Kevad Belle Saarepera Äristarteri saates: kuidas olla kohviga õnnelik, 1. osa

Modell, biohäkker ja ettevõtte Not Your Average asutaja Kevad Belle Saarepera on alustanud ettevõtlusega juba 14-aastaselt ning nüüd on tal juba üle seitsme aasta ärikogemust, mida teistega jagada. Millised on tema soovitused alustavale ettevõtjale või juba olemasoleva firma uuele tasemele viimiseks, seda küsis Äristarteri saates Katrin Hindrikus-Karu United Dream Studiost.

Kevad alustab sellest, et tegelikult ei tahtnudki ta väiksena üldse ettevõtjaks saada, kuid nii lihtsalt kujunes ja 14-aastaselt jõudis ettevõtlus hoopis ise temani.

Kõik sai alguse sellest, et ta nägi 7.-8. klassis, et lapsed söövad üsna palju rämpstoitu, joovad kokakoolat ja statistika kinnitas samuti, et iga kolmas laps on juba ülekaaluline.

Sealt tekkis tal idee luua tervislik koolipuhvet, mis õpilasfirmana mitu aastat toimiski üsna edukalt. Edasi sündis juba järgmine õpilasfirma tervislike smuutikaussidega, täisealiseks saades oli aga äripisik juba see, nii et kohe otsustati sõbrannaga luua juba päris ettevõte.

“Tahtsime teha midagi lihtsat, mida inimestel alati vaja ja nii sündiski Not Your Average ehk tervislike kohvide ettevõte,” meenutab Kevad Belle Saarepera.

“Ettevõtlus on minu jaoks kõige efektiivsem viis maailma muuta,” põhjendab ta, miks on ikkagi sellele tegevusele truuks jäänud, mitte palgatööle läinud. “Ettevõtlusega saad sa ise päriselt panustada ja see kõik sõltub sinust endast.”

Supertoitudega kohv oligi see, mida ta tahtis koos sõbrannaga tegema hakata, kellega nad firma asutasid. Ettevõte Not Your Average müüb toksiinivabasid kohvisid, millele on lisatud supertoitusid.

Tiim on kõige tähtsam

Üks kõige olulisem asi eduka äri juures on muidugi tiim, kellega koos tööd teha. “tahaks noorena sõbrannadega koos teha. “Tiim on väga oluline, sest sa pead olema nõus nende inimesega aastaid koostööd tegema,” rõhutab Kevad.

Kuna neil polnud otseselt ärikogemust, sai ettevõttes alguses loovamalt läheneda, aga kogemuse puudusel läks esialgu päris palju aega katsetamiseks.

“Kõhkluse hetki oli muidugi ka,” meenutab Kevad, “vanaema tahtis, et lapselaps ikka ülikooli läheks, aga lõpuks ikkagi tundsin, et parema meelega teeks ikka seda, mida praegugi.”

“Olimegi Annaga, teise kaasasutajaga mõtlemas, kuidas võimalikult lihtsat tervisetoodet teha, jõime kaheksa tundi kohvi ja siis saabus “Heureka!” hetk,” räägib Kevad, kuidas nad otsustasidki sel hetkel just kohvi hakata tegema.

2019. aasta augustis tehtud äriplaani praegu vaadates tundub seal muidugi palju uskumatuid ideid, aga see praegu enam ei sega – alguses võivadki ideed olla hiljem tagasi mõeldes ebaharilikud.

Kasuks tuleb äri arendades pidev eneseareng, soovitab kohvipoe looja. Kevad ise on palju olen tervise kohta uurinud, alguses katsetati ja uuriti välja ka seda, millised supertoidud kuuma taluvad, millised ained kofeiiniga reageerivad, mis ained rahustavad jne.

“See toode, mis on meil nüüd, pole üldse see, mis oli alguses, kolm aastat tagasi,” räägib ettevõtte juht, “supertoidukohvidega hakkasin alguses esialgseid disaine tegema, olid mango, tšilli ja roosi kohvid, mida praegu meil valikus polegi. Minimum viable product ehk algne minimaalne toode oli vajalik, et turgu testida. Pakkusime oma jooke ühel konverentsil, jagasime tasuta kohvi e-posti aadressi vastu. Nii saime kliendibaasi ja tagasisidet, kuidas meeldib.”

Sealt hakkaski pihta tõsisem tootearendus esimeste klientide tagasiside põhjal ning praegu käib kolmas aasta ja arendus kestab ikka edasi.

Kõiki arvamusi ei tasugi kuulda võtta

Tagasiside on Kevade sõnul oluline, isegi väga oluline, kuid alati ei tasu ka kõiki arvamusi kuulda võtta, sest inimeste soovid on väga erinevad. Näiteks kui roosikohv mõnele meeldis, tema ise ei suudaks seda enam praegu juua. Erinevatest küsimustest, mida toote kohta küsiti, sai aga palju infot, mida panna pakendile, millist infot veebi ning mis võiks veel ostjaid huvitada. Tähtis oli esimese tootega kohe pihta hakata, ei tasu esimese tootega kohe perfektsust taotleda. Niikuinii on esimese tootega piinlik, see pole veel täiuslik ja ei peagi olema.

Esialgu tehti koostööd professionaalse kohviröstijaga, esimesed kaks aastat segati, pakiti ja müüdi käsitsi, kaup läks pakiautomaati. Väike ettevõte on Kevade sõnul küll väga armas, aga tegijatel polnud enam aega ja ressursse kasvada. Turundust, müüki ega tootearendust polnud aega teha.

Eelmise aasta lõpus, kui teine kaasasutaja Anna lahkus, oli vaja otsustada, kas hakata tööd automatiseerima ja laienema. Siis otsustas Kevad võtta juurde investori raha ja hakata laienema.

“Arvamusi on sama palju kui inimesi, halbadest arvamustest ei saa end mõjutada lasta,” räägib ainsana ettevõtet arendama jäänud asutaja sellest, mida teelahkmel peab ette võtma. “Oma peas peab olema kindel plaan, ma pean nägema kasvu, suurim motivatsioon on aga hea tagasiside. Kui keegi ütleb, et unekohv ravis tema uneprobleemid ja ta saab nüüd hästi magada, et kohvi juues pole enam peavalu, siis see on kõige parem motivatsioon.”

Esimesed kliendid tulid ettevõttele nagu paljudel teistelgi alustajatel pere, sõprade ja tuttavate seast. Esimesel aastal oli kilendinimekirjas väga palju tuttavaid nimesid. Sel üritusel kus Not Your Average end tutvustas, osteti ka ja nii tulid esimesed kliendid väljaspoolt tutvusringkonda.

Teisel aastal läks kohviettevõte juba orgaanilise suust suhu turunduse juurest kiirema kasvu poole ning kolmandal aastal lisandus digiturundus.

“Aina rohkem inimesi teab meist ja soovitab edasi,” ütleb Kevad, “kui on piiratud ressursid, peab turundusele loovamalt lähenema, proovime siiramalt ja autentsemalt klientideni jõuda, kui lihtsalt reklaamiga.”

Vaata saate teist osa siit.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.