5 küsimust, mida küsida enne sotsiaalmeedia auditit

Miks oma sotsiaalmeedia turundust aeg-ajalt auditeerida ja kuidas seda teha? Suunamudijate turundusplatvormi Promoty turundusjuht ning üks grit. podcasti saatejuhtidest Marelle Ellen on pärast intervjuusid rohkem kui kolmekümne idufirma turundusjuhi ja podcasti saatekülalistega kokku pannud praktilise turunduskoolituse, mis õpetab ettevõtteid kuluefektiivsemalt kasvama. Siin selgitab ta, miks tuleks oma sotsiaalmeediaturundust aeg-ajalt auditeerida ja annab viis küsimust, millele vastata, et saada selgemaks, kuidas seda teha.

Miks üldse teha sotsiaalmeedia auditit?

Sotsiaalmeediaturundus tundub pealtnäha lihtne, loominguline, sotsiaalne ja lõbus, kuid ometi jõuavad paljud ettevõtted olukorda, kus sotsiaalmeedia nõuab neilt tohutult aega, ent tulemusi otseselt ei toogi.

See on ka põhjus, miks tasub oma sotsiaalmeediat ja tegelikult kogu turundust aeg-ajalt auditeerida, et hetkeolukorras selgusele jõuda.

See aitab kohe kindlaks teha, kas tegutsed ikka õigetes sotsiaalmeediakanalites ning kas kasutad nende kanalite võimalusi maksimaalselt.

Nii saab kokkuvõttes väiksema ajakuluga paremaid tulemusi.

Et kohe jöärje peale saada, on siin viis küsimust, mis tasub sotsiaalmeedia auditi käigus endalt küsida, neile vastata ja siis vastused läbi mõelda.

1. Millised sotsiaalmeedia kanalid on kasutusel ja miks?

Esimeseks sammuks on kaardistada kõik oma sotsiaalmeedia kontod nii aktiivsetes kanalites, mida igapäevaselt kasutad kui ka unustuse hõlma vajunud kohtades.

Seejärel kirjuta iga kanali kohta välja, milline on selle sihtgrupp, eesmärgid ning peamised mõõdikud.

Selle põhjal, milline on ettevõtte peamine eesmärk, saab teise sammuna valida olulisimad mõõdikud igas kanalis.

Kolmanda sammuna tasub hinnata iga kanali seniseid tulemusi: kas see kanal ikka täidab oma eesmärki? Kui tulemused on kesised, tuleb endale otsa vaadata: kas oled ise regulaarselt panustanud, et seda kanalit kasvatada? Kas see oleks väärt pingutust, et sinna rohkem panustada?

2. Millised on prioriteetsed on kanalid?

Järgmisena tuleb määrata iga kanali prioriteetsus ja välja selgitada, millised on kõige olulisemad sotsiaalmeediakanalid.

See on üks olulisimaid samme kogu auditi juures, sest kui sa tead, millised on kõige olulisemad sotsiaalmeedia kanalid, siis tead ka seda, kuhu tuleb kõige rohkem aega ja raha investeerida.

Prioriteetsuse seadmisel võib kasutada järgmisi kategooriaid:

  • oluline – oluline sotsiaalmeediakanal, mida aktiivselt kasutatakse ja kasvatatakse
  • ebaoluline – sisu jagatakse minimaalselt, kanalit ei kasvatata aktiivselt
  • seisev – brändil on profiil (justkui visiitkaart), aga aktiivset sisu seal ei looda 
  • kanal sulgeda

Loomulikult võib määrata kategooriad ka vastavalt oma ärile. Kui ma teeks seda Promoty näitel, siis minu tabel näeks välja umbes selline:

Seejärel ongi aeg ebavajalikud kanalid ja kontod lihtsalt sulgeda. Näiteks tasub seda teha, kui sul on mitu Instagrami kontot, mida aktiivselt ei kasuta – see ajab kliente segadusse, et millist kontot jälgida ja millist kontot story’des ära märkida.

3.  Kuidas saaks oma sotsiaalmeedia profiilid efektiivsemaks muuta?

Kui olulised kanalid on valitud, tasub kriitiliselt otsa vaadata ka oma sotsiaalmeedia profiilidele: kas need on piisavalt atraktiivsed, et sinna sattunud huviline jälgijaks hakkaks?

Mõned aspektid tasub iga profiili juures kindlasti üle vaadata:

• Profiilifoto ja tutvustus. Sotsiaalmeedias on sul aega sekundi murdosa, et end maha müüa. Kutsuv About me sektsioon, kvaliteetsena mõjuv profiilipilt ja emotsiooni loov kaanefoto on just need, mis esmamulje loovad.

Highlights ja esimesed postitused. Järgmisena liigub potentsiaalne uus jälgija sektsiooni Highlights ning vaatab üle esimesed postitused. Seega tasub mõelda, milliseid postitusi sa tahad, et profiilile sattunud inimene kõige esimesena näeks ning need kinnitada ehk pin’ida.

• Üleskutse ja link. Oluline on ka peamine link, mis võimaldab osaleja suunata kodulehe avalehele, e-poodi või lead magnetini. Sinna juurde tasub lisada ka konkreetne üleskutse, näiteks “registreeru tasuta veebinarile” või “alusta siit! 👇🏼”.

• Muud tab’id. Viimase sammuna tasub uue külastaja pilguga kogu leht üle käia. Näiteks Facebooki kontol võib leida videote sektsioonist aastaid tagasi postitatud klippe, mis pole enam relevantsed. Instagramis tuleb kindlasti üle vaadata ka Tagged sektsioon – see on samamoodi üks tähtis koht, kuhu uus külastaja võib piiluda. Sellepärast tasub seal hoida vaid neid postitusi, mille üle uhke oled. Kohtle seda kui enda teist feed’i!

Ühe positiivse näitena vaata näiteks Klarna kontot: see tekitab värske ja rõõmsameelse esmamulje, annab informatiivse tootetutvustus (koos lõbusa twist’iga), kogu vajalik info on salvestatud Highlights´i alla. Puhtama üldmulje nimel kasutatakse linkin.bio lahendust, mis lubab kõik relevantsed lingid lisada kontole ühe lingina. Kutsub ju lähemalt tutvuma küll!

4.  Milline sisu on seni kõige paremini toiminud?

Neljandana jõuame sisuanalüüsini. Siin on põhiülesandeks võtta lahti iga kanali Insights sektsioon ja teha põhjalik analüüs, et milline sisu igas kanalis kõige paremini töötab. Siin saab esitada veel lisaküsimusi:

  • millist tüüpi sisul on kõige parem levik ja kaasatus?
  • millist sisu kõige rohkem salvestatakse?
  • milline sisu on toonud kõige rohkem müüki?
  • millised küsimused panevad inimesed reageerima, kommenteerima või story’dele vastama?

Selle analüüsi pealt saab juba kokku panna (või uuendada) oma sotsiaalmeedia strateegia, millises kanalis millist sisu jagada. 

Kui otsid uusi ideid, võid pilgu peale heita ka konkurentide ja teiste sama sihtgruppi püüdvate ettevõtete tegevusele: milliseid kanaleid ja formaate nemad kasutavad? Millist sisu nad jagavad? Millised postitused saavad neil kõige rohkem kaasatust?

Siinkohal tasub inspiratsiooni ammutada just ülemaailmsetelt tegijatelt. Neil on olnud tõenäoliselt väga head inimesed ja piisavalt eelarvet, et erinevaid asju testida ning jõuda selleni, mis päriselt töötab.

5. Kuidas saaks läbi sotsiaalsuse veel kiiremini kasvada?

Lisaks järjepidevale hea sisu loomisele on sotsiaalmeedias ka teine võimalus uute inimesteni jõuda ja seeläbi kasvada: sotsiaalsus. Ega ilmaasjasta pole see sotsiaalmeedia!🤭

Siin on mõned lisaküsimused, mida tuleb endalt küsida.

• Kas suhtled oma jälgijatega? Kas vastad kommentaaridele? Kas märkad ja tänad, kui keegi sind postituses tag’ib? Kas sa repost’id (või vähemalt vastad), kui keegi sind story’s märgib? Kui sa ei tee seda, kaob jälgijatel üsna pea motivatsioon sisuga engage’ida.

• Kuidas saaksid panna kliendid enda ettevõtte kohta sisu jagama? Lugematud uuringud on näidanud, et kasutajate loodud sisu mõjub märksa usaldusväärsemalt kui brändi enda kommerts-sisu. Seega tasub alati mõelda, kuidas julgustada oma kliente sisu jagama!

Näiteks Ideal of Sweden on hea näide brändist, kes on kasutajad pannud sisu jagama – selline näeb välja nende Instagrami konto Tagged sektsioon!

• Kas kaasad (õigeid) arvamusliidreid? Inimesed usaldavad teisi inimesi kordades rohkem kui brände ja logosid ja see on põhjus, miks influencer-turundus võib olla paljude brändide jaoks efektiivseim turunduskanal.

Influencer-turundus on ka väga tugev mainekujunduskanal. Koostöö õigete mõjuisikutena võib anda tootele usaldusväärse, prestiižika või hoopis nii-öelda instagrammable maine. Muide, ka B2B ehk ärilt ärile valdkonnas on influencer-turundus kasvav trend, lihtsalt sel juhul on kanalid teised.

Samamoodi võib siin küsida, milliste teiste brändidega võiksid koostööd teha? See võib olla samamoodi väga hea võimalus oma sihtgrupini jõudmiseks!

• Kas sa kasutad enda inimeste täit potentsiaali? Töötajate loodud sisu on sarnane kasutajate loodule – aga pakub veel ausamat vaatenurka! Sealjuures on enamike ettevõtete töötajate isiklik võrgustik kümme korda suurem kui ettevõtte praegune jälgijaskond sotsiaalmeedias. Tasub mõelda, kuidas julgustada oma töötajaid ettevõttega seotud sisu jagama!

Kokkuvõtteks on see pingutust väärt!

Nagu iga strateegiline ülesanne, võtab sotsiaalmeedia audit aega ja nõuab süvenemist, aga see on kindlasti seda väärt, et edaspidi väiksema ajakuluga paremaid tulemusi saada.

Peale täispika auditi tegemist võiks edaspidi võtta kord kuus või kord nädalas (näiteks reede pärastlõunal) tunni, et vaadata üle möödunud perioodi sotsiaalmeedia tegevused ning küsida endalt neidsamu küsimusi: 

  • Milline sisu toimis, milline mitte? Mida sellest õppida?
  • Kas me saavutasime endale seatud eesmärgid? 
  • Millised on me eesmärgid järgmiseks perioodiks?

Kindlasti tasub sisse seada igakuine või -nädalane mõõtmine, et sotsiaalmeedia tulemustel silma peal hoida ja vajadusel muudatusi teha. Nii saad kindel olla, et sotsiaalmeediasse investeeritud aeg toob parimaid võimalikke tulemusi.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.