavad ja täielikult tööelust eemalduvad.

Kui teeme kangelasi inimestest, kes pingutavad üle, saadame selge sõnumi selle kohta, millist käitumist me organisatsioonis väärtustame. On oluline, et juhid annaksid käitumisel töötajatele eeskuju.

8. Palgake õigesti ja sageli

Töötajate läbipõlemise vältimiseks peavad tööandjad tagasi pöörduma lihtsa pakkumise ja nõudluse kontseptsiooni juurde. Kui teie ettevõttel on kõrghooajad ja teie toodang on kolmekordistunud, kuid teie töötajate arv jääb samaks, on läbipõlemine garanteeritud.

Panustage oma tööaja jagamisse ja töötajate graafikute tasakaalustamisse, vastasel korral on tulemuseks tipp-talentide lahkumine ettevõttest ja pidev tööjõu voolavus.

9. Olge eeskujuks oma tegevuse kaudu

Sageli annavad vahetud juhid või ka kaaskolleegid töötajate tegevusele tooni. Laske oma inimestel näha teid tööl pingutamas, kuid püüdlemas ka töö ja eraelu tasakaalu poole. Seadke kindlad piirid ja laske oma töötajatel näha, et suhtute nendesse tõsiselt.

Andke märku, et olete ligipääsetav, kuid väärtustate oma isiklikku aega ning puhkust. Austage oma inimeste vaba aega. Proovige neile oma tegudega näidata, et te tõesti ei oota, et nad oleksid 24/7 tööpostil.

10. Hinnake töötajate tagasisidet

Inimesi tuleb ära kuulata ja hinnata. Kui loote iga töötaja jaoks keskkonna, mis annab teile märku, mis teie ettevõttes või tema enda jaoks töötab ja mis mitte, näevad ka töötajad nende ettepanekutest tulenevat tõelist muutust.

Lisaks tunnevad nad end kuulatuna ja hinnatuna – ainuüksi see aitab vältida läbipõlemist. See loob ka tugeva töösuhte, mis annab neile julguse küsida vajalikke ressursse, et saaksite neid võimalusel pakkuda.

11. Lubage töötajatel puhkusel päriselt puhata

On leitud, et vaid 14% töötajatest ühendab end puhkuse ajal täielikult vooluvõrgust välja, kuigi ilma töömeluta ja e-kirjadeta puhkused toovad kaasa entusiastlikumad ja rahulolevamad töötajad.

Ettevõtted, kes soovivad, et nende töötajad hoiaksid end puhkusel olles kiireloomuliste asjadega kursis, jätavad kasutamata võimaluse anda kõigile märku, et puhkuseks eraldatud aeg on vajalik ja väärtuslik selleks, et jääda produktiivseks, mitte läbi põleda. Lisaks tuleb rõhutada, et haigeks jäädes tuleb ka kodukontoris olles töö tegemisest loobuda.

CV-Online’i värskest uuringust selgub, et aina rohkem inimesi teeb kodukontoris tõbisena tööd, kuigi korraliku puhkuseta ei pruugi haigus nii kiiresti taanduda ja tööd jätkates võib tervis hoopis halveneda. Andke oma panus, et töötajad ei peaks kartma palgakaotust, tööülesannete kuhjumist, ning et vajadusel leitaks töötajale asendaja.

12. Jälgige tasakaalu

Iga olukord on erinev, kuid hästi töötavad süsteemid on alati tasakaalus. Olgu need masinad või looduslikud ökosüsteemid – tasakaal on püsivate tulemuste võti.

Rääkige oma meeskonnaliikmetega ja vaadake, kas nad tegutsevad viisil, mis tasakaalustab tööd, tervist, perekonda ning sõpru. Tasakaal võib küll mõnikord lühikeseks ajaks kaduda, kuid head tulemused nõuavad alati tasakaalu. 

13. Olge ajakasutuse osas nutikas

Premeerige töötajaid ebaproduktiivse töö ja ajaraiskamise tuvastamisel ja kõrvaldamisel. Mõned näited on koosolekud, mida saab asendada lühikese meiliga, aruanded, mida keegi tegelikult ei loe, üleliigsed kinnituskirjad jms.

Tööaja tõhususe suurendamine annab inimestele nende päevadesse aega tagasi, et keskenduda esmatähtsatele eesmärkidele, näha oma töö mõju ja minna varem koju, et energiat koguda.

14. Vältige ülekoormust läbi koostöö

Paluge oma meeskonnal teha reaalsuskontroll ülekoormuse ja tööülesannete kuhjumise osas. Esimene samm ülekoormuse vastu võitlemisel on heita pilk peeglisse. Küsige: “Kui suur osa teie tegemistest on tingitud teie soovist säilitada abivalmis, teadliku või mõjuka meeskonnaliikme maine?”.

Soovitage neil mõelda koostööle kui võrgustikule, et kaasata aktiivselt teisi, kes soovivad vastastikku ettevõtte edule kaasa aidata.

15. Keskenduge sellele, kes ja miks, mitte läbipõlemisele

Tunnistage, et kõik töötajad ei ole ühesugused ja keskenduge rohkem kaasamisele ja karjäärile kui läbipõlemisele. Mõned inimesed eelistavad palju tööd teha ega kipu läbi põlema. Teised töötajad põlevad koormuse kuhjudes aga tõenäolisemalt läbi. Kuidas tagada, et inimesed oleksid oma tööga seotud?

Esiteks veenduge, et neil on töö tegemiseks vajalikud oskused ja nad on enesekindlad. Seejärel veenduge, et nad on kirglikud selle vastu, mille kallal nad töötavad, ja et see on organisatsiooni jaoks tähendusrikas.

Ületöötamine on iga kaasaegse töökoha jaoks üks tõsisemaid väljakutseid. Pikad töötunnid ja üha kasvav töökoormus võivad vähendada ettevõtte töötajate produktiivsust. See on ka üks põhjuseid, miks teie ettevõte peab selles osas ennetavalt tegutsema ja probleemi kõrvaldama, enne kui on liiga hilja.

Kasutage neid näpunäiteid ületöötamise põhjuste tuvastamiseks ja võtke tarvitusele vajalikud meetmed olukorra võimalikult kiireks lahendamiseks. Nii loote tervisliku töökeskkonna, mis toob kaasa õnnelikumad ja produktiivsemad töötajad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.