Usalduse ja ohu märgid: kuidas tunda ära turvaline e-pood?

Foto: DCStudio, Freepik
Foto: DCStudio, Freepik

Kui oled käinud päris poes ja leiad hiljem selle poe veebiäri, siis ilmselt pole küsimust, kas ikka julgeb sealt osta, sest kaupmees on ju sama. Kui aga satud täiesti uude e-poodi, milles on eriti ahvatlevad hinnad, aga ei leia kuidagi kontaktandmeid ning maksevõimalused on samuti kahtlased, kas siis tasub osta?

Selleks, et e-poe turvalisuse hinnang oleks lihtsam, oleme siin kokku võtnud mõned kindlad usalduse ja ohu märgid, mis aitavad otsustada.

Sellised on turvalise e-poe tunnused

Kui tahad kindlust e-poe suhtes, siis muidugi ei saa seda keegi sada protsenti anda, kuid on mõned tunnused, mis näitavad, et see koht on usaldusväärne või vähemalt püüab teha kõik, et ostja saaks oma ostu võimalikult turvaliselt tehtud.

SSL-sertifikaat. Otsi e-poe veebiaadressi algusest “https://” ja brauseri aadressirea ees lukusümbolit. Need näitavad, et ühendus on krüpteeritud ja andmed on kaitstud, kui e-poega suhtled. See on nii elementaarne, et ilma SSL-ita veebipoest pole mõtet ostma hakatagi. Iga kaupmees peaks vähemalt selle korda tegema, kui tahab turvaliselt e-äri ajada ning selle lisamine oma veebilehele on väga lihtne.

Selged kontaktandmed. Usaldusväärsel e-poel on alati nähtaval kohal esitatud selged kontaktandmed, sealhulgas füüsiline aadress, telefoninumber ja e-posti aadress. Miks peaks neid varjama? Tavalisel kaupmehel polegi selleks mingit põhjust, vaid kahtlaste eesmärkidega veebid võivad tahta oma jälgi segada.

Kasutajate arvustused. Otsi veebist ja sotsiaalmeediast klientide tagasisidet ja arvustusi. Neid võib leiduda ka e-poe enda lehel. Positiivsed arvustused annavad kindlust, et ostud õnnestuvad ja probleeme eriti ei teki. Otsi ka negatiivseid arvustusi või neid, kus pole antud maksimumhinnet: nii saad teada, millised probleemid võivad ostes ees oodata. Mõnikord on sotsiaalmeedia hea allikas e-poe tagasiside leidmisel.

Korralik kujundus. Usaldusväärne e-pood investeerib nii kodulehe tarkvarasse kui ka disaini. Professionaalne veebikujundus ja funktsionaalsus näitavad, et oma tööd tehakse pühendumisega ja asjatundlikult.

Privaatsuspoliitika ja kasutustingimused. Loe enne ostu läbi privaatsuspoliitika ja kasutustingimused, et mõista, kuidas e-pood sinu andmeid kasutab. kasutustingimustest võib leida ka tagastuse reeglid, garantiitingimused, maksemeetodid ja kohaletoimetamise võimalused. Kui kõik on veebilehel ära toodud, ei teki pärast arusaamatusi ja lahkarvamusi, kui midagi pole nii, nagu ostja vaikimisi eeldas.

Need on kindlad ohumärgid

Muidugi on ka e-poode, kus kampaaniate käigus võivadki olla uskumatult odavad hinnad, aga enamasti kipub see vihjama kas pettusele või peidetud kuludele, mida kohe esimesel pilgul näha pole.

Siin on mõned ohu märgid, mis peaksid tegema valvsaks.

  • Ebareaalselt madalad hinnad. Kahtlaselt madalad hinnad võivad olla pettuse märk. Kui sama kaupa müüakse mujal kordades kallimalt, siis ei ole tavaliselt võimalik, et üks pood suudab nii odavalt pakkuda. Kahtluse korral võiks uurida, kas Internetis on selle poe kohta arvustusi ja kui vana on e-poe domeen. Kui see on registreeritud alles hiljuti, lisab see veelgi enam kahtlusenoote.
  • Puudulik kontaktinfo. Kui veebilehel puuduvad selged kontaktandmed, võib tegemist olla ebausaldusväärse poega.
  • Halb keelekasutus ja kirjavead. Palju keelevigu ja halb keelekasutus võivad viidata ebausaldusväärsele lehele, mille taga on tegelased, kes tegelikult sellel turul ei tegutse. Kehva tõlkega üritatakse õngitseda kasutajate andmeid üle maailma, proovides meelitada emakeeles veebiga.
  • Maksevõimalused. Ole ettevaatlik, kui e-poele sobib ainult pangaülekanne või kasutatakse tundmatuid maksevahendajaid. Kui maksemeetodite osas tekib kahtlusi tasub taas teha internetiotsingut ja veenduda, kas see variant on ohutu.

Kuidas kontrollida e-poe usaldusväärsust?

Selleks, et kontrollida e-poe usaldusväärsust, on olemas erinevaid teenuseid nii Eestis kui rahvusvaheliselt.

Kõigepealt uuri, millal on registreeritud e-poe domeeninimi. Eestis saab seda teha veebisaidil internet.ee, rahvusvahelise domeeni puhul võiks uurida näiteks siit: whois.com.

Veebisaitide usaldusväärsuse kontrollijad. Kasuta vastavaid veebitööriistu nagu Scamadviser või Trustpilot, et hinnata e-poe usaldusväärsust. Ka Scam Detector analüüsib veebisaite põhjalikult, kuid on mõnikord liigagi kriitiline isegi tuntud korralike Eesti e-poodide vastu.

Eesti e-poodide jaoks on aga olemas „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgis, mille saanud e-poed on varustatud vastava logoga e-poe esilehel, kus see on ostjatele lihtsasti leitav. Logo peab olema lingitud Eesti E-kaubanduse Liidu lehele, kust ostja saab kontrollida, kas lehekülg on kantud usaldusmärgise kandjate nimekirja ja omab õigust selle kandmiseks. Seda usaldusmärgist kannab Eestis hetkel pea 200 e-poodi.

Otsi tagasisidet. Kontrolli veelkord klientide arvustusi erinevatel platvormidel ja foorumites.

Kontrolli ka ettevõtte tausta. Otsi infot ettevõtte kohta äriregistrist või sarnastest allikatest.

Nipid e-poe omanikele oma veebi usaldusväärsuse tõstmiseks

Sellest, kuidas ostjad e-poe usaldusväärsust hindavad, on õppida ka e-poe pidajatel. Vähemalt need asjad võiksid korras olla, et jätta kindel mulje.

Kvaliteetne klienditeenindus. Paku kiiret ja professionaalset kliendituge. Anna ostjatele erinevaid võimalusi kontakti võtmiseks: telefon, e-post, vestlusaken e-poes jne.

Läbipaistvus. Jaga alati selget infot toodete, hindade tarneaegade ja ostutingimuste kohta.

Klientide tagasiside. Julgusta kliente jätma ausaid arvustusi ja reageeri kindlasti konstruktiivselt igasugusele tagasisidele, lahendades ka negatiivseid arvamusi.

Turvalisuse sertifikaadid. Hangi ja näita turvalisuse sertifikaate, nagu SSL ja “Turvaline ostukoht”, et näidata andmekaitse taset.

Turvalised maksevõimalused. Paku võimalikult mitmekesiseid ja usaldusväärseid maksevõimalusi.

Sotsiaalmeedias esindatus. Aktiivne sotsiaalmeedias kohalolu aitab luua usaldust ja suurendada läbipaistvust.

E-poodide turvalisus on oluline nii ostjate kui ka müüjate jaoks. Tähtis on olla teadlik ohumärkidest ja kontrollida e-poe usaldusväärsust, samal ajal kui poe omanikud peavad samuti pidevalt tööd tegema oma veebipoe usaldusväärsuse tõstmise nimel.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.