Veebimajutus.ee blogi

Kuidas aitab Lighthouse WordPressi lehe kiirust tõsta?

Laadimiskiirus pole mitte ainult Google´i otsingutulemustes paremale kohale saamiseks oluline, sellel on ka lihtsalt praktiline eesmärk – muuta külastajatale veebi kasutamine mugavaks. Kudias aga kiirust tõsta, kui WordPressi leht on valmis? Lisaks muudele keerulisematele tuunimisvahenditele on Google´il endal selle jaoks üks hea tööriist.

Kõigepealt tuleks muidugi oma kodulehe laadimiskiirus üle vaadata. Seda aitabki Lighouse teha, kuid enne tuleb seda kasutama hakata.

Google Lighthouse´i kasutamiseks on mitu head moodust:

  • Chrome DevTools. Sellega saab lihtsalt hinnata ka veebilehti, mis vajavad sisselogimist. DevTools on Chrome´i veebibrauseris olemas.
  • Lighthouse käsurealt. Sobib neile, kes käsurea-keskkondadega sõbrad ning tahavad ise kirjutada skripte, mida käsurealt käivitada.
  • Node moodulina. Lighthouse´i saab integreerida oma veebilehele. Iga kord, kui veebis muudatusi teed, saad proovida, kuidas see kiirusele mõjub.
  • Käivita veebiliidesest. See on tavakasutajale üks hea lihtne võimalus midagi installimata kodulehe kohta vajalik info kätte saada, ilma et midagi oleks vaja üldse installida.

Kasutajate ootused on läinud väga kõrgeks ja praegu võib juba olulisest osast külastajatest ilma jääda, kui koduleht laeb aeglasemalt, kui kaks sekundit. Seda on ka Google juba kümmekond aastat jälginud ja jätab need veebid otsingutulemustes tahapoole, mis liiga kaua laevad.

Kiirus, ligipääsetavus ja palju muud

Lighthouse´i Google Chrome´i brauserist leida on lihtne. Ava veeb, mida tahad analüüsida, siis ava Chrome´i brauserist DevTools ja sealt Lighthouse. Analüüsitulemused saab kohe teada.

Lisaks kiirusele analüüsib see tööriist ka muid omadusi, nagu ligipääsetavus, parimate praktikate kasutamine kodulehe paremaks tegemisel ning otsimootoritele optimeeritus (SEO). Seda viimast on ka hea Lighthouse´iga hinnata, sest selle taga on ju Google ise, arvestades just neid algoritme, millega Google otsingutulemuste järjestamisel veebilehti hindab.

Kuigi Lighthouse´i saab käivitada otse Chrome´i brauseri DevToolsist, on olemas ka selle tööriista profikasutajate versioon, mida pidevalt Google´i enda poolt värskendatakse. Seda tuntakse nimega Lighthouse CI ning see on Lighthouse´i uusim värskeimate uuendustega versioon, mis sobib juba kogenud veebiarendajatele.

CI tähistab pidevat integratsiooni (continuous integration). Arendajad laadivad tarkvaravärskendusi pidevalt kesksesse hoidlasse ehk repositooriumi, nii et kasutajatel on sealt alati juurdepääs uusimale versioonile. Kuidas luua oma WordPressi lehele selline automaatsete auditite lahendus, saab lähemalt lugeda siit (vajab vähele teadmisi repositooriumidest ja tarkvaraarendusest).

Mida Lighthouse tavaliselt soovitab?

Google Lighthouse mitte lihtsalt ei anna veebilehe skoori skaalal nullist sajani, vaid jagab ka päris põhjalikke soovitusi. Kui koduleht on valmis ja optimeeritud, maksab aeg-ajalt ikkagi sisu ja enimkülastatavad veebilehed tööriistaga üle vaadata, et näha, kas uued lisatud moodulid või postitatud sisu teevad kodulehe aeglasemaks või on see kiire edasi.

Näiteks ühe uudistelehekülje analüüs näeb välja selline, nagu ülaloleval pildil ja soovitused on järgmised:

Serve images in next-gen formats – veebi on postitatud pildid JPEG- ja PNG-formaadis, mis on Google´i jaoks juba vananenud ja vähekvaliteetsed. Kodulehe teeksid kiiremaks uued veebiformaadid WebP ja AVIF. Nendes formaatides on pildid paremini väiksemaks kokku pakitud ning kvaliteet halveneb pakkimisel vähem, kui vanemate formaatidega. WordPress muide plaanibki peagi vaikimisi pildiformaadina kasutusele võtta WebP.

Efficiently encode images – kasuta vastavaid lisandmooduleid või vali piltide lisamiseks Media Libraryst nende õige suurus, soovitab Lighthouse tavaliselt, kui pildid on liiga suured. Tööriist soovitab ka WordPressi või isegi mõne teide platvormi vastavaid lisandmooduleid, millega saab pildisuuruse paika. Aruandes näidatakse, kui palju on võimalik veebis olevaid pilte väiksemaks saada, kui õigeid vahendeid kasutada.

Defer offscreen images – see soovitus tavaliselt sisaldab lisamooduleid, mida soovitatakse paigaldada, et kõigepealt näeks kasutaja neid pilte, mis talle ekraanile ilmuvad. Kui need on alla laetud, alles siis hakatakse kodulehe “sabaosas” olevaid mittenähtavaid elemente laadima. Sedagi hindab Google kõrgemalt, kui koduleht muutub nähtavaks kiiremini selles ekraaniosas, mis kasutajale nähtavam on ja vähem tähtis on iga viimase pildi allalaadimise aeg kuskil kodulehe lõpus, mida alla kerimata veel ei näe. Lighthouse soovitab WordPressile siit midagi võtta.

Reduce unused Javascript – jällegi lihtne soovitus vähendada selle koodi hulka, mida kodulehel tegelikult vaja ei lähe. Kõikvõimalikud lisamoodulid võivad sellist koodi tekitada ja et sest lahti saada, on jällegi olemas oma moodulid või Google´i enda juhendid.

need on ainult mõned näited, eks iga kodulehe kohta ilmub erinevaid soovitusi. Neid tasub aeg-ajalt üle vaadata ja vajalikud muudatused ära teha, et koduleht Google´i otsingus paremale kohale jõuaks.

Artikkel ilmus algselt veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.