Sisuturundus

Meelelahutusmaailma ootavad ees tohutusuure kasvuga aastad

"Suutsime üle elada uskumatult rasked COVID-19 aastad, mil me ei tohtinud tegutseda ja kus ühel hetkel oli käive null eurot ning tööd ja esinemisi takistas riiklik keeld. Me ei andnud siiski alla ja pidasime vastu," ütleb Eesti Artistide Agentuuri tegevjuht Danel Kiik.Foto: Fotosära OÜ

Mõtle oma viimasele suure kontserdi külastusele, kus esines mõni maailmastaar. Kas oled kindel, et see, kes laval hüppas, oli ikka Bon Jovi või Rammstein?

Seistes Tallinna Lauluväljaku nõlval kõige tagumises otsas, näed parimal juhul ainult ekraane, aga kontsert on ometigi nauditav. Päriselu esinemised on tulevikus haruldased. Uued tehnoloogiad, mille abil sisu tarbida ja mida võis hiljuti ainult ulmefilmides näha, on kohe-kohe kõigile kättesaadavad.

Seda, millega tegeleb Eesti Artistide Agentuur, kuidas see organisatsioon teeb artistide ja ka tellijate elu väga palju kergemaks ning toetab Eesti kultuuri laiemalt, selgitab intervjuus ettevõtte tegevjuht Danel Kiik.

Millega tegeleb Eesti Artistide Agentuur? 

Agentuur loodi, et aidata alustavatel, vabakutselistel ja professionaalsetel artistidel ning muusikutel leida kontakt potentsiaalsete tellijatega. Tegime sel moel mõlema osapoole elu väga palju kergemaks ning toetame Eesti kultuuri laiemalt. 

Agentuuri abiga saab artist keskenduda rohkem enda loometööle, tellija aga leiab mugavalt sobiva teenuse mõneks sündmuseks. 

Praegu on meil andmebaasis sadu muusikalisi kollektiive, suur valik õhtujuhte, diskoreid ja palju teisi erinevate teenuste pakkujaid. 

Igakuiselt külastab meie andmebaasi mitukümmend tuhat inimest. Tänu meie teenuse garantiile, soodsatele broneerimistingimustele ning asjatundlikule klienditeenindusele saab klient lisaks soovitud teenusele kaasa ka meelerahu.

Ilmateenistuse 100 aasta juubel koosseisuga C-JAM.

Mis kasu saab artist teie andmebaasis olemisest?

Kui artist ei jõua pidevalt meediapildis püsida, võib tema elu olla äärmiselt ebastabiilne. Meie püüame neid võimalikke mõõnasid ära hoida nii, et juhul kui tellija tuleb mõnda teenust andmebaasist otsima, hoolitseme selle eest, et ta ei unustaks just seda potentsiaalselt sobivat ja väga head artisti enda valikusse lisada.

Nii saab artist tööd, seda hoolimata sellest, et ta pole viimasel ajal hommikutelevisiooni või muusse telesaatesse jõudnud. Aga ta võib olla just see, keda tegelikult vajatakse ning kes võiks sobida konkreetsele üritusele esinema.

Sellistel koondplatvormidel nagu meil, kus teenuste tellimine on ülilihtne ja mida külastavad väga paljud inimesed, võib saada määravaks, kui palju päringuid artist saab, sest kui teda pole näiteks valikus, siis ta kingib selle esinemise oma kolleegile. Nagu omal ajal üks kuulus slogan ütles: “Kui sind pole siin, siis sind pole olemaski.”

Kas teie klientideks on eelkõige artistid või ürituste korraldajad?

Meie klientideks on ürituste korraldajad ja teised koostööpartnerid, kes omakorda jagunevad era- ja äriklientideks ning riigiasutusteks. Meil on tekkinud ka väga palju püsikliente, kes hindavad enda ja väärtustavad teiste aega. Artistid on meile pigem töökolleegid.

Kas artisti jaoks on teie andmebaasis olemine tasuline?

Kõikidele artistidele on meie andmebaasis olemine tasuta. Lisaks sellele, et me ei küsi kuu- ega aastatasu, ei küsi me ka vahendusprotsenti. 

Meie kasum tuleb tellija broneerimistasu arvest. Meie teenust võiks kõrvutada ehk reisikindlustusega – ega ilma selleta enam reisida vist ei julge küll. Sama on meiega – ilma meie teenusegarantiita on ikka suur risk, et võite sattuda oma ürituse korraldamisega ettenägematusse olukorda.

Tallinna Merepäevad 2022.Foto: Elena Kask

Millised tingimused seate artistile, kes soovib teie andmebaasiga liituda? 

Kuna kasutame agentuuri nimes sõna Eesti, siis püüame olla võimalikult avatud ja kaasahaaravad erinevatele artistidele. Kuid kõige olulisem tingimus on see, et artist peab olema hea inimene, usaldusväärne ja sõnapidav. Ta peab olema nähtav, püüdlema millegi poole ja tal peaks olema pidev soov end parendada. Kindlasti peab ta olema väga seotud Eestiga, näiteks elama siin ja soovima pakkuda positiivseid elamusi, sünnimaa aga pole seejuures määrava tähtsusega. 

Tänapäeval on tekkinud väga palju mitte nii väga tuntud koosseise, kes on tegelikult professionaalsed ja väga heal tasemel. Kindlasti peab artist oskama hinnata ka seda, kui agentuur tema kasuks töötab.

Kust ja kuidas ürituste korraldajad teid leiavad? Kas te promote ennast?

Suur osa päringutest tuleb meile automatiseeritud kanalitest, kus oleme tehisintellekti enda kasuks nii ära seadistanud, et kui trükite mõne otsisõna otsimootorisse, siis juhitakse teid õigesse kohta ja meie kaugtöökohtades asuvad broneerimisspetsialistid tegelevad teiega siis juba edasi. Meie peamine portaal asub hetkel aadressil www.eestiaa.ee.

Kust ja kuidas kujuneb teie ettevõtte käive ja sissetulek?

Viie aastaga, millest kaks aastat oli COVID-19 aeg, oleme kokku tekitanud pea 400 000-eurose käibe, teenindanud üle 1000 maksva kliendi ja aidanud igal aastal korraldada umbes 300 sündmust. 

Väga suure osa tulust investeerisime agentuuri, olles samal ajal ka väikeses plussis. Meie käive tuleb summadelt, mis liiguvad tellija, artisti ja teenusepakkuja vahel, ning broneerimistasudelt. Enne COVID-19 kasvasime igal aastal 50 protsenti, nüüdseks on see kasv taastunud.

Kui suur on vahendustasu, mida te küsite tellijalt?

Tasulised kategooriad on meil ruumide reklaam, foto- ja muud sarnased teenused. Nendes kategooriates saab figureerida, tasudes meile väikest aastatasu. 

Õnneks mõistavad meie koostööpartnerid, et kui toome neile tuhandeid klikke ja oleme saavutanud portaali külastatavuse, mida saab mõõta kümnetes tuhandetes, siis on kohane selle vaeva eest meile ka maksta. Seda enam et ükskõik kui head me ka ei oleks, siis mingi osa inimesi kasutab meie portaali jätkuvalt kui infopanka ja meil on sellest ainult hea meel.

Tellijalt küsime broneerimistasu keskmiselt 100 eurot pluss käibemaks. Kui klienti huvitab rohkem kui üks teenus ja töömaht on meie spetsialistidel päringutega seoses suurem, võib ka broneerimise tasu kujuneda suuremaks.

Õpetajate päev 2022, Väike-Maarja Seltsimajas, esineb tantsutrupp Viva La Divas.Foto: Eesti Artistide Agentuur

Miks otsite investoreid ehk milleks vajate raha?

Meie valdkonda on ees ootamas väga huvitavad ja kindlasti meeletu kasvuga aastad. Vabakutseliste arv on tõusuteel – mõned ennustavad kuni kümnekordset turu mahu kasvu. 

Kohe-kohe on tarbijatele kättesaadavad uued tehnoloogiad ja erinevad meediumid, kust sisu tarbida ning millest alles hiljuti võis und näha või mida ulmefilmides kohata. Pean silmas siin liitreaalsust, virtuaalreaalsust, ülisuuri ja hea kvaliteediga ekraane, mida saab igale külapeole rentida, krüptot (NFT-d, tokeniseerimine). 

Põhimõtteliselt on juba praegu võimalik tarbijat premeerida viisil, et kui tema tegevus on toonud näiteks kontserdi promootorile kasu, siis külastaja saab lõppkokkuvõttes teenuse kätte tasuta. 

See pöörab pea peale paljud meie senised arusaamised. Tokeniseerimisega kaasnevad “nanomaksed” võimaldavad tekitada olukorra, kus inimestega hakatakse käivet jagama. Kui täna on inimene toode, siis tulevikus partner, kellele jagatakse iga väiksemagi liigutuse eest preemiat. Praegu  läheb suurem osa tulust korporatsioonide kasumisse.

Näiteks päriselu esinemised, mis praegu tunduvad nii loomulikud, on tulevikus pigem haruldane nähtus. Artist võib olla kuskil teises kohas ja tema esinemised toimuvad virtuaalselt, võib-olla isegi mitmes kohas korraga ja nii, et publik ei pea selleks kandma ebamugavaid prille või muud sarnast. Publik ei pruugi isegi aru saada, et esinemine pole live’is, kuigi ta seisab lavast võib-olla ainult 50 meetri kaugusel. 

Mõtle mõnele oma viimasele suure kontserdi külastusele, kus esines mõni maailmastaar. Kas oled kindel, et see, kes laval hüppas, oli ikka päris Bon Jovi või Rammstein? Olles Tallinna Lauluväljakul kuskil Gustav Ernesaksa kuju juures, näed sa parimal juhul ainult ekraane, aga kontsert oli ometigi nauditav? Väiksema rahakotiga klientidel pole praegu lootustki lubada endale mõnda eriti populaarset bändi, uue tehnoloogiaga need võimalused aga tekivad.

Kui kunstnik saab enda töö NFT-na välja lasta nii, et tema autoriõigused on väga hästi kaitstud ja tema tööd on ülilihtne omandada, siis see kõik on äärmiselt huvitav ja ülimalt perspektiivikas. Enam ei pea kartma, et tekivabrik varastab pildi. Loodame, et meie seadused jõuavad ka tehnoloogia arengule järele ning et kõik reguleeritakse arengut soodustaval moel. Seda vähem peame siis kunstnikele toetusi maksma ja kunstnikud saavad end ise väga hästi ära elatada.

Kui me soovime, et tulevikus oleks sellised lahendused olemas, tuleks tegutseda praegu kohe ja võtta kõik ette suuremalt. Selleks on aga väga vaja investorite raha.

Investoritele võiks meeldida ka see, et suutsime üle elada uskumatult rasked COVID-19 aastad, mil me ei tohtinud tegutseda ja kus ühel hetkel oli käive null eurot ning tööd ja esinemisi takistas riiklik keeld. Me ei andnud siiski alla ja pidasime vastu. Selle eest peame tänama ka kultuuriministeeriumit ja Kredexit, kes tegid kriisis väga head tööd ja suutsid ära hoida hullema.

Oleme mõne investori ja võimaliku koostööpartneri poole juba ka pöördunud ning pole välistatud, et saame peagi avalikkusele teatada häid uudiseid.

Mida huvitavat olete enda tegutsemisaja jooksul õppinud?

Näiteks seda, kuidas hallata 6000 päringut, mis saabuvad lühikese aja jooksul ja mille kohta peab olema suuteline igal ajal ja igas seadmes infot leidma. Samuti teame nüüd, mida ja kuhu otsitakse, kes ja milleks otsib. 

Kuidas teiega kontakti saab?

Kui on mõni pakkumine koostöödeks, võib kirjutada otse meiliaadressil danel@eestiaa.ee

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.