Ilmajäämishirm ehk FOMO meiliturunduses

Turundusmaastik on uute tehnoloogiate ja platvormide ilmumisega oluliselt muutunud. Kuid üks inimemotsioon, mida turundajad on aastakümneid ära kasutanud, püsib järjepidev: hirm millestki ilma jäämise ees ehk FOMO. Tänapäeva digiajastul on FOMO leidnud kindla koha meiliturunduse valdkonnas. Selles artiklis uuribki Smaily turunduse teejuht ja partner Tanel Rand FOMO teekonda meiliturunduses ning pakub näpunäiteid selle tõhusaks rakendamiseks kampaaniates.

Mis on ilmajäämishirm ehk FOMO?

Ilmajäämishirm ehk FOMO (ingl k lühend mõistest Fear of Missing Out) kirjeldab ärevust teadmisest, et mõni põnev või oluline sündmus on hetkel või varsti mujal toimumas, kuid on oht ise sellest ilma jääda.

See on ebamugav tunne, mis tekib arvates, et teised saavad osaks parematest kogemustest, naudivad elu rohkem kui sina või haaravad kinni võimalustest, mille sa ise kasutamata jätsid.

See emotsioon võib olla võimas motivaator otsustusprotsessides nii isiklikus elus kui ka (potentsiaalse) kliendina.

FOMO on iidne soov kuuluda kuhugi

Kuigi terminit “FOMO” on populariseeritud sotsiaalmeedia ajastul, on see olemuslikult eksisteerinud palju kauem. Sisuliselt on see kaasaegne väljendus iidsele ja inimlikule soovile kuuluda kuhugi gruppi või mitte jääda ilma eluolu parandavatest võimalustest.

Sotsiaalvõrgustike olulisuse kasvades, kui inimesed tõstavad pidevalt esile oma parimaid kogemusi, on FOMO kogemise intensiivsus ja sagedus tõusnud.

Termin “FOMO” lisati Oxfordi inglise sõnaraamatusse 2013. aastal, kinnitades sellele koha kultuurisõnavaras. Dr Dan Herman väidetakse olevat tuvastanud FOMO nähtuse juba 1996. aastal, kuid riskikapitalist Patrick J. McGinnis oli see, kes populariseeris “FOMO” ja “FOBO” (ingl k lühend terminist “Fear of Better Options” ehk “hirm paremate valikute ees”) 2004. aasta arvamusloos Harvardi ärikooli üliõpilaslehes The Harbus.

FOMO sisenemine meiliturundusse

Digiturunduse taktikate arenedes hakkasid ettevõtted mõistma FOMO potentsiaali tarbijakäitumise ajendina. Meiliturundus, olles otsene ja personaliseeritud viis potentsiaalsete klientide poole pöördumiseks, sai kiiresti viljakaks pinnaseks FOMO strateegiate integreerimisel.

Turundajad hakkasid kasutama kauba piiratuse taktikat, piiratud aja jooksul kehtivaid pakkumisi ja eksklusiivseid tehinguid, et õhutada adressaadi hirmu jääda ilma suurepärasest võimalusest.

FOMO kasutamine meiliturunduses

  1. Pane FOMO pealkirja ja eelvaateteksti

Esimene asi, mida adressaat sinu e-kirjast oma postkastis näeb, on pealkiri ja eelvaate tekst. Need tekstiread on kuldseks võimaluseks sisendada tunnet kiireloomulisusest või eksklusiivsusest. 

  • Tõhusa meilipealkirja näide: “Ainult 3 tundi on veel jäänud! Haara oma pakkumisest kinni!”
  • Eelvaate teksti näide: “Eksklusiivsed pakkumised meie kõige ustavamatele tellijatele.”
  1. E-kirja sisu tugevdab ilmajäämistunnet

Kui sinu adressaat e-kirja avab, peaks selle sisu FOMO-sõnumit veelgi tugevdama.

Selleks on mõned nipid:

  • kasuta tugevaid visuaale, mis kujutavad inimesi sinu toodet või teenust nautimas
  • piiratud aja pakkumiste illustreerimiseks lisa e-kirja sisse loendurid
  • tõsta esile seda, et kaupa leidub laos vaid piiratud hulgal.
Fotod: Freepik

Kuidas FOMO mitte kasutada?

Kuigi FOMO võib olla efektiivne strateegia, võib selle ülemäärane või vale kasutamine põhjustada sinu sihtrühmas meiliturunduse väsimust või isegi pahameelt.

Siin on mõned apsud, mida vältida.

  • Liigne ülistamine. Pidev “viimaste võimaluste” või “elus ainult üks kord esinevate” pakkumiste saatmine võivad sinu sihtrühma lõpuks tuimestada.
  • Valeinfo napi saadavuse kohta. Kui kliendid avastavad, et “piiratud varu” ei olnud tegelikult piiratud, võib see usaldust vähendada.
  • Liiga tihe. Kui iga e-kiri on FOMO-kiri, kaob kiireloomulisuse tunne.

Mõned praktilised näited FOMO-st turunduskirjades

Kui sinu turunduskampaania taktika põhineb FOMO tunde loomisel, siis pead meeles pidama, et sõnastus on sellise kampaania puhul edu võti.

See peaks olema selge ja spetsiifiline, kuid samal ajal mitte liiga pealetükkiv ja mitte ülemäära dramaatiline.

Toon välja mõned võimalused, mida kasutada erinevate turundusmeilide jaoks. 

Toote väljalasked:

  • “Ole esimene, kes saab meie uusima nutikella! Eksklusiivne eeltellimine meie jälgijatele.”
  • “Ära maga maha! Meie uus kollektsioon ilmub homme.”

Mahajäetud ostukorvi meeldetuletused:

  • “Näib, et jätsite midagi maha! Laos on sellest tootest järgi jäänud vaid mõned üksikud eksemplarid!”
  • “Kiirusta! Sinu ostukorvis olevad esemed müüakse kiiresti läbi!”

Boonus- ja lojaalsuspunktid:

  • “Teie lojaalsuspunktid on aegumas. Kasutage neid enne, kui on liiga hilja!”
  • “Eksklusiivsed boonuspunktid tänasele esimesele sajale ostjale!”

Eksklusiivsed pakkumised liikmetele:

  • “Avage premium funktsioonid! Pakkumine lõppeb varsti.”
  • “Viimane päev nautimaks meie premium tellimust tutvumishinnaga.”

Hooajalised pakkumised:

  • “Meie suvekollektsioon on peaaegu läbi müüdud! Hangi see enne, kui on liiga hilja.”
  • “Talvine allahindlus lõpeb 48 tunni pärast! Ära maga maha sooje pakkumisi!” 

Soovitusboonused:

  • “Soovita meid sõbrale järgmise 24 tunni jooksul ja kahekordista oma võidušansse!”
  • “Eksklusiivne pakkumine: sinu sõbrad saavad 20% allahindlust ja sina samuti! Pakkumine kehtib piiratud ajaks.”

Veebiseminaride või kursuste registreerumine:

  • “Ainult 5 kohta on jäänud meie ekspertide juhitud digiturunduse kursusele!”
  • “Viimane võimalus registreeruda meie eksklusiivsele veebiseminarile koos eriala liidritega.” 

Erikoostööd või piiratud väljaanded:

  • “Meie ühistöö koos [Sisesta siia Nimi] on kiiresti läbi müümas! Kindlusta oma [toote nimi] ost nüüd.”
  • “Piiratud hulk meie eriväljaandest saadaval veel ainult meie tellijatele. Kui need on läinud, siis on need läinud!” 

Reisi- või kogemuspakkumised:

  • “Ainult 3 kohta saadaval meie luksuslikule kruiisipaketile!”
  • “Kiirpakkumine: Eksklusiivsed allahindlused troopilistele puhkustele järgmise 6 tunni jooksul!”

Tagasiside andmise või küsitluste kutsed:

  • “Tee oma hääl kuuldavaks! Esimesed 100 vastajat saavad eksklusiivse kingituse.”
  • “Sinu arvamus loeb! Osale ja võida põnevaid auhindu!”

Kutsed üritustele:

  • “Ainult 10 kohta jäänud meie eksklusiivsele töötoale!”
  • “Oled sa valmis aasta suurimaks tehnoloogiaürituseks? Kindlusta oma koht nüüd – ainult mõned piletid jäänud!”

Välkmüük: 

  • “Lühiajaline allahindlus: 50% soodsam ainult järgmise 2 tunni jooksul!”
  • “Üllatus! Varane välkmüük ainult meie tellijatele – saa täna 40% soodsamalt kuni kella 22-ni.” 

Eksklusiivne juurdepääs:

  • “Olete kutsutud meie eksklusiivselt liikmetele mõeldud veebiüritusele.”
  • “Ole VIP! Saa enneaegne juurdepääs meie Musta Reede pakkumistele enne teisi.” 
Foto: Freepik

Kokkuvõtteks

Kui seda kasutada mõistlikult ja ehedalt, võib FOMO olla tõhus vahend sinu meiliturunduse arsenalis. FOMO kasutamine võib turunduskampaaniates osutuda väga heaks kasutajate kaasamise ja konversioonide suurendajaks.

Siiski on oluline tagada, et pakkumised oleksid ehtsad ja pakuksid tegelikku väärtust. Et säilitada usaldust ja usutavust oma publikuga, pea meeles, et FOMO strateegiad tuleb tasakaalustada tõeliste väärtuspakkumistega.

Kas soovid saada kordumatuid näpunäiteid meiliturunduse parimatest praktikatest?

Osale TASUTA “Masters of Email Marketing” veebiseminaril ja saa eksklusiivseid teadmisi rahvusvahelistelt meiliturunduse ekspertidelt! Loe lähemalt ja registreeru SIIN!

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.