Liug- ja tiibväravad pole sugugi haruldased ning tehtud ka voltivaid tiibväravaid, kuid 20-aastasele kogemusele tuginedes ja kaasates TalTechi insenere sai väravatootja Sungate mõne aja eest valmis Euroopa ühe moodsama omataolise – täpsemalt kiirvoldikvärava.
Sungate’i tegevjuht Karl Zdanovits ütleb, et tootearenduse kandev idee oli valmistada oma klassi parim toode, kaasates parimaid Eesti insenere, kasutades premium-materjale ja komponente. Samuti parimaid saadaolevaid ajamisüsteeme ja ohutusseadmeid.
Zdanovits märgib, et TalTechi inseneri Maarjus Kirsi ja tema kolleegide jäägitu pühendumine tootearendusprotsessi kestel oli imetlusväärne. “Värav on disainitud taluma tulevikus järjest suurenevaid tuulekoormusi. Samuti on värava pikk eluiga keskkonnasäästlik. Värava elueaks oleme arvestanud 15–20 aastat,” toob Zdanovits välja.
Kiirvoldikvärava arendamise algusest rääkides avaldab Maarjus Kirs, et Sungate on eri tüüpi väravatega tegelenud Eesti turul juba kakskümmend aastat. “Neil on suurepärane ülevaade turul olevatest ja pakutavatest väravatest, nende plussidest ja miinustest ning Sungate’i spetsialistid leidsid, et üheskoos oleme suutelised välja töötama väga hea toote,” sõnab ta.
Miks on vaja kiirvoldikväravat?
Maarjus Kirs sõnab, et nii nagu iga toote puhul, käib ka väravate puhul pidev tootearendus – ikka ja jälle püütakse leida uusi võimalusi, kuidas muuta toode kliendile atraktiivsemaks. See tähendab näiteks muuta toode oma põhifunktsiooni täitmisel veelgi töökindlamaks ja ohutumaks ning lisada juurde funktsioone, mis teeksid kliendi elu mugavamaks.
Ettevõtte seisukohalt on muidugi oluline laiendada oma tooteportfelli ja kuna antud toode sobib kasutamiseks nii avaliku sektori segmenti kui ka erasektorisse, siis tundus kiirvoldikvärav olevat väärt täiendus teiste toodete juurde.
Kasutajate seisukohast tuleneb kõige suurem pluss Kirsi sõnul olevat värava töökiirus. Kiirvoldikvärav, nagu nimigi ütleb, suudab avaneda ja sulguda väga kiiresti. Näitena toob Kirs välja, et 6-meetrise avaga värav avaneb täielikult 8 sekundiga, samasuguse mõõduga liugväravad avanevad üldjuhul kusagil 30–40 sekundi kestel. Seega on võit suur.
Vähem tähtis ei ole kasutaja jaoks muidugi ka värava turvalisus. Konkreetse toote puhul on kasutamisohutusele erilist tähelepanu pööratud tundlikke ohutuspampereid ning fotosilmasid kasutades.
Keskkonnamõjust kõneldes toob Kirs aga näite, et kui avaneva värava taga ei ole vaja töötava mootoriga autoga pikalt oodata, siis sellel on kindlasti oma väike positiivne mõju ka keskkonnale.
Kirs viitab veel, et lisaks kiirusele toimetab uus voldikvärav oma tööoperatsioonis “kompaktselt”. Näiteks kui tavaline tiibvärav avaneb, siis avanemise raadiuseks on tiiva pikkus, Voldikvärav voldib ennast avanemise protsessi ajal aga juba kokku ja avanemise raadius on poole väiksem.
See tähendab seda, et sõiduk on võimalik väravale palju lähemale parkida ja ei ole vaja karta, et värava ja auto teed värava avanemise või sulgemise ajal ristuksid. Liugvärava puhul avanemisraadiust küll ei ole, aga siiski on vaja leida ruum, kuhu see avanemisel juhtida ning kahe hoone vahel seina ääres (risti seinaga) ei saa liugväravat näiteks üldse kasutada.
Teadlaselegi uus ja huvitav
Maarjus Kirs kinnitab, et iga projekt on teadlasele või insenerile alati omamoodi uus ja huvitav, sest see õpetab ja avardab silmaringi.
Et uus asi saaks juba olemasolevast asjast paremini tehtud, tuleb eksisteeriv asi “pulkadeks” lahti võtta ja püüda mõista, miks on tehtud nii ja kas kuidagi teistmoodi oleks kasulikum.
“Kiirvoldikvärava projekt andis päris hea ülevaate, mis väravate maailmas toimub ja missugustele nüanssidele seal eriti tähelepanu pööratakse,” lausub Kirs. Ta lisab, et omandatud teadmised tulevad kasuks kindlasti järgmiste projektide juures ning rikastavad samuti tudengitele loengutes edasi antava info ja materjali sisu.
“Kiirvoldikvärav tootena iseenesest ei ole ju keeruline, kuid seda tüüpi toodete puhul, mille kohta sa tead, et selle üle on juba enne sind maailmas pead murdnud sajad insenerid, on kõige keerulisem leida viis, kuidas juba võimalikult lihtsaks ja töökindlaks tehtud toodet kuidagi veel paremaks teha,” avaldab Kirs, kelle sõnul eeldab see konkreetse valdkonna väga head tundmist. Samuti teadmist, missugused on olemasolevate toodete tugevad ja nõrgad küljed.
“Tahan kiita ka Sungate’i spetsialiste, kellel oli konkreetne ülevaade olemas ja kes väga professionaalselt mõtlesid kogu protsessi vältel kaasa, et lõpptulemus tuleks parim,” rõhutab Kirs hea koostöö olulisust tööprotsessi jooksul.